Panesco går ind i detailhandelen

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Et tæt samarbejde med Roskilde Universitet har hjulpet den danske bake-off-virksomhed Panesco Danmark A/S med at finde vej til et nyt marked i detailhandelen.

Udfordringer i form af et faldende marked på bake-off-virksomheden Panescos traditionelle markedssegment – hoteller, restauranter og cafeer – havde gennem længere tid fået ledelsen til at jonglere med alternative løsninger til, hvordan man kunne nå detailhandelen.

Men det var først efter at have deltaget i et fire måneder langt innovationsførløb, faciliteret af Roskilde Universitet i regi af projektet Grønne Regionale madOplevelser (GRO), at ideerne for alvor faldt på plads og blev til en veldefineret strategi: selvbetjeningsbagerier til supermarkeder.

- Ideerne havde boblet i nogen tid, men selve det at arbejde os ind til den bedste, er kommet efter at vi har deltaget i GRO-forløbet. Vi er blevet mere målrettede, så fra at være en sjov ide, er det blevet en helt konkret strategi, siger Briand Ahlgreen, business support manager i Panesco.

Vil fordoble omsætningen
Og det er netop det, at facilitere innovationsprocesser, der er GRO’s opgave i forløbet.

- Vores rolle er at formidle vores viden om, hvordan man skaber innovation, hvilke andre aktører, man skal have fat i og hvordan man sætter nogle scenarier op for, hvad der skal til for at udvikle og markedsføre en forretning for at skabe en succes, siger Jon Sundbo, professor i erhvervsøkonomi og innovation på Roskilde Universitet, der er en af parterne i GRO-projektet.

Panescos mål er at fordoble omsætningen på tre år, men hvor meget det er i kroner og ører, ønsker Briand Ahlgreen ikke at udtale sig om, men for at give et billede af omfanget siger han:

- Vi forventer at have solgt minimum 20 løsninger i 2015 og yderligere at tre gange så mange kunder er på vej.

Kapacitet til 150 virksomheder
Tilsvarende håber Jon Sundbo at GRO-projektet vil kunne hjælpe andre virksomheder til at skabe vækst gennem innovation af enten produktion eller afsætningskanal:

- Mange små og mellemstore fødevirksomheder tænker alt for traditionelt i forhold til produktion og afsætning, så de skal lære, hvordan de kan skabe mere værdi ved at arbejde innovativt med deres forretning.

GRO, der er Region Sjællands største fødevaresatsning nogensinde, har kapacitet til at føre 100-150 virksomheder gennem innovationsforløb af forskellig karakter.


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Føtex sætter nyt ambitiøst mål for økologi

Underskuddet vokser i jysk brugsforening

Coop har mere end 1200 butikker

Ekspert: Coop har aldrig rigtig fundet Faktas melodi

Coop har torsdag meddelt, at 47 Fakta-butikker lukker. Fælles for butikkerne er, at de ikke giver overskud.

Gør klar: Finnerne kommer med Michellin-pizza og champagne

Royal donation til FødevareBanken

Nyhedsbrev

Rod i allergener: Pølse-produkter kaldes tilbage

Arla skal spare tre milliarder kroner

3

Coop vil lukke 47 Fakta-butikker

Opdateret 17.17: Der er i dag lidt over 400 Fakta-butikker i Danmark, men der vil snart være 47 færre, oplyser Coop.

Hvor kommer kødet fra?

Uklar mærkning om oprindelsesland forvirrer kunderne, lyder det fra Tænk.

11 butikskæder bakker op om forårskampagne

Nestlé tjener på flexitar-bølgen

Forbrugerrådet advarer mod farlige kopivarer fra Wish

Hudpleje der ligner danske varer indeholder allergifremkaldende stoffer.

Starbucks lukker butikker og underviser ansatte efter racedebat

Trio dømt for afpresning for 300.000 kr.

Lidl får grønt lys til at købe byggegrund på Godsbanen

Lidl vil bygge nyt hovedkontor på 11.000 m2, et moderne p-hus og en ny koncept-butik i den nye kreative bydel i Aarhus.

Uddeler stopper efter 48 år i Coop

Fakta i nye lokaler med nyt koncept

Lagkagehuset tilbagekalder rugbrød

Netto i Varde bliver dobbelt så stor

Endnu en Rema 1000-butik åbnet i Holstebro

Danske forbrugere har skåret deres madspild 14.000 tons ned

Sidste år gik otte procent mindre mad til spilde i danske husstande end i 2011, viser tal fra Miljøstyrelsen

KFC kommer til Vejle

FødevareBankens modtagere er meget tilfredse

Nordjyske købmænd overtager deres femte Spar-butik

Salmonella-skræk giver enorm æg-tilbagekaldelse i USA

Netto flytter butik til Himmerlandsgade i Hadsund

Irmas kunder donerer 886.000 kr. til Mødrehjælpen

Forældre ønsker hjælp til at undgå skadelig kemi

Coop-formand bliver på posten efter kampvalg

Økologer: Vækstplan støtter økologien

Optimistisk nemlig-direktør, trods konkurrence

Svag svensk krone får priser på mad til at stige

Nye ejere tjener millioner på Bone's

Svenskerne er vilde med dansk plantefars

Tyve havde bilen fuld af kød

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

Grillvejr

Idrætshal køber nyt køle- og fryserum.

Skal du søge midler via InnoBooster?

Nye FUGA-rammer giver optimal beskyttelse af el-installationen

Unik overdækning til cafeens gæster

International B2B matchmaking - hvordan finder du en leverandør i udlandet?

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Skab tillid med klima ikon

Plastkasser

Gourmet - er det noget for dig?

Hygiejne vægtes højt på alle bedrifter.

Mød Ruko på Ejendomsmessen

Slut med at genbruge stregkoder

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Udviklingen af Dagmarhus giver unikke restaurationsmuligheder

Styrk din samhandel med Cross Docking!

Kursus 29. august: Den svære samtale om sygefravær og mistrivsel

Dansk teknologi og ekspertise vejer tungt i udlandet

Fag med pensler og malerruller lyser op og skaber fokus

Den fynske robothub udvides - igen!

Slagtesøers dyrevelfærd skal optimeres

Send til en kollega

0.21