To af tre adspurgte forretninger – som både har fysiske butikker og tilbyder e-handel – vurderer, at e-handel vil udgøre fra 1 til 10 procent af julesalget. Og 16 procent forventer, at mere end 10 procent af deres julesalg kommer til at foregå som e-handel.
Foruden den betydelige andel af julesalget, der vil foregå over nettet fra butikker, der tilbyder begge salgskanaler, sælges der også i stigende grad julegaver fra virksomheder, der udelukkende tilbyder e-handel. Således øges omsætningen med 27 procent i december sammenlignet med resten af året i de rene e-handelsvirksomheder.
Dansk Erhverv skønner e-handlens andel af julesalget i 2012 vil udgøre knap 450 millioner kroner eller cirka 5 procent. Hvis fødevarer og dagligvarer udelades fra betragtningen, skønnes juleindkøbene via nettet at udgøre knap 7 procent af det samlede julesalg.
Det skal bemærkes, at e-handlens andel af julehandlen er svær at vurdere og er et skøn baseret på andre skøn, og skal derfor tolkes varsomt. De cirka 5-7 procent harmonerer dog fint med Dansk Erhvervs medlemmers forventninger ovenfor.