23948sdkhjf

Restaurationsbranchen: Markant vækst i hovedstadsområdet

I Danmark kan vi godt lide at gå på restauration. Faktisk er vi danskere så glade for at spise ude, at branchen hvert år vækster ganske aggressivt og nærmer sig en årlig omsætning på hele 25 milliarder danske kroner.

Men ét sted i landet er vi generelt gladere for at gå på restauration end andre – og det er i hovedstadsområdet. Her er væksten for alvor eksplosiv, og hvert år stiger omsætningen i restaurationsbranchen med godt 20 %, hvilket sammenlignet med resten af Danmark er omkring en tredobling.

I artiklen her kigger vi ind i, hvorfor man netop i København ser en så eksplosiv vækst i restaurationsbranchen. Læs med videre, og få indblik i, hvorfor vi danskere er blevet så glade for at spise ude.

Stigende velstand medfører flere restaurationsbesøg
Man kan nok ikke komme udenom, at den økonomiske velstand og vækst i Danmark er med til, at danskerne bruger flere og flere penge på at spise ude i stedet for selv at stå ved kødgryderne. Sådan har det altid været, og kigger man på generelle udviklingstal for væksten i restaurationsbranchen, følger denne da også de konjunkturudsving, der har været i tidens løb.

Men når det er sagt, har der alligevel aldrig før været så stor forskel på væksten i København sammenlignet med resten af Danmark. Hverken i forbindelse med den økonomiske fremgang før finanskrisen eller tidligere i dansk historie.

Grunden hertil kan være en af mange, men mest sandsynligt er nok, at man i København har fået en helt anden holdning og føling med det at gå på restaurant. Fiskerestauranter, tapas og Street Food har været med til at gøre restaurationsbesøgene til noget, man sagtens kan gøre, også i hverdagen. Og den slags ser man generelt oftere i Hovedstaden, end man gør i de mindre danske provinsbyer.

Danskerne betaler gerne mere for gode råvarer og økologi
En anden klar årsag til, at man måske ser en generel vækst i omsætningen hos de danske restaurationer, er muligvis, at man også som dansker er blevet mere villig til at betale mere for god kvalitet og økologi.

Både i København og resten af Danmark er man nemlig blevet opmærksom på fordelene ved at vælge mad af råvarer, der er økologiske og bæredygtige – og man vil derfor også gerne betale mere for det. Denne tendens er global. Men i Danmark er den måske særdeles velbevandret, da man her også har pengene til at betale for den øgede kvalitet.

Denne tendens er da heller ikke kun set i restaurationsbranchen, hvor forretninger alene med denne agenda trives, for det ses faktisk også i større stil hos discountbutikkerne og materiale-butikkerne. Her er alt fra materialevalg til produktionsprocessen noget, man kigger ret meget på, når man som forbruger skal til- og fravælge producenterne – og det presser derfor også de mastodonter, der tidligere ikke har brugt forfærdelig meget energi på bæredygtighed, til at vælge denne vej.

Væksten i restaurationsbranchen ser da heller ikke ud til at stoppe lige foreløbig. Og i takt med et endnu større fokus på bæredygtighed både globalt og nationalt vil man nok også opleve endnu mere påvirkning den vej fra.


Send til en kollega

0.047