Ny analyse fra Vemco Group & 3Insights bekræfter: Copenhagen Light Festival var en kæmpe succes
For første gang har Copenhagen Light Festival i samarbejde med Vemco Group og teleselskabet 3Insights analyseret, hvor mange der begav sig ud for at opleve Danmarks største lysfestival i februar måned.
Copenhagen Light Festival har altid haft mange besøgende, men da festivalen er gratis at deltage i, har arrangørerne ikke haft et klart overblik over antallet af deltagere.
Derfor har festivalen besluttet at få mere indsigt gennem en besøgstalsanalyse udført af Vemco Group og 3Insights. Med 54 installationer spredt over byen og en festivalperiode på cirka tre uger har Copenhagen Light Festival denne gang valgt installationen ved Jorcks Passage - et kunstværk kaldet "Vivid Verve" lavet af Vibe Lundemark - til en stikprøveanalyse for at tælle, hvor mange der besøgte festivalen ved denne specifikke installation i udstillingsperioden.
"Selvom vi ikke har inkluderet alle lokationer i analysen, har analyserne fra Jorcks Passage foretaget af Vemco Group og 3Insights alligevel givet os en god idé om, hvor velbesøgt Copenhagen Light Festival var i år," siger Jesper Kongshaug, formand for Copenhagen Light Festival.
Vemco Group har stået for at tælle antallet af besøgende ved Jorcks Passage, mens 3Insights har brugt anonymiseret mobilitetsdata til at undersøge, om de besøgende bevæger sig rundt i byen for at se de forskellige installationer, som arrangørerne af Copenhagen Light Festival formoder.
Analysen viste at der i Jorcks Passage kom ca. 30.700 flere besøgende under festivalsperioden i tidsrummet 17.00-22.00 sammenlignet med året forinden, hvor passagen ikke var en del af festivalen. Det er altså en stigning på lige knap 50%.
Derudover var der på en vilkårlig fredag en stigning i besøgstal på hele 127% viste datarapporten fra Vemco Group - specialister i kundetælling og dataanalyse.
Projektet bekræfter vigtigheden af kunst og kulturelle begivenheder i det offentlige rum, samt hvordan disse bringer folk ud i bybilledet og væk fra de digitale skærme. Derudover viser det også, hvordan data og besøgstællere kan bruges til at skabe bevis for denne vigtighed - noget, der har været særdeles vigtigt for et gratis tilbud som Copenhagen Light Festival, der skal søge bevilling fra fonder og Københavns kommune til at afholde festivalen.
“Vi har altid haft en fornemmelse af, at installationerne i et område gjorde det mere velbesøgt, og at folk var gode til at bevæge sig på tværs af byen for at opleve installationerne. Ift. analysen ved Jorcks Passage, er det også, hvad den peger på,” tilføjer Jesper Kongshaug fra Copenhagen Light Festival afslutningsvis.