23948sdkhjf

Udbredt snyd med bytteregler

Næsten hver fjerde 18 til 29-årige har flere gange forsøgt at bytte brugte varer i en butik.
Det er okay at købe en kjole fredag eftermiddag, tage den på til fest om aftenen, og så forsøge at bytte den igen i forretningen lørdag formiddag. Det synes 23 procent af de unge mellem 18 og 29 år ifølge en ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv.

- Det er ulækkert og udtryk for manglende moral, når nogen forsøger at bytte deres svedige tøj eller brugte køkkenmaskiner. Og det er et problem for butikkerne, særligt hvis de ikke opdager snyderiet, udtaler markedschef Lone Rasmussen fra Dansk Erhverv.

- De forbrugere, der laver byttefusk, skal vide, at hvis virksomhederne får et økonomisk tab, er der er kun et sted at hente det, nemlig i højere priser for varerne, understreger hun.

- Vores medlemmer beretter om forsøg på at bytte brugte barbermaskiner og eltandbørster. Der fortælles om at brugte trusser er forsøgt returneret men også tøj, der er blevet vasket og lugter af vaskepulver. I den mere opfindsomme ende er der eksempler på forbrugere, der har skiftet hele indmaden ud på en computer, før den blev returneret, fortæller Lone Rasmussen.

Tendensen breder sig hos de unge
Dansk Erhverv gennemførte en lignende undersøgelse for to år siden, og hvor 17 pct. af de unge i 2011 havde prøvet at bytte en brugt vare er det tal stedet til 23 pct. i dag.

- Det er bekymrende, at tendensen ser ud til at brede sig. Det kan sagtens være, at de unge ikke har styr på byttereglerne. Jeg synes dog, at de skulle tænke over, om de selv ville være interesserede i at købe varer, der har været brugt af andre, siger Lone Rasmussen.

Byttefusk kan sætte bytteservicen under pres
- Det er frivilligt for butikkerne at yde en bytteservice. Det vil derfor være utrolig ærgerligt, hvis snyderiet breder sig, for det kan i værste fald føre til, at butikkerne bliver nødt til at opgive bytteservicen, tilføjer hun.

For butikkerne kan det være ubehageligt at afvise kundens byttekrav, og indimellem kan det udvikle sig til en konflikt.

- Det er utrolig ærgerligt, at det i visse tilfælde skal udvikle sig til en konflikt, fordi nogle få brodne kar misbruger fortrydelsesretten. Butikkerne har ingen interesse i at skulle diskutere med kunderne. De vil helst yde en god service, men de kan selvfølgelig ikke tage brugte varer retur, for de kan jo ikke sælges igen, slutter Lone Rasmussen.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094