23948sdkhjf

Øko-mejerier står sammen

Naturmælk, Thise Mejeri og Arla indleder sammen med Økologisk Landsforening en kampagne, der skal sætte skub i salget af økologisk mælk.
Med et salg på godt én milliarder kroner, er mælkeprodukterne fortsat den største økologiske varegruppe. Men salget af økologisk mælk er faldende. Derfor er de økologiske mejerier i samarbejde med Økologisk Landsforening nu gået sammen om en kampagne, der skal sætte skub i salget af øko-mælk.

Så når du i de kommende måneder griber ud efter en økologisk mælk fra enten Naturmælk, Thise Mejeri eller Arla i supermarkedet, vil du støde på argumenterne fra mælkekampagnen på kartonen. Under overskrifterne ’et glas køer på græs’, ’et glas levende landskab’ og ’et glas rent grundvand’ sætter kampagnen fokus på den merværdi, man får som forbruger, når man køber økologisk mælk.

Billigmælken er dyr
- Der er masser af billig ikke-økologisk mælk i køledisken, som kan friste forbrugerne. Men billig-mælken er faktisk dyr. Dyr for miljøet, dyr for køerne og dyr for vores drikkevandsressourcer. Derfor ønsker vi at synliggøre overfor danskerne, at de gør en forskel, når de køber økologisk mælk, siger Birgitte Nygaard, der er projektleder i Økologisk Landsforening og uddyber:

- Når man køber øko-mælk, er man eksempelvis med til slippe køerne fri. Alle økologiske køer kommer på græs i sommerhalvåret, mens langt de fleste af de køer, som den billige ikke-økologiske mælk kommer fra, aldrig får lov at komme ud af stalden, siger Birgitte Nygaard.

Kampagnen sætter desuden fokus på, hvordan man gavner naturen og er med til at sikre rent drikkevand, når man vælger øko-mælk. Faktisk skåner man 200 liter grundvand for forurening med sprøjtegifte, hver gang man køber én liter økologisk mælk.

Et talerør til forbrugerne
- Vi ønsker at involvere danskerne i kampagnen ved at give dem et talerør. På I Love Øko’s facebookside kan man dele sine argumenter og tanker omkring økologi og økologisk mælk med andre brugere og blive klogere på fordelene ved økologi, siger Birgitte Nygaard.

Også på GO-cards, i annoncer og på plakater rundt omkring i landet, vil danskerne støde på mælkekampagnen. Her kan man scanne en QR-kode og få mulighed for at dele sine holdninger til økologisk mælk med andre.

Mælkekampagnen er lavet i et samarbejde mellem de økologiske mejerier i Danmark og Økologisk Landsforening med støtte fra Mælkeafgiftsfonden.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086