23948sdkhjf

Ny undersøgelse: Færre er villige til at betale for bæredygtig dagligvarer

Et stort segment blandt forbrugerne forventer, at de kan være klimabevidste gennem deres købsbeslutninger

Den grønne omstilling har fart på. Men det går ikke lige så hurtigt, som den har gjort, når det handler om danske forbrugere. Faktisk er færre villige til at betale for de miljørigtige produkter.

Det viser undersøgelsen Global Sustainability Study, som er udarbejdet af konsulenthuset Simon-Kucher.

37 pct. af de danske kunder er ifølge undersøgelsen villige til at betale ekstra for bæredygtige produkter inden for kategorien ”dagligvarer og husartikler” mod 42 pct. i 2021.

Blandt de, der er villige til at betale ekstra, er man i gennemsnit villig til at betale 21 pct. ekstra for en bæredygtig dagligvare. Det tilsvarende tal var 26 pct. i 2021.

The Global Sustainability Study

  • The Global Sustainability Study er gennemført med dataindsamling i juli og august 2022.
  • Undersøgelsesrapporter er udarbejdet af Simon-Kucher & Partners på grundlag af data indhentet af det uafhængige markedsanalysefirma Dynata.
  • Undersøgelsen omfatter 11.711 forbrugere i 19 lande - Danmark = 760

Det går altså ikke den rigtige vej. Og Tilbagegangen kan altså skyldes flere forskellige ting. Det er næsten selvsagt, at inflationen er en af dem, men ifølge Simon-Kuchers eksperter i forbrugertrends og bæredygtighed er der også en anden forklaring:

- Vi antager, at faldet i villighed til at betale ekstra for grønne dagligvarer skyldes først og fremmest to ting: Den ene er, at prisstigningerne har påvirket forbrugernes generelle købekraft. Den anden er, at flere og flere forbrugere simpelt hen forudsætter, at de kan købe bæredygtige produkter, siger senior manager Caroline Kastbjerg fra Simon-Kucher.

Handler om mere end produktet

Produktet er selvfølgelig i fokus. Men spørger man forbrugerne, så er det også vigtigt, at producenter også kommer med andre tiltag.

Undersøgelsen viser nemlig, at det ikke kun har betydning, at selve produktet er bæredygtigt. 28 pct. svarer, at det er vigtigt, at et brand tager initiativer, der har en positiv indvirkning på miljø og samfund.

Og ifølge Caroline Kastbjerg, er det vigtigt, at man tager i betragtning, at mange forbrugere ser skeptisk på, om virksomheder omsætter deres intentioner om at være bæredygtige til handling. Og det skyldes især de senere års sager om greenwashing, fordi det er noget, som har sat sig i forbrugernes bevidsthed.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.614