23948sdkhjf

Købmænd: Risiko for butiksdød

Planlov kan få detailhandlende til at opgive investeringer og nyansættelser, advarer købmændene.
Produktivitetskommissionens flirt med en planlovs-liberalisering, som bl.a. vil tillade flere hypermarkeder i Danmark, kan få mange eksisterende detailhandlere til at opgive nyinvesteringer og nyansættelser.

Derfor bør både regering og opposition hurtigst muligt garantere, at de mange år frem vil fastholde planlovens hovedbestemmelser om, at der ikke må etableres nye dagligvarebutikker på mere end 3700 kvadratmeter, og at nyetableringer som udgangspunkt skal ske i eksisterende bymidter.

Det mener købmændenes brancheorganisation, De Samvirkende Købmænd (DSK), som er ganske uforstående over for Produktivitetskommissionens påstande om manglende konkurrence og manglende internationalisering i dansk dagligvarehandel.

- Danmark ligger langt foran de øvrige nordiske lande - og formentlig i europæisk top - når det drejer sig om internationalisering af dagligvarehandelen, siger John Wagner, DSK’s adm. direktør, og henviser til, at der på dagligvaremarkedet er 5 landsdækkende udenlandske aktører (Aldi, Lidl, Rema 1000, Kiwi minipris og Metro), og at 4 ud af 6 landsdækkende discountkæder er af udenlandsk oprindelse.

- Lidl og Kiwi minipris har etableret sig i Danmark inden for det seneste årti. Norges-Gruppen er netop i disse uger ved at opkøbe Dagrofa og er dermed seneste eksem-pel på, at udenlandske aktører ikke er udsat for barrierer, der forhindrer indtrængen på markedet, udnyttelse af udenlandsk ekspertise og ny konkurrence, siger John Wagner og fortsætter:

- Ved årsskiftet havde de fire udenlandske discountkæder 643 butikker ud af 3.056 kolonialbutikker svarende til, at mere end 21 pct. af de danske dagligvarebutikker er udenlandsk funderede.

John Wagner opfordrer regering og opposition til hurtigst muligt at genskabe ro omkring planlovens detailhandelsbestemmelser:

- Usikkerheden medfører, at eksisterende detailhandlere ikke tør nyinvestere og ny-ansætte af frygt for flere hypermarkeder uden for de største byer og flere discountbu-tikker og mega-markeder uden for de mellemstore byer. Den slags koster butiksliv, arbejdspladser og forbruger-velfærd, siger DSK’s adm. direktør.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078