23948sdkhjf

Sådan vil Rema 1000 skabe profit i butikkerne med ny transportstrategi

Rema 1000 har altid brugt eksterne transportører til at levere varer til butikkerne.

Men med købet af 113 Aldi-butikker i Danmark får man både egne lastbiler og egne chauffører. Og dem har man tænkt sig at beholde, fortæller Kenneth Veng Jespersen, der er transportchef i REMA Distribution Danmark A/S.

- Hidtil har vi kun ejet vores egen trailerpark og selv stået for planlægning af turene - modsat mange andre i dagligvarebranchen. Men vi vil nu begynde at køre en del transporter i eget regi. Den vækst og tilvækst, vi får med åbningen af de mellem 60-80 Rema-butikker i de tidligere Aldi-butikker, tager vi i egne biler.

- Jeg har siddet på begge sider af skrivebordet, og man har bare en helt anden føling med distributionen, når man sidder med den ”in-house,” siger Kenneth Veng Jespersen. 

Man kan bedre tage de rigtige beslutninger hele linjen igennem værdikæden, tilføjer han. 

- Det kan godt være, at det bliver en lille smule dyrere for transportdivisionen, men det hjælper butikkerne enormt meget. På den måde skaber vi mere værdi ude ved købmændene - og så er det bare det, der er bedst for hele kæden. I princippet er det ligegyldigt, hvem der tager omkostningen i kæden. Bare endemålet bliver til en indtægt, siger transportchefen og nævner samarbejdet med Schulstad som et eksempel herpå. 

Færre leveringer

I 2018 indgik Rema 1000 og Schulstad Logistik et samarbejde om levering af frisk brød fra Kohberg, Pågen og Schulstad til samtlige Rema 1000-butikker i Danmark. 

Samarbejdet gav en stor reduktion i antallet af kørte kilometer og leveringer til Rema 1000’s butikker.

- Antallet af leveringer til vores butikker er blevet halveret fra 260.000 til 130.000 årlige leveringer, hvilket svarer til 2,3 millioner færre kørte kilometer om året på landevejene - og en reduktion af CO2-udslippet på 2.000 ton årligt.

- Vi starter et lignende projekt med Harboe Bryggeri. Distributionen kører normalt ud fra Harboe på Sjælland. Den tager vi ind og forsyner butikkerne via vores centrallager, forklarer Kenneth Veng Jespersen. 

Læs første del af et større interview, vores søstermedie Transportmagasinet har lavet med Rema-transportchefen, her

Se nøgletal for:
Læs mere om: transport el-lastbiler
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.695