23948sdkhjf

Salling Group-direktør om priskrig: Vi skal forsvare vores position

Priskrig virker, konstaterede Salling Group-direktør Anders Hagh for nogle dage siden. 

Men investeringen i at holde priserne markant nede i koncernens dagligvarekæder er en bekostelig affære, skriver Børsen

Salling Groups priskrig

  • Pristjek garanterer, at normalpriserne på de 100 udvalgte dagligvarer altid kan fås billigere i Salling Group end hos fire udvalgte og konkurrerende dagligvarekæder (365discount, Rema 1000, Lidl og SuperBrugsen)
  • Normalprisen hos de konkurrerende kæder tjekkes én gang om ugen på identiske eller direkte sammenlignelige varer, der opfylder samme behov hos kunderne ud fra blandt andet sammensætning, kvalitet, mængde og indhold hos konkurrenterne
  • Hvis en konkurrent har en billigere normalpris, sænkes normalprisen hurtigst muligt (og senest inden for 4 dage) til et lavere punkt i Bilka, Føtex og Netto
  • Derudover giver Bilka, Føtex og Netto den yderligere garanti til kunderne, at hvis priserne på de 100 udvalgte varer mod forventning findes billigere hos én af de 4 konkurrenter, så udbetales differencen – både før, under og op til 14 dage efter et køb mod forevisning af dokumentation
  • Priskrigskampagnen kører fra 22. september

Kilde: Salling Group

Det får dog ikke Anders Hagh til at ryste på hånden - investeringen er nødvendig, mener han. 

- Det kommer til at koste en del penge at holde priserne nede, men vi tænker langsigtet. Det vil koste i slutningen af i år og ind i næste år, men det er en omkostning, vi må tage for at forsvare vores position, siger Anders Hagh til Børsen. 

Den omkostning ser ud til at blive større fremadrettet også. 

I hvert fald skriver Nettos direktør, Braw Bakir, på sin LinkedIn-profil fredag, at der på enkelte varekategorier er prisfald på helt op mod 25 procent. Han konstaterer dertil, at "planen virker". 

- For tre siden uger siden satte vi Priskrig i gang i Netto. Tanken og håbet var at få de høje fødevarepriser i Danmark ned til gavn for vores kunder.

- Priskrig betyder, at vi sætter den laveste normalpris på markedet på de godt 100 mest populære dagligvarer - rykker andre ned på samme niveau eller går under, sætter vi prisen endnu længere ned og giver en garanti for, at pågældende vare fås billigst hos os, skriver han. 

Eksempelvis er prisen på tun faldet med 25 procent, solsikkerugbrød med 22 procent og kyllingeinderfilet med 22 procent, oplyser Braw Bakir. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel priskrig
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.744