23948sdkhjf

Klumme: Restaurantbranchen skal tænke mere som detail - og omvendt

I de seneste ti år har vi været vidne til en revolution inden for restaurations- og takeawaybranchen. 

Tal fra Dansk Erhverv viser, at syv ud af ti danskere i dag køber takeaway mindst en gang om måneden, og samtidig har et væld af nye spisesteder åbnet i hele landet. 

Vi har aldrig haft så mange forskellige køkkener at vælge imellem, og det har aldrig været nemmere at swipe mad hjem til hoveddøren. 

Udviklingen har været til stor glæde for forbrugerne, men har også stillet nye krav til restauranterne og deres samarbejdspartnere - især når det gælder takeaway.

Lettere for forbrugeren

Vi skal ikke mange år tilbage, før takeaway var synonymt med telefonopkald til pizzeriaet og en gåtur efter maden. 

I dag foregår alt via apps og hjemmesider - og gåturen sparer de fleste. 

Leveringstjenester har revolutioneret takeawaybranchen ved at gøre livet lettere for forbrugerne, øge udbuddet og tilbyde en hidtil uset fleksibilitet og service. 

Men udviklingen stopper ikke her. 

Jeg ser lige nu en voksende tendens, hvor restauranter, ligesom detailbutikker, udvider deres salgskanaler og er til stede på flere platforme.

Store restaurantkæder som Otto Pizza, Jagger og Joe and the Juice har allerede deres egne salgskanaler via app og hjemmeside. 

Teknologien gør det i dag muligt at integrere bestilling, betaling og levering i egne systemer, hvilket skaber nye indtægtsstrømme og øger volumen - og giver en bedre oplevelse for forbrugerne. 

Vi ser samme udvikling i detailhandlen, hvor butikker ikke kun satser på fysisk salg, men i særdeleshed også på webshops og salg gennem tredjepartsplatforme.

Bredere publikum

Det skaber ikke kun en strømlinet købsoplevelse for forbrugerne, men giver også butikkerne mulighed for at nå ud til et bredere publikum. 

Samtidig integrerer butikkerne smarte leveringsløsninger i deres eget system, så de kan være lige så fleksible som spisestederne. 

Denne tilgang er afgørende for at sikre salg, volume og omsætning i en tid, hvor forbrugeradfærden ændrer sig hurtigt.

For at holde trit med forbrugernes forventninger, skal både restauranter og butikker overveje, om de servicerer deres kunder på den mest optimale måde. 

Købsoplevelsen for en håndsæbe bør være lige så glat, intuitiv og lækker, som når man bestiller sushi.

Detailhandlen kan lære meget af, hvordan restauranter har omfavnet teknologien for at skabe en mere tilgængelig og convenient kundeoplevelse.

Det handler om at være der, hvor forbrugerne er, og tilbyde dem den bekvemmelighed, de efterspørger. 

Ved at udnytte alle attraktive salgskanaler og bruge teknologien, kan vi sikre, at vores brancher ikke bare overlever, men trives i en stadig mere digitaliseret verden.

Det er tid til, at restauranter tænker mere som detailbutikker, og at detailbutikker lader sig inspirere af takeaway-revolutionen. 

Ved at omfavne teknologien og tænke i flere kanaler kan begge brancher både levere en bedre kundeoplevelse og bedre bundlinje.

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141