23948sdkhjf

Nordjysk smykkebrand er vokset fra garagen til 350 forhandlere på to årtier

Et nordjysk iværksættereventyr har nået nye højder i sit tyvende leveår

Det har faktisk aldrig været et mål at være "et kæmpestort firma".

Det konstaterer ejer og stifter af smykkebrandet Aqua Dulce Jewellery, Janne Lisberg Fisker, da hun bliver forholdt, at virksomheden, som hun startede i sin garage i 2004, i år har 20 års-jubilæum.

Aqua Dulce Jewellery

  • Smykkevirksomheden blev stiftet i 2004 af Janne Lisberg Fisker.
  • Den har til huse i Nørhalne - hvor stifteren i sin tid også startede forretningen i sin egen garage.
  • I dag omsætter Aqua Dulce Jewellery for et tocifret millionbeløb.
  • Smykkerne sælges hos over 350 forhandlere fordelt ud over Europa. 

Kilde: Aqua Dulce Jewellery

Siden dengang har brandet vokset sig større - og i dag tæller porteføljen over 350 forhandlere fordelt i det meste af Europa. 

- Det er ikke noget, der er kommet af sig selv. Det er hårdt arbejde at være selvstændig, slår smykkedirektøren fast.

Da Aqua Dulce Jewellery er en enkeltmandsvirksomhed, er man ikke forpligtet til at oplyse regnskab i CVR. 

Janne Lisberg Fisker vil "grundet skarp konkurrence i industrien" ikke oplyse konkrete nøgletal for RetailNews. 

Men hun oplyser dog, at man "alle år er steget i omsætning", startende på etcifrede millionomsætninger i de første, spæde år, mens man i dag omsætter for et tocifret millionbeløb. 

- Vores omsætning er de seneste seks år steget med mindst 30 procent om året, mens vi oplevede en stigning på 50 procent i corona-årene.  Vi har dertil fået 100 forhandlere mere over de seneste fire år, uddyber Janne Lisberg Fisker.  

I dag har hun syv medarbejdere til at hjælpe sig - men i garagen, dengang i 2004, stod hun helt alene med projektet. 

Lidt en blæksprutte

Janne Lisberg Fisker forsøger - med afsæt i sit nordjyske ophav - at have "begge ben solidt plantet i jorden, selvom vi bliver større". 

Og så har hun lært én vigtig lektie i tilværelsen som selvstændig: 

- Jeg prøver at få min nattesøvn hver nat, uanset hvor mange problemer eller lignende der skulle komme min vej. Det, jeg ikke kan ændre på om natten, skal jeg ikke bruge tid på at tænke over. Det er supervigtigt ikke at tage problemer med i seng, siger hun. 

Historien bag navnet

  • Da Janne Lisberg Fisker startede smykkevirksomheden, solgte hun mange ferskvandsperler - og det gør hun også i dag
  • Ferskvandsperler hedder på spansk: "perlas de agua dulce" - altså perler fra det søde vand
  • Og så har Janne Lisberg Fisker ændret g'et til et Q "for at lave det lidt mere internationalt"

Kilde: Janne Lisberg Fisker

Derudover har netop livet som selvstændig givet hende adskillige kasketter at påføre sig i dagligdagen - selvom hun har titel af både ejer og direktør. 

- Jeg er jo lidt en blæksprutte, som laver mange ting samtidig. Jeg har en del bolde i luften. Jeg er ansvarlig for alle vores designs, laver kollektionerne, har masser af kontorarbejde og står også for alle vores messer, som jeg altid selv deltager i. Er der travlt i pakkeriet, kan jeg også godt lide at være derovre, lige så meget som jeg nyder at sidde og nørde nye designs, siger Janne Lisberg Fisker. 

Hun understreger, at "det er hårdt arbejde at være selvstændig", men samtidig vil hun ikke give afkald på "den frihed, der følger med, som også er skøn". 

Lys fremtid

Med 20 års erfaring fra smykkebranchen har Janne Lisberg Fisker lært lidt af hvert om både sine kunder - men også det marked, hun bevæger sig i. 

Hun bruger i dagligdagen både sine kollegaer og kunder som sparringspartnere, for "man skal vise kunder, at de betyder noget", som smykkedirektøren formulerer det. 

Janne Lisberg Fisker har lært, at smykkebranchen ikke skorter på nyheder, men at "forbrugerne alligevel har vænnet sig til nyheder tit". 

- Og det efterlever vi så i en branche, hvor det ellers ikke er normalen, siger hun. 

Hun og Aqua Dulce Jewellery ser ind i "en lys fremtid", og hun kan mærke, at smykkebrandet er "stærkt" og "oplever stor efterspørgsel". 

- Vi skal forsøge at holde os opdateret på, hvad der sker - og samtidig skal vi lytte til de firmaer, som har styr på de ting, som sker på markederne. Og så skal vi måske også indse, at det koster penge at følge med i den nye udvikling, understreger Janne Lisberg Fisker. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.775