23948sdkhjf

Pandora løfter forventninger efter tocifret vækst i første kvartal

Pandora kom ud af første kvartal med en organisk vækst på 18 procent sammenlignet med samme periode året før

Det danske smykkeselskab Pandora forventer, at 2024 udvikler sig bedre for selskabet end hidtil ventet.

I forbindelse med regnskabet for første kvartal opjusterer selskabet sine forventninger, så der nu forventes en organisk vækst for året på 8-10 procent.

Tidligere lød forventningen på 6-9 procent.

Det fremgår af selskabets regnskab, som er blevet offentliggjort torsdag morgen.

Pandora kom ud af årets første tre måneder med en organisk vækst på 18 procent sammenlignet med samme periode året før.

Organisk vækst er et udtryk for udviklingen i en virksomheds omsætning eller overskud fraregnet udsving i valutakurser og opkøb af virksomheder.

Den samlede omsætning i Pandora lyder på 6,8 milliarder kroner.

Næste strategiskridt

Pandoras topchef, Alexander Lacik, er "meget tilfreds" med årets begyndelse, som samtidig markerer næste skridt i Pandoras strategi under navnet "Phoenix".

- Mens smykkemarkeder omkring os generelt forbliver afdæmpede, giver vores løbende brandinvesteringer os mulighed for at tage markedsandele, siger han i en kommentar til regnskabet.

Kigger man på den sammenlignelige vækst for første kvartal, som ikke medregner salget i nye butikker, ligger den på 11 procent for året.

På europæiske markeder lyder den sammenlignelige vækst på 9 procent. Og særligt tyske forbrugere, som har været glade for det danske smykkebrand. I Tyskland endte den sammenlignelige vækst for første kvartal på 67 procent.

Smykkeselskabets resultat endte for årets første tre måneder på 965 millioner kroner. Året før lød det på 889 millioner kroner.

Pandora har i løbet af 2023 haft fart på åbning af nye butikker. I løbet af året åbnede selskabet 223 nye butikker, hvoraf 141 butikker blev åbnet i fjerde kvartal.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111