23948sdkhjf

Klumme: Tre digitale strategier der styrker den fysiske detailhandel

Mange detailhandlere har fået øje på værdien af dybdegående digitale transformation af de fysiske butikker.

Ifølge researchvirksomheden Forrester planlægger 64 procent af detailhandlerne at udvide deres brug af cloud-teknologi.

Det mærker vi også hos AWS, hvor vi i mere end to årtier har hjulpet detailvirksomheder med at få bedre overblik over lagerbeholdningen, øge kundeloyaliteten, styrke infrastrukturen i forretningen og meget mere.

Her er tre strategier, hvor skyen kan bruges til at transformere den fysiske butiksoplevelse og skabe mere værdi.

Strategi 1: En friktionsfri omnichannel-tilgang

Kunderne - særligt de mest loyale - bevæger sig i stigende grad på tværs af kanaler og touchpoints, der inkluderer både fysiske butikker og digitale rum som webshops, sociale medier, e-mails, apps og SMS.

Derfor er det afgørende at have en omnichannel-strategi, der kan binde alle berøringsfladerne sammen. 

På den måde kan du tilbyde en friktionsfri og helhedsorienteret shopping-oplevelse, der udnytter de fysiske butikker aktivt.

Med den tilgang kan fremsynede detailhandlere både differentiere sig fra konkurrenterne og opnå en konkurrencefordel over for de rene webshops.

Strategi 2: Skab minder og stemning

I dag er købsrejsen langt mere omfattende end selve transaktionen eller produktet. 

Faktisk forventer 60 procent af forbrugerne, at butikker fokuserer mere på oplevelsen end selve produktet.

Med personaliseret service og god stemning kan du skabe mindeværdige butiksoplevelser, der får kunderne til at føle sig værdsatte, forstået og inspireret igennem hele kunderejsen. 

Blandt andet via digitale hyldeforkanter, hvor priser, tilbud og produktinformation kan styres centralt fra en online platform og engagere kunderne i øjenhøjde.

Interaktive hologrammer og mobile skærme er en anden måde at forbedre butiksoplevelsen og skabe en unik atmosfære. 

Her kan kunderne se realistiske fremvisninger af et outfit eller produkt og købe det direkte ved at scanne en QR-kode - alt sammen drevet af skyen.

Tøjbutikker og lignende kan bruge radiofrekvensidentifikation (RFID) til at lette købsprocessen. 

Med RFID-tags på varerne kan kunderne komme ind i butikken, prøve det, de kan lide og derefter blot scanne deres foretrukne betalingsmiddel ved udgangen. 

Så trækker systemet automatisk den rigtige betaling.

Strategi 3: Få et holistisk billede af købsrejsen

Selv om de fleste webshops giver mulighed for at analysere og optimere hele kunderejsen ned til mindste detalje, er det ofte en udfordring at samle de samme indsigter i fysiske butikker. 

Heldigvis er der også her kommet flere tekniske muligheder.

Et holistisk kundebillede bygget på flere forskellige datakilder kan åbne for hyper-personalisering, målrettede butiksannoncer og kampagner samt generative analyser og indsigter.

Du kan blandt andet indsamle data om kundeadfærd via videoanalyse. 

Ved hjælp af billedgenkendelse kan du for eksempel generere automatiske visualisering af kundernes færden i butikken, måle trængslen på parkeringspladserne og optimere vagtplanen, så der altid er tilpas med personale på arbejde.

Desuden kan både RFID og Internet of Things (IoT)-teknologier hjælpe med at holde styr på lagerbeholdningen, reducere svind og fremme forudsigende vedligeholdelse.

Mulighederne for at øge omsætningen og skabe bedre kundeoplevelser gennem skyen er mange. 

Det er bare at komme i gang.

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156