Hummel har tabt 150 mio. kr. på fire år - og gennemfører fyringsrunde
Hummel solgte for rekordstore summer i 2023 - men alligevel må det danske sportsbrand indkassere det tredje underskud på fire år.
Det fremgår af en pressemeddelelse, som Hummel har sendt ud mandag formiddag.
Af denne fremgår det, at Hummel vækstede med omtrent 24 mio. kr. på toplinjen - hvilket er ny rekord - men at man også ramte et nyt, stort underskud på bundlinjen.
82 mio. kr. blinker bundlinjen rød med for 2023 - mod et lignende underskud på omtrent 87 mio. kr. året før.
Ifølge den nyligt udnævnte Hummel-direktør, Lars Stentebjerg, har det sit afsæt i primært tre årsager - realisering af et for stort varelager, udfordrende kundeforhold og en stigende rente.
- Foruden et hårdt og presset sportsmarked har vi primært stået med en stor udfordring i forhold til et for højt varelager, hvor vi har haft et efterslæb fra de sidste par år. Det har vi været nødt til at tage konsekvensen af med et ekstraordinært fokus på realisering af varelageret. Det har kostet os på den korte bane, men det har vi gjort med åbne øjne, da det er et resultat af den vækststrategi, vi har lagt i tæt samarbejde med vores ejere for at kunne tage det næste skridt, udtaler Lars Stentebjerg, der samtidig erklærer regnskabsresultatet for "utilfredsstillende".
Fyringsrunde
Ifølge Børsen har Hummel-direktøren brugt den seneste tid på at foretage dét, han selv kalder en "omstrukturering" i Hummel-organisationen.
I praksis betyder det, at 40 medarbejdere forlader Hummel-virksomheden - cirka syv procent af den samlede medarbejderstab.
- Selvfølgelig sparer vi omkostninger ved omstruktureringen. Men det er mindst lige så vigtigt, at vi får taget kompleksitet ud af vores forretning. Vores evne til at eksekvere skal endnu mere i fokus. Vi har hidtil, firkantet forklaret, nok spillet på for stor en spilleplade og gjort for meget, der har givet for lidt, siger Lars Stentebjerg til mediet.
Overskud i 2024
Ifølge Lars Stentebjerg bliver der dog gjort noget ved millionunderskuddene, når 2024-regnskabet skal fremlægges næste år.
- Det er et langt, sejt træk, men vi fastholder vores ambition om at ramme en omsætning på 4 mia. kr. med et overskud før skat på min. 300 mio. kr. i 2028. Efter et par udfordrende år begynder det nu endelig at lysne, og vi forventer et positivt 2024, hvor vi igen vil være tilbage i sorte tal. Herefter er det vores klare forventning, at det vil accellere både på top- og bundlinjen, understreger Lars Stentebjerg.
Samtidig holder Hummel-direktøren fast i, at Hummel har en erklæret ambition om at "blive blandt de ti største sportsbrands i verden".
- Teamsport udgør en vigtig del af vores kerneforretning, og det er blandt andet inden for denne kategori, at vi skal skalere vores vækst de kommende år. Men vi er også meget mere end et teamsport brand. Vi er et sport lifestyle brand, og det skal afspejle sig i hele den måde, som vi driver vores forretning.
- Derfor har vi også lavet en rekalibrering af vores strategi, hvor vi skal have skærpet fokus og tilbage til vores rødder inden for sport. Vi står med et unikt brand med en fantastisk arv inden for sport, lifestyle og karma, og det skal vi udnytte til at vinde den individuelle forbruger og derved styrke brandet globalt, udtaler Lars Stentebjerg.