23948sdkhjf

Klumme: En sportssommer i inklusionens lys

Så er den her - den helt store sportssommer, som mange af os har set frem til. 

Vi kalder sommerens fodboldkampagne for #TheRitualsCup. Det er nemlig ikke blot et ritual, at Coca-Cola i over 100 år har sponseret sport.

TheRitualsCup hylder de mange forskellige fodboldritualer, som danskerne kaster sig ud i ved en EM-slutrunde. 

Kampagnen kører på tværs af en bred vifte af medier og er eksekveret i tæt samarbejde den danske dagligvarehandel, hvor fokus har været at skabe synergier mellem medieinvestering og eksekvering af kampagnen i butikkerne med inspirerende udstillinger.

Mens vi har støttet historiske og traditionsrige slutrunder som OL, EM og VM i fodbold stort set fra starten, har vi også støttet inklusion og dermed diversitet i disse sammenhænge. 

Forpligtelse

Sport er en af verdens største platforme, hvor vi alle kan være med. 

Det forpligter. 

Derfor har vi netop taget diversitetsvinklen i denne sommers fodbold-kommunikation. Sætte fokus på lige adgang og inklusion i sport. 

Ligeså, når vi rammer OL, så er det vores Special Olympics fokus vi anvender i vores kommunikation.

Så hvor pudsigt man måtte anse #TheRitualsCup for at være som slogan, så er vi sikre på, at kampagnen vil vise en farverig fanfestival, der viser alle vi menneskers forskelligheder, der netop gør den store forskel.

F.eks. hylder vi via vores kommunikation vores danske svømmeatlet og special olympic guldvinder, Eva Rosted, der i år er vores influencer i forbindelse med denne sportssommer.

Inklusionsværdier

Jeg bemærker, hvordan sponsorater som vores i højere grad prioriterer inklusionsværdier. 

Det er tydeligt, at der sker et ryk, hvor det ikke længere blot er den hurtigste, stærkeste eller smukkeste, der får al opmærksomheden. 

Ved store sponsormøder oplever jeg selv større og større fokus på inklusion, og frem mod denne sportssommer har jeg således set flere store virksomheder tage aktive valg om at støtte bredden frem for det mest elitære. 

Et eksempel er værtslandet Tysklands rosa spillertrøjer, der har skabt solid kommunikation og debat om dette tema.

Endelig er vores interne arbejde for social inklusion og diversitet for alvor er kommet ind i sportsverdenen.

Med nye regler om ESG-rapportering tror jeg, at den tendens, vi slår an denne sommer, kommer til at udfordre mange, når man står mellem valget: det store tv-sponsorat med den klassiske reklamefilm, eller støtte til en atlet til de Paralympiske Lege eller Special Olympics gennem Parasport Danmark? 

Jeg skal passe på ikke at sige for meget her, men jeg ser en drejning mod sidstnævnte.

Paralympiske Lege

I Coca-Cola har vi netop valgt at rette opmærksomheden mod de Paralympiske Lege under det traditionelle OL ved at dele historier omkring de atleter, der kæmper under det paraolympiske flag i vores kommunikation. 

Ikke for at pudse vores glorie, men for at vise, at vi har brug for alle slags mennesker og rollemodeller i verden. 

Og for at vise, at man kan udrette ligeså store bedrifter, selvom man måske ikke lige er, som mennesker er flest.

Det er en sag, som står mit hjerte nær, og som jeg kun håber, at flere virksomheder og organisationer også vil være med til fremover at gå ind i. 

Så herfra skal der lyde et lille opråb til andre om at gå samme vej.

For en drejning mod større inklusion og støtte til breddeidrætten er det bedste, der er sket i sportsverdenen. 

Men vi er kun i de begyndende faser, og vi skal have langt flere støttende selskaber med.

God sportssommer.

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156