23948sdkhjf

Makkerpar indleder udlandseventyr - men første destination er meget atypisk

Messy Weekend har i sine første leveår fokuseret på at sælge sine produkter gennem andre detailkæder, men nu satser solbrillebrandet på sine egne butikker

Typisk kigger detailselskaber med dansk ophav mod Sverige, Norge eller Tyskland, når virksomheden skal udvides uden for landets grænser. 

Men ikke solbrillebrandet Messy Weekend. 

Messy Weekend

  • Messy Weekend er et dansk solbrillebrand.
  • Selskabet blev stiftet i 2017 af Marc Østerskov og Mads Koch Petersen.
  • De har i dag begge titel af co-CEO. 
  • Medejere af selskabet er også Magasin du Nord samt Blazar Capital, som Løvens Hule-investor Christian Arnstedt er en del af. 

Kilde: Messy Weekend

I stedet har selskabet, der har Magasin du Nord og Blazar Capital i ejerkredsen, rettet blikket mod usædvanlige og eksotiske himmelstrøg - i bestræbelserne på at udbrede kendskabet til de danske solbriller. 

Det fortæller medstifter Mads Koch Petersen til RetailNews. 

Helt konkret har Messy Weekend i sidste uge åbnet sin blot anden butik i historien - den første ligger i Lyngby - og det er sket i et shoppingcenter i den georgiske hovedstad, Tbilisi.

Ja, du læste rigtigt - Georgien. 

- Alle kigger mod Norge, Sverige, Paris og London, når man er et dansk modeselskab, så konkurrencen er virkelig stor på de markeder, indleder Mads Koch Petersen. 

- Så vi valgte at sige, at vi med vores brand ville forsøge os på et mindre marked med mindre konkurrence, og så har det vist sig, at Georgien faktisk er et ganske interessant marked med flere fine shoppingcentre, en stor middelklasse med penge og et godt grundlag for at rulle et butikskoncept ud, tilføjer han. 

Usikkerhed

Mads Koch Petersen, der deler direktørstolen i Messy Weekend med sin forretningspartner Marc Østerskov, fortæller desuden, at duoen havde flere overvejelser inden udvidelsen af forretningen uden for landets grænser. 

Dertil er opsætningen med egen butik en helt ny tankegang for makkerparret, som hidtil har tjent sine penge på whole-sale - salg til butikker som har solgt produkterne videre. 

- Det rummer en masse muligheder i forhold til, at vi kan få lov til at udtrykke os skarpere på vores brands. Det kan vi langt nemmere, når vi har vores egne butikker, ligesom vi kommer endnu tættere på vores kunder, siger Mads Koch Petersen. 

Han og Marc Østerskov er desuden fuldt opmærksomme på, at der - som direktøren formulerer det - har været "noget politisk ustabilitet i Georgien", ligesom den geografiske placering op ad Ruslands grænselinje også har været kilde til ekstra forsigtighed for duoen. 

- Det er helt klart en risiko ved at åbne i Georgien, men samtidig har vi også struktureret vores aftaler med samarbejdspartneren i landet på en sådan måde, at det er nemt for os at komme ud af igen, hvis det går galt. Så selvom det er en træls måde at tænke forretning på, er det en nødvendig del af strategien, understreger Mads Koch Petersen. 

Kioskkoncept

Messy Weekend-butikken i Georgien, som Mads Koch Petersen selv betegner som en kiosk, fylder kun ti kvadratmeter.

Og det er helt bevidst. 

- Vi gør det for at teste vores retail-egenskaber af, inden vi måske en dag skal åbne store og flotte butikker på over 100 kvadratmeter. Vi skal se konceptet an i den fysiske detailhandel og gøre os en masse erfaringer, inden vi sætter turbo på, forklarer Mads Koch Petersen. 

Han løfter samtidig sløret for, at Messy Weekend allerede har rettet blikket mod det sydøstlige Asien, hvor man inden årsskiftet regner med at etablere en række lignende butikker i brandets kioskkoncept. 

Helt konkret drejer det sig i første omgang om Thailand, Singapore, Vietnam og Indonesien, ligesom man forventer at indtage Filipinierne i starten af det nye år. 

Så når 2024 bliver til 2025 regner Messy Weekend-makkerparret med at kunne tælle til 15 butikker alt i alt. 

- I et større fremtidsperspektiv har vi ikke sat næsen op efter et specifikt antal. Det er vigtigst for os, at det giver mening med nye butikker. Der er mange brands, der har knækket nakken på fysisk retail, fordi man tænker, at det er en skidegod idé. 

- Men så længe vi kan se i butikkernes salgstal, at det giver mening, så vil vi fortsat kigge på nye destinationer og markeder, slår Messy Weekend-direktøren fast. 

Online-fokus

Mens der altså er et tocifret antal Messy Weekend-butikker i pipelinen, efterlader det også solbrillebrandet et sted, hvor onlineforretningen i selskabet må lide last. 

Også selvom man "altid har været meget fokuseret på online-kanalen", som Mads Koch Petersen formulerer det. 

- Det er stadig en stor del af vores retning, men det er ikke nødvendigvis der, vi forventer at vækste over de kommende år.

- Det skyldes, at markedsføringspriserne på de sociale platforme er høje, og det er dyrt at holde på kunderne. Det gør bare, at vi ser et meget bedre return, når vi investerer i enten whole-sale eller vores egne butikker, forklarer Mads Koch Petersen. 

Messy Weekend noterede sig i det seneste regnskabsår for sit første - dog beskedne - overskud i selskabets historie. 

Det betegnede makkerparret dengang som en "vigtig milestone" - læs mere om det i artiklen her

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125