23948sdkhjf

E-handlens konkurrenceevne rammes af nye portopriser

Post Danmarks porto bliver dyrere i 2014, og FDIH mener, at det rammer e-handlens konkurrenceevne.
Post Danmarks porto for erhvervsforsendelser stiger i 2014, og dermed må nethandlen og dens kunder regne med højere udgifter til fragt. Foreningen for Dansk Internet Handel ærgrer sig, da de høje danske portopriser i forvejen svækker e-handlens konkurrenceevne over for udenlandske netbutikker.

- I sidste uge viste en undersøgelse fra Konkurrencestyrelsen, at de danske portopriser på småpakker ligger op til 36 pct. over tilsvarende forsendelser i andre EU-lande. Nu kan vi se frem til, at portoen får endnu en tak opad, og det svækker dansk e-handel, konstaterer kommunikationschef Henrik Theil fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel. FDIH vurderer, at listepriserne for småpakker vil stige med 3-4 pct. i gennemsnit.

- Post Danmark forklarer portostigningen med den almindelige pris og lønudvikling. Det undrer os, at flere pakker og stigende konkurrence inden for området ikke påvirker priserne i nedadgående retning. Pakkeundersøgelsens konklusioner anbefaler at skabe nye regler for Post Danmarks momsfritagelse, så vi vil opfordre politikerne til at fokusere på, om momsfritagelsen især på brev- og småpakkeområdet bidrager til en uheldig prisstruktur. Vi får stadig flere pakker fra e-handel, mens brevmængden siden 2000 er faldet med 60 pct., og den offentlige digitalisering fjerner endnu flere breve i fremtiden. Den stigende konkurrence på pakkeområdet, særligt inden for pakker fra e-handel, burde jo pege på billigere priser, men det har vi fortsat til gode at opleve.

- Så igen i 2014 kan vi – traditionen tro – se frem til højere priser. Det er ærgerligt og problematisk for den store danske e-handel, der leverer en stigende del af Post Danmark opgaver som følge af meget mere e-handel og meget færre breve, siger Henrik Theil, FDIH.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113