Opfordrer til at tænke bredere: ”E-handel er meget mere end Amazon"
Når e-handelsvirksomheder vil sælge deres varer gennem handelsplatforme, er det ofte Amazon, de vælger. Men der er mange flere muligheder end den amerikanske gigant.
Det er i hvert fald budskabet fra virksomheden Crazy Safety og Dansk Erhverv, der er gået sammen med en opfordring til danske virksomheder om at kigge længere end Amazon og udforske nogle flere af de mange e-handelsplatforme som findes i hele verden. Det skriver de i en pressemeddelelse.
Crazy Safety laver cykelhjelme, og virksomheden har erfaring med at navigere i e-handelslandskabet. Den mener, at der er mange andre måder at få gang i salget af varerne på, end gennem Amazon:
- Engang var budskabet, at alle virksomheder skulle være på Amazon for at få succes i e-handel. Det er vi slet ikke enige i, siger Kim Møller-Nielsen, CEO og medejer af Crazy Safety, i meddelelsen. Han fortsætter:
- Som en mindre virksomhed uden et stort salgsapparat har vi erfaret, at der findes mange andre platforme, der passer langt bedre til vores behov og forretningsmodel. De virksomheder, der ikke udforsker de muligheder, risikerer at gå glip af vigtige salgskanaler og vækstpotentiale.
Virksomheden oplyser, at 30 pct. af omsætningen kommer fra de alternative markedspladser. For tre år siden var det 5 pct.
Sælger til hele verden
Crazy Safety fortæller, at den har formået at indtage hele verden ved hjælp af online markedspladser, som har muliggjort en hurtig adgang til et globalt publikum.
- Det er ikke et quickfix - det kræver en betydelig indsats og strategi. Og vi lærer fortsat hver dag og tilpasser vores indsats. Men potentialet er enormt, og det er virkelig værd for andre virksomheder at overveje, fastslår Kim Møller-Nielsen.
Han påpeger, at de alternative handelsplatforme også kan passe til nicheprodukter:
- Der er mange markedspladser, der passer godt til virksomheder med nicheprodukter. Vi vil gerne udbrede kendskabet til, at der er utallige muligheder for at finde platforme, der passer til ens forretning.
Crazy Safety har f.eks. fået succes med at sælge deres produkter hos den internationale sportskæde Decathlon, der har en stor online platform såvel som fysiske butikker.
- Decathlon har vist sig at være en fremragende platform for os. De tilbyder en markedsplads med gode vilkår og en målgruppe, der passer perfekt til vores produkter. Der findes også andre platforme som Stadium, Carrefour og bol.com, der kan være velegnede for specifikke typer af produkter og markeder, siger Kim Møller-Nielsen.
”Der er mange hylder at lægge sine varer på world wide”
Direktøren i cykelhjelme-virksomheden bliver bakket op at Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv:
- E-handel er rigtig nok meget mere end Amazon. Der findes mange markedspladser med mere reelle forhold og vilkår. Vi ser, at platforme spiller en stadig større rolle, og at virksomheder skal tænke bredere for at finde de rigtige salgskanaler," siger Niels Ralund.
Ifølge Niels Ralund fra Dansk Erhverv, så gælder det om at udforske de mange platforme, så virksomhederne kan nå ud til en bredere kundebase og samtidig undgå at være afhængige af én enkelt platform.
- Der er mange hylder at lægge sine varer på world wide, og heldigvis får vi øjnene mere og mere op for det, men der er stadig et stort uudnyttet potentiale derude, påpeger han.