Snart overtager Alma første butik: - Vi vil ikke presse os selv ud over kanten
Det er et stort arbejde at opstarte en helt ny dagligvarekæde, som Alfred Josefsen er ved med Alma Madmarked. Han fortæller, at den nye dagligvarekæde på nogle områder kommer til at minde meget om Irma, mens den på andre vil differentiere sig.
Direktøren løfter sløret for, hvad kunderne kan forvente at møde i de kommende Alma-butikker.
I det omfattende arbejde med at åbne den nye kæde har den mest "kritiske faktor" har været at finde butikslokaler til kædens første butikker.
- Der er ikke så mange butikker, som tidligere har været dagligvarebutikker, som er ledige eller man kan købe. Der bliver forhandlet butikker til meget, meget høje priser, som vi slet ikke kan være med i, det fortæller Alfred Josefsen, adm. direktør i Alma Madmarked, da RetailNews besøger ham på kædens hovedkontor i Gentofte.
Indtil videre er der sat adresse på de første to Alma-butikker, som åbner. Det bliver på Sylows Allé på Frederiksberg samt St. Kongensgade i København, og det glæder direktøren, at det nu er kommet på plads med de to butikker trods svære odds.
- Det er dejligt, at vi har fået afsluttet med de to butikker. Så skal vi bare se på, hvor mange kræfter vi selv har til at komme videre. For det er et enormt projekt. Med varer, logistik, medarbejdere og sociale medier. Kæmpe projekt og opgave, siger han.
Det er planen, at der skal åbne flere butikker i 2025, men det kan han ikke løfte sløret for endnu:
- Jeg kan ikke sige så meget om flere butikker endnu, men det er dejligt nu, når nyheden er ude, fordi vi får en hel del henvendelser, og der er også nogle af dem, som er relevante. Så det er dejligt, at der sker noget derude, og folk tænker på, om det kunne passe med en Alma i de lokaler.
Vil ikke presse på
Alma Madmarked har købt de to første butikker af Dagrofa. Det er tidligere Spar-butikker, som kæden åbner i, og Alma overtager også medarbejderne i butikkerne.
Butikken på Frederiksberg overtager Alma Madmarked 1. januar, men direktøren vil endnu ikke sætte præcis dato på, hvornår den er klar til at åbne, men forventer, at det bliver omkring marts:
- Vi gider ikke at presse os selv ud over kanten. Vi åbner, når vi kan. Vi overtager butikken 1. januar, og vi har nogenlunde overblik over, hvad opgaven er, men vi har ikke fuldstændigt overblik over, hvor lang tid de forskellige ting tager med håndværkerne. Så det går lidt, som det går, siger han.
Butikken i indre by overtager Alma 1. marts 2025.
Butikker vil ligne Irma
Selvom Alma og Irma på mange måder sammenlignes, bliver det ikke alt, som Irma-kunderne kommer til at kunne genkende i Alma.
- Alma bliver ikke en tro kopi af Irma. Selve indretningen af butikkerne og butiksoplevelsen må gerne være Irma-agtig med et butiksmiljø med lave hylder, og hvor det går lidt langsommere. På varesiden bliver der en masse sortimentsudvikling, siger han.
I forhold til sortimentet, vil der være et stort fokus på lokale og økologiske råvarer.
- Jo tættere på, tingene er dyrket, jo bedre. Vi kommer f.eks. ikke til at have vin fra oversøiske distrikter. Vi vil også lægge mere vægt på etbenet mad – agurk, radise, men også fremme forbruget af tobenet mad – fjerkræ, samt reducere forbruget af firbenet mad. Der vil være kød, men det skal være godt. Der kommer til at være en masse råvarer, men det er kun en lille del af det, siger han.
Convenience, som også er blevet et stort fokus hos andre kæder, bliver også en del af sortimentet hos Alma.
- Der skal også være et convenience-element. Noget, der er nemt at tilberede og klar til at spise. Der kommer også færdigretter. Men det er et minefelt, for meget convenience-mad er ultraforarbejdet. Men der findes også convenience-retter, som er rene og sunde, og det kommer vi til at satse på, siger han.
Vil nudge til sunde valg
Derudover er kioskvarerne helt ude, og det bliver ikke muligt f.eks. at købe tobak hos Alma. Men der bliver også skruet ned for slik, snacks og sodavand.
- Vi sælger meget mindre af det, end vi kunne. Det synes vi, er en god idé, som passer ind i konceptet med mere liv. Så vi skruer ned for impulssalget. De tomme kalorier, som man slæber hjem. Derfor kan man godt spare på ikke at købe, så meget af det. Til gengæld kan man godt bruge flere penge, fordi man køber nogle gode madvarer, som også er økologiske. Om det virker og hænger sammen, ved vi ikke helt, siger han.
Men han fortæller, at det er en trend, at flere går i den retning, og det vil Alma gerne være med til at understøtte.
- Alle er jo enige om, at det vil være godt for landets samlede sundhed, hvis flere går i den retning, som vi forsøger at nudge dem til. Vi ved, at det er svært at skifte adfærd.
Alfred Josefsen: Professors tvivl rammer ved siden af
Hvem der skal levere de mange varer, kan han endnu ikke sætte navn på.
- Vi taler sammen og diskuterer med flere kanaler, og det er ikke endeligt afgjort, og det skal det helst snart blive, da der er omkring 2,5 måned til åbning. Så der er også noget i, hvordan vi lige præcis kommer til at gøre det. Der er gang i rigtig mange ting i mange niveauer. Leverandørerne er meget positive. Ordentlige, ærlige, autentiske varer, hvor vi også kender dem, som har produceret det.
Mogens Bjerre, detailforsker og professor ved CBS, har tidligere udtalt til Børsen, at hans "bekymring er, at der ikke vil være nok kunder,” da kunderne i dag i højere grad går efter billigere varer.
Men det mener Alfred Josefsen ikke umiddelbart, at han har ret i. Til RetailNews siger han:
- Der rammer han slet ikke skiven, synes jeg. For hvad baserer han det på. Jeg synes, at potentialet er stort. Hvis man tager butikken på Frederiksberg, så skal den erstatte 7 tidligere Irma-butikker. Der tror jeg, at mange af de kunder, som tidligere gik i Irma-butikkerne vil gå til Alma.
Men direktøren ved også godt, at det er et nyt koncept, og derfor er han også spændt på at se, om kunderne kommer:
- I udgangspunktet tror jeg, at der vil være nok kunde-interesse. Så må vi så se, om det begrænset sortiment, som vi har, er ok, siger han.