23948sdkhjf

Prognose: Coops markedsandel dykker til 25 pct. - Rema 1000 vokser mest

Coop må afgive flere milliarder i omsætning til Rema 1000, Salling Group og Lidl, spår Retail Institute Scandinavia i spritny 2029-prognose.

For mindre end 10 år siden var Coop klart størst på det danske dagligvaremarked. Den position er dog for længst overtaget af Salling Group.

Aktuelt står Coop midt i en økonomisk krise, som fortsætter med at koste markedsandele på det konkurrencepræget marked. 

I en spritny femårs-prognose 'Kampen om kurven' til og med 2029 forudser Retail Institute Scandinavia, at Coops markedsandel vil falde fra 28 pct. i 2024 til 24,8 pct. i 2029. På toplinjen svarer det til fald på over 3,5 mia. kr.

I samme periode estimerer Retail Institute Scandinavia, at salget af fødevarer og dagligvarer vil vokse fra 111 til 116 mia. kr. svarende til 1 mia. kr. om året. Tallet er uden moms og indeholder heller ikke branchens salg af f.eks. elektronik, tøj og nonfood. 

'Coop forventes at få en betydelig tilbagegang - med mindre alt lykkes forretningsmæssigt fra nu af', konstateres det i prognosen.  

Videns- og analysehuset forventer, at alle Coops fire kæder går tilbage.

Problembarnet 365discount

Størst tilbagegang forventes i SuperBrugsen og 'problembarnet' 365discount, der begge ventes at tabe 1,1 pct. i markedsandel og sidde på henholdsvis 10,5 og 5,6 pct. af dagligvaremarkedet om fem år. 

Også Kvicklys og Brugsens markedsandele vil falde med henholdsvis 0,7 og 0,3 procentpoint. 

Coops tilbagegang skyldes ikke, at kunderne svigter, men hænger derimod nøje sammen med, at Retail Institute Scandinavia forventer en fortsat reducering i antallet af Coop-butikker.

365discount vil gå fra 347 til 300, mens både SuperBrugsen og Brugsen spås en tilbagegang på 15 butikker hver. Holder prognosen stik vil Coop således skrumpe med 77 butikker i tre af koncernens fire kæder.     

'365discount er lavprissegmentets problembarn. Det er ikke lykkedes at skabe et koncept, der kan vinde forbrugernes gunst og forøge den alt for lave gennemsnitsomsætning per butik. Kædens butiksantal vil blive reduceret snart, når Sallings køb af 25 365discount-butikker fra Coop er godkendt af myndighederne. Yderligere frasalg og butikslukninger kan heller ikke udelukkes i prognoseperioden', lyder det fra Retail Institute Scandinavia. 

Tre discountkæder vinder frem

Coop må især afgive markedsandele til Salling Group, Rema 1000 og Lidl, der alle spås pæn fremgang de næste fem år.

Hos Salling Group vil man hæve markedsandelen med 0,6 procentpoint til 37,2 pct. Det svarer til en omsætningsfremgang på ca. 700 mio. kr.  

Fremgangen skyldes hovedsageligt discountkæden Netto, der forventes at hæve butiksantallet fra 548 til 580 og sidde på 18 pct. af markedet. Også Føtex forventes at tilføre 10 butikker til 120 i 2029 og styrke markedsandelen. Derimod vil Bilkas markedsandel falde med 0,3 procentpoint. 

Nettos fremgang er dog ikke nok til at holde Rema 1000 bag sig.

Rema 1000 forventes nemlig at få tilført yderligere 55 butikker og have 475 om fem år. Remas enorme overlegenhed i omsætning per butik på 55 mio. kr. mod Nettos nuværende 42 mio. kr. betyder, ifølge prognosen, at Rema 1000 i 2026 vil være større end Netto. Prognosen lyder, at Rema 1000 vil lægge 1,6 procentpoint oveni markedsandelen til 19,2 pct. Det er en værdivækst på ca. 1,9 mia. kr. 

'Vi forventer, Rema 1000 kan overtage førertrøjen fra Netto som følge af butikstilvækst. Vi tror, at Rema 1000 kan fastholde deres høje gennemsnitsomsætning per butik, selv om det måske tager tid at få de overtagne Aldi-butikkers omsætning op på Rema 1000-niveau', lyder det fra Retail Institute Scandinavia.  

Størst procentvise fremgang forventes i Lidl, hvor markedsandelen forventes at hoppe fra 4,7 til 5,3 pct. Det svarer til en fremgang på næsten 13 pct. eller 700 mio. kr. ekskl. moms.

Her er det igen en vækst på 28 butikker til 190 i 2029, der er den primære årsag til fremgangen.

'Fortsat butiksvækst, inkl. overtagelsen af de relativt mange Aldi-butikker og projekter, med fokus på landets tre største byer, vil forstærke udviklingen, så kæden på lang sigt kan nå op på 200 butikker og sikre Lidl en flot samlet omsætningsvækst', forventer Retail Institute Scandinavia. 

Lille fremgang til Dagrofa  

Også købmandskoncernen Dagrofa med dagligvarekæderne Meny, Spar og Min Købmand, spås en lille fremgang i dagligvareprognosen fra 10,9 til en markedsandel på 11,1 pct. Det på trods af, at Dagrofa har fravalgt en discountkæde.

Her forventer Retail Institute Scandinavia, at Meny vokser med fem butikker til 120, mens Spar og Min Købmand vokser med henholdsvis 15 og 13 butikker. Her har Dagrofa god medvind med at åbne borgerbutikker under Min Købmand på landet. 

'Dagrofa vil kunne forbedre sin markedsandel moderat, da man har fint styr på kædekoncepter', lyder det i prognosen. 

De to kæder ABC Lavpris og Løvbjerg spås samlet en markedsandel på 2,4 pct. mod 2,3 pct. i dag.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078