23948sdkhjf

Analyse: Danskerne klogere på øko-mælk

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hos Naturmælk og Thise Mejeri glæder man sig over, at danskerne er blevet klogere på fordelene ved økologisk mælk. Det har nemlig en positiv effekt på salget.

Danskerne ved i dag mere om, hvad der kendetegner den økologiske mælk, end de gjorde i april 2013, viser en ny analyse.

Hovedparten af danskerne ved, at der er særlige regler om, at alle økologiske køer skal på græs i sommerhalvåret. Men flere danskere er nu blevet klar over, at det kun er en lille del af de ikke-økologiske køer i Danmark, der kommer på græs. Samtidig er flere blevet bevidste om, at økologisk mælk gavner naturen.

Det viser en ny repræsentativ undersøgelse, foretaget af A&B Analyse før og efter forårets landsdækkende event Økodag og den efterfølgende kampagne for økologisk mælk.

Køer på græs - rig og ren natur
Til Økodag i april oplevede 153.000 danskere med egne øjne, at de kan være med til at sende køerne på græs ved at vælge økologisk mælk, når de handler. Og mælkekampagnen satte bl.a. fokus på, at der er 30 procent flere vilde planter og dyrearter på økologisk dyrkede arealer.

- Formålet med aktiviteterne i foråret var at give danskerne mere viden om, hvad der kendetegner økologisk mælk i forhold til ikke-økologisk mælk. Det er nødvendigt, at forbrugerne kender merværdien ved øko-mælken, hvis de skal ændre adfærd foran køledisken og putte den økologiske mælk i indkøbskurven, siger Birgitte Nygaard, projektleder i Økologisk Landsforening, som glæder sig over undersøgelsens resultater og mener, at det er første skridt på vejen til at øge det økologiske mælkesalg.

I april 2013 svarede 18,6 procent af danskerne, at de ’i høj grad’ forbinder økologisk mælk med en rigere natur med flere vilde dyr og planter. Dette tal var vokset til 31,2 procent, da undersøgelsen blev lavet igen i september 2013.

- Det er utroligt positivt, at de økologiske mejeriers fælles indsats har haft en mærkbar effekt. Netop fordi, det har været et samarbejde mejerierne imellem, er budskaberne nået ud til rigtigt mange danskere. De er bl.a. nået helt ud på morgenbordene i de danske hjem, hvor de var synlige på mejeriernes mælkekartonner i foråret, siger Birgitte Nygaard.

Økologiske mejerier glæder sig
Hos de økologiske mejerier glæder man sig også over, at danskerne er blevet klogere på fordelene ved at vælge økologisk mælk og vurderer, at det også har en positiv effekt på salget.

Læs også: 50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

- Viden og sund fornuft hos befolkningen er det solide fundament, som en fortsat vækst af den økologiske dyrkningsform skal baseres på. Derfor er informationskampagner om økologi af helt vital betydning for den fremtidige udvikling, siger salgschef hos Thise Mejeri, Mogens Poulsen, og bakkes op af mejerichef Leif Friis Jørgensen fra Naturmælk.

- Der er selvfølgelig mange parametre, der påvirker salget af økologisk mælk, men der er ingen tvivl om, at formidling til forbrugerne omkring øko-mælkens kvaliteter spiller en betydningsfuld rolle. Og vi kan se, at der er begyndt at ske en fremgang i salget igen, siger han.

Læs også: Milliardmilepæl gav champagnestemning hos Thise

Også hos Arla oplever man vigtigheden af at kommunikere de økologiske budskaber, siger kategorichef Laurent Ponty.

- For første gang i mange år har vi været med til at kommunikere de konkrete forskelle mellem økologisk og konventionel mælk. Det vil vi blive ved med i 2014.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Nye luksusvarer med vilde priser indtager hylderne i supermarkederne

- Tro mig: Der er salg i det her, siger ekspert.

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Salget af vegetarisk måltidskasse tredoblet hos Nemlig.com

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

Nyhedsbrev

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

Nøddeekspert skal undersøge tonsvis af stjålne varer

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

"Tobaksforretninger" kan undgå at gemme cigaretterne væk

Mange kiosker kan muligvis blive kategoriseret som "tobaksforretninger" og på den måde undgå stramninger.

50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Her blev Lagkagehuset kåret til Årets Virksomhed

Danske bagere vandt VM-bronze

Tidligere Løgismose-boss har planer på Fyn

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Too Good To Go rykker til USA

Danskerne er vilde med grimme grøntsager

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Købmænd vil have alderstjek på dankort

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Alkoholfri øl brager frem

Spangsberg vinder tvist med spiritusfirma

Fødevarestyreslen finder færre sorte slagtere

Al tobak og e-cigaretter skal gemmes væk i butikker

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Forskere: Her er fremtidens bæredygtige danske juletræ

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Send til en kollega

0.129