23948sdkhjf

Analyse: Danskerne klogere på øko-mælk

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hos Naturmælk og Thise Mejeri glæder man sig over, at danskerne er blevet klogere på fordelene ved økologisk mælk. Det har nemlig en positiv effekt på salget.

Danskerne ved i dag mere om, hvad der kendetegner den økologiske mælk, end de gjorde i april 2013, viser en ny analyse.

Hovedparten af danskerne ved, at der er særlige regler om, at alle økologiske køer skal på græs i sommerhalvåret. Men flere danskere er nu blevet klar over, at det kun er en lille del af de ikke-økologiske køer i Danmark, der kommer på græs. Samtidig er flere blevet bevidste om, at økologisk mælk gavner naturen.

Det viser en ny repræsentativ undersøgelse, foretaget af A&B Analyse før og efter forårets landsdækkende event Økodag og den efterfølgende kampagne for økologisk mælk.

Køer på græs - rig og ren natur
Til Økodag i april oplevede 153.000 danskere med egne øjne, at de kan være med til at sende køerne på græs ved at vælge økologisk mælk, når de handler. Og mælkekampagnen satte bl.a. fokus på, at der er 30 procent flere vilde planter og dyrearter på økologisk dyrkede arealer.

- Formålet med aktiviteterne i foråret var at give danskerne mere viden om, hvad der kendetegner økologisk mælk i forhold til ikke-økologisk mælk. Det er nødvendigt, at forbrugerne kender merværdien ved øko-mælken, hvis de skal ændre adfærd foran køledisken og putte den økologiske mælk i indkøbskurven, siger Birgitte Nygaard, projektleder i Økologisk Landsforening, som glæder sig over undersøgelsens resultater og mener, at det er første skridt på vejen til at øge det økologiske mælkesalg.

I april 2013 svarede 18,6 procent af danskerne, at de ’i høj grad’ forbinder økologisk mælk med en rigere natur med flere vilde dyr og planter. Dette tal var vokset til 31,2 procent, da undersøgelsen blev lavet igen i september 2013.

- Det er utroligt positivt, at de økologiske mejeriers fælles indsats har haft en mærkbar effekt. Netop fordi, det har været et samarbejde mejerierne imellem, er budskaberne nået ud til rigtigt mange danskere. De er bl.a. nået helt ud på morgenbordene i de danske hjem, hvor de var synlige på mejeriernes mælkekartonner i foråret, siger Birgitte Nygaard.

Økologiske mejerier glæder sig
Hos de økologiske mejerier glæder man sig også over, at danskerne er blevet klogere på fordelene ved at vælge økologisk mælk og vurderer, at det også har en positiv effekt på salget.

Læs også: Føtex vil sikre mad til bierne

- Viden og sund fornuft hos befolkningen er det solide fundament, som en fortsat vækst af den økologiske dyrkningsform skal baseres på. Derfor er informationskampagner om økologi af helt vital betydning for den fremtidige udvikling, siger salgschef hos Thise Mejeri, Mogens Poulsen, og bakkes op af mejerichef Leif Friis Jørgensen fra Naturmælk.

- Der er selvfølgelig mange parametre, der påvirker salget af økologisk mælk, men der er ingen tvivl om, at formidling til forbrugerne omkring øko-mælkens kvaliteter spiller en betydningsfuld rolle. Og vi kan se, at der er begyndt at ske en fremgang i salget igen, siger han.

Læs også: Dansk trang til økologisk frugt fra udlandet slår rekorder

Også hos Arla oplever man vigtigheden af at kommunikere de økologiske budskaber, siger kategorichef Laurent Ponty.

- For første gang i mange år har vi været med til at kommunikere de konkrete forskelle mellem økologisk og konventionel mælk. Det vil vi blive ved med i 2014.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SuperBrugsen åbner flagskibsbutik på Amager

Svensk parti vil lade Systembolaget holde søndagsåbent

Svenskerne bør selv bestemme, hvornår de køber alkohol, lyder det fra Sveriges næststørste parti.

Stikprøve: To ud af tre butikker sælger alkohol til børn

68 procent af butikker i stikprøve sælger alkohol til børn. Aldersgrænsen skal hæves, mener organisation bag.

Toprestaurant overtager slagteri

Rygeost tæt på samme status som champagne og feta

Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i østjyske kiosker

Nyhedsbrev

Britisk supermarkedskæde mister eneretten til sit navn

En strid om et ord har fået et midlertidigt punktum.

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

RetailNews bringer en rettelse: Føtex og BilkaToGo skulle ikke have været med i test

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Kæmpestor interesse for nyt streetfoodmarked

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Lars Seier har købt en kendt café

Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af e-cigaretter

Bone’s fik ret: Skal alligevel ikke kyle salatbaren ud

Fødevarestyrelsen bøjer sig i sag om tonsvis af mad

Abonnement på dagligvarer kan knække indkøbsvaner

Vi køber forsvindende lidt fra dagligvarekæderne på nettet. Men ny abonnementsservice kan få hul på området.

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

God pose-idé breder sig fra Haderslev Apotek

Apoteker Tine Klingsten har fået en god idé, der både sparer plast, engagerer kunderne og giver penge til velgørenhed.

Ny salgsdirektør i Irma

Søstrene Grene har solgt over 3,8 millioner vandflasker til fordel for Røde Kors

Netto slår dørene op for nyt internetsupermarked

Med den digitale platform Fillop kaster Netto sig ind i kampen om forbrugernes internetindkøb.

Internt notat: Regering vil hæve cigaretpris med ti kroner

Regeringen vil gøre smøger ti kroner dyrere, viser notat ifølge Altinget. Alt for lidt, mener Lægeforeningen.

Slagteri-udvidelse afslørede ældgammel gravhøj

Nyt nationalt partnerskab skal styrke fiskerierhvervet

Flere spiser mere fuldkorn

Efter fyringer: Nu ansætter Lego igen

Rema 1000 når milepæl for genanvendt plastik

Svensk Tetra Pak-milliardær er død

Bagermestre får ny direktør

Aarhus Universitet trækker omstridt oksekødsrapport tilbage

Landbrugslobby tilbagebetaler penge for omstridt kødrapport

Karen Volf Hindbærkage tilbagekaldt

Det vælter stadig frem med nye øl

27-årige Søren bliver butikschef i Nordjyllands største Lidl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Sæt brugerrettighederne i system – og mød GDPR, revision og den kritiske CFO med god samvittighed

Retail Safari i London med Matthew Brown

EL:CON styrker sin nordjyske tilstedeværelse med opkøb af NT El-Service ApS

JEROS A/S er som eneste fynske finalist med i dysten om Akademikerprisen 2019

Gratis medlemsdage for alle GS1 medlemmer

Verdensklasse kø management systemer

Nem strapning af højt eller sårbart gods

Hvad kan man få for en 2-øre?

PRESSEMEDDELSE: HumanTrust A/S ansætter ny Headhunter

Send til en kollega

0.178