Dagligvarekæder vil have danskerne til at spise flere bælgfrugter: Kantinekæmper gør det allerede

Når danskerne står i køkkenet, så er der tale om pander og gryder, der hen over året er fyldt godt op med kilovis af kød. Samtidig spiser vi ifølge tal fra Fødevarestyrelsen blot to til fem gram bælgfrugter om dagen.
Anderledes er det dog for de mange tusinde medarbejdere, der er med i frokostordninger på deres arbejdspladser og serviceres af bl.a. Compass Group Danmark og ISS Danmark. Tilsammen serverer de to selskaber hver dag måltider for cirka 140.000 danskere i deres kantiner rundt om i hele Danmark.
Her er der dagligt bønner, kikærter, linser og andre bælgfrugter på menuen. Enten serveret i original form eller ved, at de indgår i forskellige retter.
Mere bælgfrugt på menuen
- Vores kantiner serverer allerede i dag 25 gram bælgfrugter pr. gæst, hvilket er en vigtig milepæl, som vi er stolte af i ISS, men vi sigter endnu højere. Vores mål er at nå 40 gram inden 2026 og 60-70 gram inden 2030, siger Morten Hassing, ISS Danmarks kantinechef.

Han fremhæver, at bælgfrugter er en vigtig kilde til proteiner, kostfibre og essentielle vitaminer, og at de har et langt mindre klimaaftryk sammenlignet med animalske proteiner, da de kræver mindre vand og energi at producere.
Ny kampagne
De officielle kostråd anbefaler, at vi spiser 100 gram bælgfrugter om dagen. Tidligere på ugen lancerede Forbrugerrådet Tænk og ni dagligvarekæder en ny kampagne, der netop skal få os til at spise flere bælgfrugter.
Læs mere: Dagligvarekæder går sammen i ny kampagne
- Det handler først og fremmest om at inspirere danskerne og give et alternativ til hverdagsretterne, sagde Winnie Grosbøl, direktør i Forbrugerrådet, da kampagnen blev skudt i gang.
En tidligere kampagne ”Hvad the fuck er en bælgfrugt” i 2022 lykkedes ikke med at flytte danskernes madvaner. Tværtimod er forbruget faldet med ti procent siden 2020, har tal fra bl.a. Salling Group vist.
Millionstøtte til ny madkultur
I Compass Group og ISS Danmark er både bevidstheden og mængden af bælgfrugter en voksende del af kantinedriften.
Læs også: Foodservicegigant forlænger trecifret millionaftale med Compass Group
Compass Group gik i foråret 2024 med i ”Projekt Dansk Bælg”, der skal fremme brugen af bælgfrugter. Her er selskabets rolle bl.a. at integrere endnu flere danskproducerede bælgfrugter i sine menuer. Projektet er støttet med 12,2 millioner kroner via Landbrugsstyrelsen og løber over 3,5 år.
-Vi vil i forbindelse med Projekt Bælg eksperimentere med at servere, tilberede, udvikle og præsentere danske bælgfrugter på nye og spændende måder. Vi er stadig så tidligt i forløbet, at vi ikke kan præsentere konklusioner, men det er et meget spændende projekt for os at deltage i, og det er helt sikkert med til at skærpe vores fokus endnu mere på bælgfrugter, siger Ulrik Nielsen, Head of Food Excellence i Compass Group Danmark.
Projektet ledes af Professionshøjskolen Absalon og har også deltagelse af fødevarekoncernen Dava Foods, Københavns Universitet, Aarhus Universitet og den uafhængige forskningsvirksomhed Seges Innovation.
KPI for brug af bælgfrugter
Ulrik Nielsen fortæller, at Compass Group også er begyndt at indgå kontrakter, hvor der er indsat KPI’er for et stigende brug af bælgfrugter. De faktiske tal oplyser han ikke, men målsætningen er klar. Kantinegæsterne kommer til at spise flere bælgfrugter.
-Vores erfaring er, at det er lettest at få gæsterne i vores kantiner til at spise bælgfrugter, når de er anvendt i genkendelige retter og lasagne, og her kan vi gradvist øge brugen af bælgfrugter, mens vi samtidige udfaser noget af kødet, fortæller han.
Læs også: ISS laver tocifret millionaftale med Netcompany
Også ISS Danmark er i 2024 gået med i et større samarbejde, Bælgfrugtpartnerskabet, der arbejder for at fremme danskernes forbrug af bælgfrugter til gavn for både folkesundhed og klima. Bælgfrugtsamarbejdet ledes af Tænkentanken Frej, mens styregruppen bl.a. rummer repræsentanter fra Lidl, Plantebaseret Videnscenter, Aarhus Kommune, ISS og Dava Foods, der også deltager i Projekt Dansk Bælg.
Det går fremad men langsomt
Netop Dava Foods i Hadsund er en af de betydende leverandører af bælgfrugter i Danmark. Her følger administrerende direktør Ivan Noes udviklingen nøje. Han ser en fremgang i salget af bælgfrugter, men konstaterer samtidig, at vi kommer fra et meget lavt niveau, og derfor kan procenterne se ganske flotte ud.
-Salget af bælgfrugter er stigende og drevet af øget fokus på plantebaseret kost og bæredygtighed. De seneste tre år har vi oplevet en gennemsnitlig årlig vækst på cirka 15-20 procent i denne kategori. Men det generelle forbrug er fortsat lavt, og der langt til myndighedernes ambition om, at vi alle skal spise 100 gram om dagen, siger Ivan Noes.
Han fortæller, at skiftende kampagner skaber opmærksomhed og øger efterspørgslen på kort sigt. Dava Foods forventer fortsat vækst i netop dette marked.
-Vi arbejder derfor også kontinuerligt på nye produkter og initiativer, der kan fremme både bælgfrugter og plantebaserede fødevarer generelt. Vi ønsker at øge forbrugernes kendskab til deres anvendelsesmuligheder og sundhedsmæssige fordele, siger Ivan Noes.
Artiklen er en del af temaet Leverandører.