Dansk møbelbrand satser på trecifret millionomsætning: Indgår samarbejde med champagne-producent

Målet er at nå en omsætning på 100 mio. kr. i 2025.
Det danske møbelbrand New Works nærmede sig det trecifrede millionbeløb i 2024, og adm. direktør Nikolaj Meier forventer, at det vil lykkes i år. For virksomheden, der producerer og designer skandinaviske møbler, er kommet godt fra start 2025.
- I årets første kvartal er vi steget med 30 pct. i omsætning. Det er vi utrolig stolte af, for det er svært i de her tider. Vi bryder lidt tendenserne i branchen, siger direktøren.
New Works oplyser ikke, hvad omsætningen ligger på.
Ifølge Nikolaj Meier har flere af virksomhedens konkurrenter haft svært ved at vokse på toplinjen.
Selvom New Works bruttofortjeneste voksede fra 21,5 mio. kr. i 2023 til 24 mio. kr. i 2024, har overskuddet taget et dyk på 0,7 mio. kr. Forklaringen er ifølge direktøren investeringer i mandskab og en ny, fornem adresse.
New Works
- Det danske designbrand New Works blev i 2015 etableret af Nikolaj Meier og Knut Bendik Humlevik.
- I dag bliver New Works forhandlet i over 40 lande gennem over 1.000 forhandlere online og fysisk.
- Brandet har hovedsæde i København og er repræsenteret hos modehuse som Chanel, Hérmes og Cartier.
Kilde: New Works
Fornemme lokaler
I 2024 investerede New Works i nye lokaler på Bredgade i Bernstorffs Palæ i hjertet af København. Man gik fra 300 kvm til nu 1.100 kvm. En investering, som direktøren kalder et "bold move".
- Vi var vokset ud af de gamle lokaler, så det var nødvendigt. Men vi var også lidt bange for at 1.100 kvm var lige i overkanten.
Flytningen skal ses som et strategisk træk ifølge direktøren.
- Det er uden tvivl en fornem adresse. Men det er også et godt sted at være i København, for det er et velbesøgt område. Især i forbindelse med 3 Days of Design i juni, siger Nikolaj Meier.
Og netop designfestivalen 3 Days of Design, hvor knap 50.000 personer samles i København, har stor betydning for New Works.
- Det trækker mange internationale besøgende til. Det gør, at vi nu bruger færre ressourcer på internationale messer, og derfor har vi valgt at omdistribuere nogle af pengene på en attraktiv adresse i København.
Post corona
De helt store spillere havde gyldne tider under og efter coronapandemien. Onlinehandlen af møbler og design buldrede derud af, da folk var tvunget til at opholde sig hjemme størstedelen af tiden. Men i dag har markedet fundet et mere naturligt leje igen.
- Nu bruger folk flere penge på at rejse end at indrette derhjemme, siger Nikolaj Meier.
De gode år, som branchen oplevede, har gjort det sværere for virksomhederne at løfte barren, men New Works har stadig et uindfriet potentiale, mener direktøren.
- Jeg tror, at den primære forskel på os og konkurrenterne er, at vi ikke har nået vores leje endnu, siger han.
Internationale sats
En del af New Works vækstplan er en konstant produktudvikling.
- Hvis man kigger 2-3 år tilbage, er der kommet ret mange nye produkter. Det er helt klart en del af vores succes, siger Nikolaj Meier.
Den konstante udvikling har betydet, at New Works har styrket sit salgsteam i ind- og udland.
- Vi har altid været domineret af de skandinaviske markeder, men som vi vokser der, kan vi mærke, at det drypper af på nabolandene - især Tyskland, Benelux-landene, Frankrig og England.
Men interessen kan også mærkes oversøisk i Asien, Australien og USA. USA er dog blevet lidt vanskeligt, efter Donald Trump indførte nye toldsatser.
- Vi bruger lidt tid på at finde ud af, hvad næste step er i forhold til USA lige nu. USA er noget, jeg er lidt påpasselig med at kaste alt for meget kræfter og energi i, siger direktøren.
Kontraktprojekter
New Works har to primære salgskanaler. Den ene er detail via virksomhedens forhandlernetværk. Den anden er kontraktprojekter, hvor New Works leverer til virksomheder, som arbejder med indretning af hoteller, restauranter og kontormiljøer.
- På kontraktområdet er målet, at vi skal fordoble omsætningen over de næste tre år.
For nylig indgik New Works et samarbejde med det franske champagnehus Taittinger, der er en af de største og mest traditionsrige producenter fra Champagne-distriktet.
- Vi har lige været nede og besøge dem og smage deres fine champagne her i weekenden. Lidt hård weekend, men bestemt godkendt, siger direktøren.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 24,0 | 21,5 | 16,9 |
Resultat af primær drift | 8,7 | 9,3 | 8,1 |
Resultat før skat | 7,1 | 8,0 | 7,7 |
Årets resultat | 5,5 | 6,2 | 6,0 |
Balancestatus | 53,1 | 42,6 | 34,5 |
Egenkapital | 20,4 | 16,0 | 11,4 |
Antal ansatte | 19 | 15 | 11 |
Kilde: CVR |