23948sdkhjf

Konkurrence på pakkepost vil give forbrugerne bedre priser

Post Danmarks momsfritagelse hæmmer konkurrencen på det danske fragtmarked og gør det dyrere for danske netbutikker at sende pakker til forbrugerne.
Dansk Erhverv opfordrer til fri konkurrence på pakkepost.

En ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at danskerne betaler 10-36 procent mere for distribution af pakker fra e-handelsvirksomheder i forhold til de lande, vi normalt sammenligner os med. Det er kritisabelt, mener Dansk Erhverv.

Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen peger blandt andet på, at Post Danmarks omfattende momsfritagelse på pakker op til 20 kilo gør det vanskeligt for andre pakkepostselskaber at etablere sig i Danmark og skabe en velfungerende konkurrence på markedet.

Rapporten viser med al tydelighed, at der er et stort behov for, at Post Danmarks dominerende position på pakkepost bliver udfordret, hvis forbrugere og netbutikker skal gøre sig forhåbninger om at få lavere priser på pakkepost fremover. Derfor er det skuffende, at regeringens forslag til en ny postlov intet gør for at sikre danskerne bedre priser på pakkepost.

Behov for tilpasning af Post Danmarks momsfritagelse
Dansk Erhverv har længe været i dialog med relevante beslutningstagere omkring Post Danmarks konkurrenceforvridende særstatus. Derfor er det glædeligt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med analysen nu også har sat fokus på problemet og foreslår at begrænse Post Danmarks momsfritagelse, så der fremover kun vil være momsfritagelser på enkeltforsendelser, der er leveret på sædvanlige vilkår. Det vil for eksempel omfatte forsendelser af pakker fra private og små erhvervsdrivende.

Derimod bør der være fri konkurrence på masseforsendelse af pakker fra erhvervsdrivende, for eksempel netbutikker, til private, der typisk leveres på baggrund af en forhandlet kontrakt.

Det er et problem for konkurrencen på pakkepost, at man politisk har besluttet, at Post Danmarks momsfritagelse skal være mere omfattende end i andre lande. Det gør det vanskeligt for andre alternative leverandører at få fodfæste på det danske marked til skade for konkurrencen, og det skader i sidste ende både forbrugerne og de danske netbutikker, der står svagere i en stadigt stigende international konkurrence på e-handelsmarkedet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.344