Det var i Aalborg, det hele startede: Nu er Wolt Market landsdækkende
I november 2021 blev Wolt en meget konkret del af bybilledet i Aalborg.
Her åbnede leveringsgiganten nemlig sit første Wolt Market - en online dagligvarebutik - i Danmark, og i kølvandet på Aalborg-åbningen kom yderligere fire til på ganske kort tid.
Butikken startede som en såkaldt "dark store" med lukkede facader og generelt et noget kryptisk udtryk.
I dag er udseendet på butikken, der ligger i hjertet af Aalborg på Vesterbro, helt anderledes.
Og det er der en helt konkret årsag til, forklarer adm. direktør i Wolt Market i Danmark, Mikkel Freiesleben.
Ham har vi her på Ligeher.nu sat i stævne i dagligvarebutikken - som ellers ikke er åben for offentligheden i det daglige.
Eller, jo, den forreste del af butikken er åben - så "alle kan i princippet komme ind og opleve det, vi laver", siger direktøren.
- Vi startede helt korrekt som et udtryk som en slags "dark store", men relativt hurtigt efter at vi var åbnet, blev vi klogere. Vi ville gerne ændre udtryk, og det foregik egentlig i fin overensstemmelse med kommunen, der også ønskede, at facaden blev mere åben og lys, forklarer Mikkel Freiesleben, mens vi befinder os mellem travle ansatte og bugnende varehylder.
For travlt, det har Wolt Market fået med tiden.
Pladsen er trang
Handlen med dagligvarer gennem Wolt Market er gradvist taget til, og selvom Mikkel Freiesleben ikke vil kommentere på konkrete salgs- eller omsætningstal, vil han godt vedkende sig, at "forretningen har det godt".
Faktisk så godt at pladsen i lokalerne på Vesterbro er ved at være trang.
For 5000 varenumre og 21 ansatte på 500 kvadratmeter fylder.
Så for nuværende har Mikkel Freiesleben og den øvrige Wolt Danmark-organisationen fokus på "mulighederne for at optimere", for "der er potentiale i butikken".
- Om det så er, hvordan vi indretter lagerlokalerne eller fordeler de konkrete produkter - eller måske endda hvordan vi indretter den enkelte hylde. Det er noget af det, som vi kan gøre i Wolt Market, som de andre i markedet måske har sværere ved, siger Mikkel Freiesleben og tilføjer:
- Derfor er det også noget, vi prioriterer at bruge tid og ressourcer på - simpelthen fordi vi kan se, at det hjælper forretningen og hjælper vores ansatte med at gøre tingene mere effektivt.
Han har selv en lang fortid i dagligvarebranchen fra 11 år i den hedengangne Aldi-kæde.
Derfor kender han også alt til den benhårde konkurrence, der er på det danske dagligvaremarked - hvad end man handler fysisk i butikkerne eller online.
- Man skal kæmpe for hver en omsætningskrone, men i takt med at vi får større volumen, og flere kunder kigger vores vej, kan vi også lægge yderligere på forretningen. Vi er ikke den typiske dagligvaredestination, men som tiden er gået, har vi vundet større indpas ved danskerne - også aalborgenserne.

Lange åbningstider
Wolt Market-butikken på Vesterbro har åbent i langt størstedelen af døgnets timer.
I hverdagene er det typisk mellem 8 og 22, mens lukketiden i weekenden strækker sig helt til midnat.
Så der er liv, lys og aktivitet i lokalerne, når byen også er vågen.
Netop dét har også været hensigten med den helt centrale lokation i hjertet af Aalborg - også selvom man ikke kan handle på den klassiske måde med selv at tage varerne ned fra hylderne.
- Vi vil gerne være der, hvor vores kunder er og vil også gerne være en integreret del af bylivet og den puls, der er i en stor by som Aalborg. Så vi har heller ikke planer om at rykke os nogen steder for nu, selvom pladsen godt kan være presset til tider, fastslår Mikkel Freiesleben.
I skrivende stund tæller Wolt Market ti dagligvarebutikker på landsplan.
Kæden tæller én butik i Aalborg, to i Aarhus, én i Odense og seks i København og omegn.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.