Samarbejde skal stoppe kopismykker – to mænd dømt
Det danske smykkeselskab Pandora har gennem flere år arbejdet sammen med den amerikanske handelsplatform Amazon om at afsløre og få dømt bagmændene bag et omfattende internationalt netværk, der solgte falske Pandora-smykker fra Kina.
- Det er en lang historie - det har taget fem år at komme til bunds i den, siger Peter Ring, der er chefjurist i Pandora, til MarketWire.
De to involverede mænd blev i marts i år dømt henholdsvis tre år og otte måneders og halvandet års fængsel efter en koordineret politiaktion i Kina, hvor tusindvis af kopivarer blev beslaglagt.
Samlet blev 100.000 falske smykker beslaglagt, og en halv million falske onlineopslag med Pandora-tilbud blev fjernet i 2024. Det er en stigning på 215 pct. i falske onlinesider i forhold til året før. Og fem mand arbejder på fuld tid med at "fange" de falske smykker og hjemmesider.
Pandora lavede sidste år 113 mio. smykker lige fra charms over ringe til øreringe og halskæder. Men Peter Ring mener, at det ikke betyder noget, hvor mange smykker, der beslaglægges:
- Sidste år konfiskerede vi 100.000 smykker, men vi ved med sikkerhed, at der var flere. Vi har ikke begreb om, hvor stort problemet er. Men vi kan se på en rapport fra OECD, at det globalt er stort, siger chefjuristen.
Han henviser til, at forfalskede og piratkopierede varer ifølge OECD udgør 2,3 pct. af den globale handel, og alene i EU importeres der forfalskninger for op til 887 mia. kr. om året.
- I gennemsnit koster et smykke fra Pandora 300 kr. Så simpel hovedregning - sidste år drejede det sig om 30 mio. kr., siger Peter Ring til MarketWire.
Trenden fortsætter
Peter Ring har ikke tal på, hvordan det indtil nu er gået i 2025, men han siger, at tendensen med flere falske onlinesider fortsætter.
- 2024 bliver ikke et år, der kommer til at stikke ud. Vi kan se, at trenden med flere falske sider er der, siger han.
Udover de faste medarbejdere, der arbejder med kopismykkerne, så får Pandora også tip fra andre kanter.
- Det er en blanding af mange kanaler, som vi får info fra. Det kan både være det, vi selv optrevler på nettet, det kan være medarbejdere i al almindelighed, der tipper os. Vi har også en tiplinje - en emailadresse, som vi får henvendelser til - både fra ansatte og fra eksisterende kunder. Det kan være "die hard" Pandora-fans - og så der også folk, der er kommet for skade at købe et produkt, de troede var ægte, siger Peter Ring.
- Vi ser også en tendens henimod et Kina, der tidligere har været en form for epicenter for kopivarer. Den stilling er under udfordring fra andre sydøstasiatiske lande. Måske flytter man sine aktiviteter til lande, hvor man er knap så sofistikerede som i Kina, siger han.
Uddanner toldere
Pandora bruger også kræfter på at uddanne toldere til at se, om et smykke fra den danske gigant er ægte eller ej.
- Vi underviser dem - vi har ægte produkter med, og produkter, vi har opsnappet i tidligere sager. Og den første regel er, kommer der noget fra Kina, så skal de være skeptiske. Vi producerer ikke i Kina. Men det handler om toldmedarbejdere i måske 80 lande - så det er et stort arbejde, forklarer chefjuristen.
Når Pandora beslaglægger falske smykker, bliver de sendt selskabets fabrikker, der undersøger, om der er tale om ægte eller falske varer.
- Det visuelle udtryk på mange af de produkter, vi ser, er ret godt Det, man ikke kan vide som forbruger, er, hvor materialerne kommer fra - om det er sølv eller nikkel, forklarer Peter Ring.
.\\˙ MarketWire