23948sdkhjf

Bevægelse markerer 17 år i frontlinjen mod madspild

På trods af dalende medieopmærksomhed fortsætter indsatsen ufortrødent

Den danske forbrugerbevægelse Stop Spild Af Mad fylder 17 år i år.

Dermed markerer bevægelsen næsten to årtiers vedvarende indsats mod madspild i detailhandlen, fødevareindustrien og blandt forbrugerne.

Initiativet, der blev grundlagt af Selina Juul i 2008 med inspiration fra tidlige analyser fra Landbrug & Fødevarer, har siden opnået bred opbakning fra både detailkæder, erhvervsliv og internationale institutioner.

Det oplyser Stop Spild Af Mad i en pressemeddelelse.

- Desværre oplever vi i dag, at fokus på sager som madspild ikke længere fylder i mediebilledet på samme måde som tidligere, udtaler Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad.

- På grund af krig, klimaforandringer og geopolitisk usikkerhed i verden samt andre opmærksomhedsområder er der langt færre artikler i medierne og langt færre opslag på sociale medier, siger hun.

Dalende fokus

Selina Juul understreger dog, at blot fordi den offentlige fokus på madspild er dalende, forsvinder problemet ikke.

- Flere virksomheder har allerede reduceret deres madspild betydeligt, ikke mindst ved hjælp af Kunstig Intelligens (AI). Det er fortsat vigtigt at undgå madspild - også set i lyset af stigende fødevarepriser. Derfor stopper Stop Spild Af Mad ikke foreløbigt - og vi fortsætter med at holde fokus, siger hun.

Trods lavere offentlig bevågenhed fastholder bevægelsen sit engagement, som er understøttet af samarbejder med nogle af de største aktører i fødevareindustrien. 

Det gælder bl.a. REMA 1000 Danmark, Jespers Torvekøkken, Scandic Hotels, Nordic Greens, Geia Food, Orskov Foods, DanRoots, Them Andelsmejeri, Daloon, Danish Crown Foods, Gram Slot, Carletti, Frankly Juice og mange flere.

Disse samarbejder sikrer ifølge bevægelsen, at overskudsfødevarer og frasorterede råvarer genanvendes i butikker og produktion i stedet for at gå til spilde.

International aktør

Bevægelsen har udviklet sig til en national og international aktør med over 128.000 følgere på sociale medier og deltagelse i initiativer som FN's SAVE FOOD og EU’s Platform on Food Losses and Food Waste. 

Bevægelsen driver også platformen GratisMad.dk, som forbinder overskudsmad med 728 organisationer og har haft over 700.000 besøg.

I 2023 lancerede Stop Spild Af Mad i samarbejde med REMA 1000 og Nordic Sense en ny hudplejeserie, SENSE, baseret på industrielle sidestrømme.

Bevægelsen har siden maj 2024 haft H.K.H. Prinsesse Marie som protektor.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079