23948sdkhjf

Herremode, russisk agent og iværksætteri i Horsens

Sebastian Petersen og Mikkel Andersen har ikke mødt deres russiske agent, men deres mavefornemmelse for en god forretning er sjældent slået fejl i de snart syv år, hvor de to har drevet herremodevirksomhed sammen fra Horsens.
De to 25-årige iværksættere har en usædvanlig stærk fælles forståelse for, hvordan de skal drive deres virksomheder, men de har også lagt usædvanlig megen energi i projekterne, og de har undervejs taget usædvanlige beslutninger. Det har sikret dem to solide forretninger i Danmark.

Og den ene vokser østpå - gennem Sverige og Finland og nu helt til Rusland.

- Vi har en stor respekt for hinanden, og vi accepterer altid hinandens ønsker. Hvis Sebastian vil holde fri en dag, fordi han hellere vil til stranden, så skal han bare sige det til mig. Så er det helt i orden, siger Mikkel og tilføjer efter en kort pause: "Men det vil han aldrig."

De to iværksættere startede i 2008 deres webshop, Trendhim.dk, sammen, mens de gik på HTX i Horsens. De lagde al deres energi i projektet, og da studenterhuerne var sikret, flyttede de sammen i en lejlighed.

- Vi havde en webshop, der bare voksede, og vi havde ikke noget lager, så overalt i lejligheden stod der papkasser med solbriller, punge, bælter og maskuline smykker, fortæller Sebastian.

Det var indlysende, at de var løbet tør for plads, så ungkarlehybelen blev skiftet ud med et parcelhus, hvor de stadig boede sammen med hinanden og deres fælles forretning.

- Vi var sammen hele tiden. Trendhim.dk var både vores arbejde og vores fritidsinteresse. Vi snakkede altid forretning, så når vi spiste eller holdt fri, kunne vi slet ikke lade være med sidde og udvikle nye ideer, siger Mikkel. Det var over sådan et måltid, at ideen til deres anden succesforretning blev skabt. De to unge ildsjæle havde lyst til at designe deres egne accessories til mænd og sælge dem gennem fysiske tøjforretninger. Og så snart de begge var tændt på ideen, gik de i gang med udviklingsarbejdet.

Nu står de rustikke plankestativer i forretninger rundt i hele landet, og en sælger kører rundt og sikrer, at de altid er fyldt op med nye varer. Den idé har vist sig at være så holdbar, at det var indlysende at udvide til både Sverige og Finland. Og da de gennem deres netværk blev præsenteret for en egnet forretningsmand, som kunne stå for et agentur i Rusland, slog de til.

- Vi har endnu ikke mødt vores russiske agent, men folk i vores netværk har gode erfaringer med ham, så vi er sikre på, at han nok skal gøre vores produkter til en succes derovre østpå, siger Sebastian.

Hemmeligheden bag Sebastian og Mikkels succes er de ikke i tvivl om.

- Rigtig mange er superdygtige til at få ideer. Vi er også dygtige til at eksekvere. Det er det, der gør forskellen, siger Mikkel uden antydning af påvirkning fra Janteloven. Og Sebastian følger omgående op med et eksempel:
- I Trendhim.dk fandt vi på at lægge en lille video på nogle af produkterne for bedre at illustrere varens kvalitet. Vores statistikker viste tydeligt, at produkter med videoer pludselig solgte bedre end produkter uden.

Og så satte de to omgående gang i produktionen af ikke mindre end 600 små videopræsentationer af deres produkter.

Trendhim.dk og Lucleon er flyttet i erhvervslokaler i Horsens, og de to venner og forretningspartnere er flyttet ud af villaen og hver til sit. Nu er det planen at virksomheden skal vokse. Den første medhjælper er allerede ansat, og Sebastian og Mikkel tror og håber, at der vil komme flere til.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078