23948sdkhjf

Kan man kræve at se indholdet af kundens taske?

Store tasker, rygsække mv. kan være en udfordring i selvbetjeningsmiljøer. Dansk Erhverv får ofte spørgsmålet, om man kan forlange at kunden viser, hvad der er i tasken?
Dansk Erhverv har drøftet spørgsmålet med Forbrugerombudsmanden. Her har vi fået afklaret, at man ikke kan skilte sig ud af problemet. Det er derfor ikke nok at sætte et skilt ved indgangen om, at man som kunde accepterer at vise indholdet af sine større tasker frem, hvis man tager den med ind i butikken frem for at stille dem i et anvist aflåst skab.

Det er frivilligt at vise indholdet af tasken
Forbrugerombudsmanden mener ikke, at kunden ved at passere et sådant skilt med en stor taske, har accepteret, at butikken kan kræve at se indholdet af kundens taske efterfølgende. Forbrugerombudsmanden har dog udtalt, at forretningerne godt må bede kunderne om at vise indholdet af taskerne, hvis de samtidig oplyser, at det er frivilligt, om kunderne vil vise indholdet.

Tilkald kun politiet ved begrundet mistanke
Hvis forbrugeren nægter at vise indholdet af tasken, og man som butik har en begrundet mistanke om butikstyveri, kan man tilkalde politiet og tilbageholde forbrugeren. En sådan begrundelse kan være, at en medarbejder har set kunden putte varer i tasken og helt optimalt, at dette kan bevises gennem bånd fra videoovervågning. En privat anholdelse er en alvorlig sag, så beviserne for mistanken skal være i orden. Det er ikke nok, at forbrugeren bare nægter at vise indholdet af tasken.

Ok at nægte kunder med store tasker adgang
Hvis man har skiltet tydeligt med, at store tasker og lignende ikke må medtages i forretningen, er det i orden at nægte kunder med sådanne tasker adgang. I den forbindelse kan det være en god idé at placere medarbejdere ved indgangen, så de kan overvåge, hvem der er på vej ind i butikken, for eksempel ved at placere en reklamationsskranke eller en kiosk ved indgangspartiet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109