23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk Supermarked øger overskuddet

Øget salg, længere åbningstider og bedre lønsomhed i discountsegmentet er de primære årsager til, at Dansk Supermarked er gået frem i 2013.

Dansk Supermarked Gruppen er kommet ud af 2013 med et overskud på 1,8 mia. kroner (1,3 mia. kroner), mens EBIT udgjorde

2,4 mia. kroner (1,7 mia. kroner). Det fremgår af en selskabsmeddelelse fra A.P. Møller Mærsk, der indtil den 7. januar i år havde en ejerandel på 68 procent i discountkæmpen.

I året øgede Dansk Supermarked desuden sin markedsandel i i Danmark, Sverige og Polen, og fastholdt sin position i Tyskland.

Mærsk har besluttet at sælge ud i to trin; 49 pct. sælges til selskaberne F. Salling Invest og F. Salling Holding i 2014, mens en andel på 19 pct. beholdes frem til 2019, hvor køber har en købsoption og Mærsk har en salgsoption på de resterende aktier.

Den regnskabsmæssige gevinst for Mærsk Gruppen forventes at blive omkring 14 mia. kroner afhængigt af tidspunktet for afslutningen af transaktionen, som vil generere et kontant provenu på omkring17 mia. kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063