23948sdkhjf

Onlinesalg skubber Elgiganten i front

På markedet for elektronikkæder har Elgiganten fået et væsentligt forspring i forhold til sine konkurrenter - forklaringen på dette findes online.
I 2012 kunne Elgiganten fremvise en omsætning på 5,1 mia. kr. mens de nærmeste konkurrenter Expert og Fona haltede et godt stykke efter med omsætninger på henholdsvis 2,4 mia. kr. og godt 2 mia. kr. Det fremgår af en brancheanalyse på kædebutikker som Berlingske Research har foretaget.

Analysen viser samtidig en udvikling fra 2010 på 49,4 % målt på omsætningen for Elgigantens vedkommende, en tilbagegang på 10 % hos Expert og en lille fremgang på 8,1% hos Fona. Årsagen til den markante fremgang skal hovedsageligt findes ét sted, skriver Berlingske Business.

At møde kunderne online
At Elgiganten ligger så langt foran sine konkurrenter skyldes ifølge ekspert i detailhandel og adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, Elgigantens markante rolle på internettet. Og det er også her Elgigantens adm. direktør Peder Stendal finder forklaringen på succesen.

- Vi har holdt meget fast i vores koncept og har samtidig fra begyndelsen også ville være til stede online, siger han til Berlingske og uddyber:

- Vi føler, vi er kommet godt fra start, men vi har stadig mange ting, vi gerne vil gøre endnu bedre. Men vi vil gerne møde vores kunder dér, hvor de er, og man må sige, at familien Danmark er på nettet.

Til trods for dette er Peder Stendal ikke blind for, at de fysiske butikker også spiller en vigtig rolle, og Elgiganten arbejder i øjeblikket med at gøre netop de fysiske rammer så attraktive som muligt.

Svært marked med tablets & smartphones
Ser man på bundlinien hos de tre elektronikforhandlere er det ligeledes Elgiganten, der leverer de pæneste tal. I 2012 kunne man fremvise et resultat på 131 mio. kr. , mens Expert landede på en rund million og Fona måtte sluge et resultat på minus 32 mio. kr.

Elektronikmarkedet i Danmark har været presset af krisen og forbrugernes manglende ivrighed efter at investere i PC’ere og fladskærme. Peder Stendal erkender, at det danske marked er svært at manøvre i, især i dag hvor væksten ligger på smartphones og tablets, hvor indtjeningen ikke er så høj, og det derfor er svært at tjene penge.

Han siger dog samtidig, at de nye tendenser på markedet skaber nye muligheder for at udvide varesortimentet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.107