23948sdkhjf

Forbrugerombuds-manden ser på nethandel i 2014

Forbrugerombudsmand Henrik Øe sætter fokus på internettet og e-handel i årets indsats.
FDIH er tryg i forhold til flertallet af netbutikkerne, men ærgrer sig over, at tvivlsomme elementer bringer e-handlens ry i fare.

Et stigende antal forbrugere kontakter Forbrugerombudsmanden, fordi de er blevet lokket i en abonnementsfælde på nettet eller er blevet vildledt til at indgå en aftale, uden at de var klar over det. I det kommende år har Forbrugerombudsmanden derfor et særligt fokus på sager, hvor forbrugerne er blevet snydt på nettet.

Blandt Forbrugerombudsmandens indsatsområder for 2014 er også dealsites, uanmodede henvendelser og klarere retningslinjer for, hvornår og hvordan netbutikker må hæve penge fra forbrugernes konto ved handel på nettet.

-Tryghed hos forbrugerne er afgørende for e-handlen. Ingen kan acceptere, at forbrugere bliver snydt på nettet, eller der opstår tvivl om, hvad der er aftalt. Derfor er vi tilfredse med, at Forbrugerombudsmanden sætter fokus på at ramme de tvivlsomme elementer og afklare de steder, hvor reglerne er uklare, fx fordi de er skrevet i en tid, hvor e-handlen og nye forretningsmodeller slet ikke fandtes. E-handlen er omfattet af mange og komplicerede regler, så det er ikke ond vilje, men oftere misforståelser, der en sjælden gang får ordentlige netbutikkker på kollisionskurs med myndighederne - især Forbrugerombudsmanden, forklarer Henrik Theil, chef for Kommunikation og Public Affairs hos FDIH.

- FDIH har derfor en løbende dialog med Henrik Øe, ligesom vi deltager i arbejdet med vejledninger, der tolker regler og love på en tidssvarende måde. I øjeblikket deltager vi således i arbejdet med at se nærmere på netbetalinger, især omkring brugerens tilladelse til tilbagevendende betalinger fx i forbindelse med abonnementsordninger. Vi ser også på god skik, regler for anmeldersites, og så er vi i tæt dialog om de kommende regelændringer fra Forbrugerrettighedsdirektivet.

Indsatsområderne for 2014 er:
- Sager, hvor det er uklart, om der er indgået en aftale, eller hvad en aftale går ud på
- Abonnementsfælder
- Overholdelse af retningslinjer for e-butikkers håndtering af betalinger
- Forbedring af forbrugernes mulighed for at tilbagekalde betalingsordre hos bankerne
- Børn og unge
- Dealsites
- Nye regler for nethandel
- Uanmodede henvendelser
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11