Hidtil har den dominerende part på kaffebars-markedet været danske Baresso, men efter Starbucks' indtræden på det danske marked, bliver der kamp om kunderne, skriver Berlingske.
Selvstændige butikkerSidste år meddelte Dansk Supermarked at man havde indgået et samarbjede med Starbucks som et selvstændigt ben under koncernen. Hidtil har det betydet kaffebarer i forbindelse med Dansk Supermarkeds butikker, men nu udvider man med selvstændige Starbucks-cafeer på centrale hovedstrøg.
Og selvom Baresso allerede har 30 kaffebarer i Danmark, så bekymrer det ikke indkøbschef i Dansk Supermarked Martin Uebel.
- Det er et umodent marked, og Baresso har gjort det godt i forhold til at starte en kaffe kultur i Danmark, siger Martin Uebel, der mener, at der snildt er plads til mange flere kaffebarer i Danmark.
Hos Baresso er administrerende direktør og medejer Kenneth Luciani på samme side som Martin Uebel. Der er plads til flere kaffeudbydere på markedet og han hilser konkurrencen velkommen.
Han tror på, at jo flere udbydere der er, jo større bliver markedet og henviser til at selskabets Baresso i Fields er gået salgsmæssigt frem efter åbningen af Starbucks i selvsamme center.
Det bliver ikke kun Starbucks og Baresso, der skal udkæmpe slaget om markedsandelene på det danske marked. Også britiske Costa Coffee har vist interesse for Danmark, der har den fjerde mest kaffedrikkende befolkning i verden. Her gå man dog noget mere forsigtigt til værks og nøjes med at installere et mindre antal selvbetjeningsmaskiner på en række tankstationer på forsøgsbasis.