Nye koncept-butikker skaber vækst hos Pandora
Den danske smykkevirksomhed buldrer derudad med en vækst i omsætningen i 2013 nær 40 procent. Det skyldes i høj grad udrulningen af nye konceptbutikker.
Konceptbutikker en guldgrube
Med udrulningen af de nye konceptbutikker lugter Pandora øget vækst, og derfor er strategien da også fortsat at ekspandere med konceptbutikker rundt om i verden. Alene i 2013 åbnede man 205 af slagsen og målet er, at der ved udgangen af 2014 er 225 flere.
Men det store fokus på den nye koncept-strategi koster hos de små forhandlere. Ved udgangen af første kvartal i 2014 lå det antal på 10.072, hvilket løbende skal reduceres – i første kvartal så man således en reduktion på 560 butikker. Den strategi har skabt vrede på det danske marked hvor en del guldsmedebutikker, der tidligere var Pandora forhandlere, har fået opsagt deres aftale som et led i den nye strategi.
Ud over konceptbutikkerne har Pandora 1.150 shop-in-shops placeret i stormagasiner og indkøbscentre
Pandoras svar på konceptbutikker
Kendetegnet ved Pandoras konceptbutikker er - udover at der udelukkende sælges Pandora-smykker - et forsøg på at gøre op med den gængse opfattelse af smykkeforretninger.
- Vi vil med denne type forretninger ændre stilen i den globale smykkebranche, hvor det traditionelt er bygget op med lukkede diske og en ekspedient bag disse. I stedet ønsker vi åbne og tilgængelige butikker. Kunderne skal kunne røre og mærke smykkerne. Det skaber en helt anden købsoplevelse, at personalet går rundt i butikken, fortæller Thomas Ryge Mikkelsen, der er med i den tre mand store topledelse der står for butikker og markedsføring og officielt går under titlerne Executive Vice President, Chief Marketing & Merchant Officer.
Størstedelen af Pandoras konceptbutikker drives på franchise-basis men styres fra hovedkontoret i Danmark.