En frisk varsling om lukning af hele 33 butikker i først og fremmest discountkæderne Kiwi og Fakta er uden sidestykke i dagligvare-historien. Det skriver Dansk Handelsblad i sit nyhedsbrev - og i avisen, der udkommer på tryk i morgen.
Men det er alligevel kun et mindre skvulp i havet, når man sætter det op mod den massive tilgang af butiks-kvadratmeter, som har kendetegnet de seneste 10 år.
Dagligvarebutikkernes samlede areal er siden 2004 vokset med 17 pct. til 2,42 mio. kvm., selv om antallet af butikker i samme periode er faldet med 236 og for første gang er dykket under 3.000.
Tallene fremgår af den nye udgave af Retail Institute Scandinavias "Dansk Dagligvarehandel – 10 årsstatistik 2004 – 2014".
Dansk Supermarked har stået for over halvdelen af det nye areal i 10 års-perioden fra 2004 til 2014 med en tilgang på 189.000 kvm. - en vækst på over 40 pct.
Det samlede dagligvare-butiksareal i dag svarer til 365 fodboldbaner af DBUs officielt anbefalede størrelse på 6630 kvm. - og i de seneste 10 år er der altså kommet yderligere 52 fodboldbaner til.