23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danskerne har fået 344.000 kvm. mere at købe ind på

På 10 år er dagligvarebutikkerne samlet vokset med et areal på størrelse med 52 fodboldbaner. I år kan arealet begynde at falde.






















En frisk varsling om lukning af hele 33 butikker i først og fremmest discountkæderne Kiwi og Fakta er uden sidestykke i dagligvare-historien. Det skriver Dansk Handelsblad i sit nyhedsbrev - og i avisen, der udkommer på tryk i morgen. Men det er alligevel kun et mindre skvulp i havet, når man sætter det op mod den massive tilgang af butiks-kvadratmeter, som har kendetegnet de seneste 10 år. Dagligvarebutikkernes samlede areal er siden 2004 vokset med 17 pct. til 2,42 mio. kvm., selv om antallet af butikker i samme periode er faldet med 236 og for første gang er dykket under 3.000. Tallene fremgår af den nye udgave af Retail Institute Scandinavias "Dansk Dagligvarehandel – 10 årsstatistik 2004 – 2014". Dansk Supermarked har stået for over halvdelen af det nye areal i 10 års-perioden fra 2004 til 2014 med en tilgang på 189.000 kvm. - en vækst på over 40 pct. Det samlede dagligvare-butiksareal i dag svarer til 365 fodboldbaner af DBUs officielt anbefalede størrelse på 6630 kvm. - og i de seneste 10 år er der altså kommet yderligere 52 fodboldbaner til.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079