23948sdkhjf

Ilva og IDEmøblers shitstorm ikke glemt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ekspert i online omdømme mener, at møbelgiganterne i høj grad vil kunne mærke stormens skader efterfølgende.

Møbelgiganterne Ilva og IDEmøbler har de sidste par måneder været i uvejr på grund af utilfredse kunder, der har ventet længe på deres møbler. Det hele skyldes en implementering af et nyt IT-system, hvilket har skabt store leveranceproblemer for både Ilva og IDEmøbler.

Kunderne raser i frustration, og kaster man et blik på de to virksomheders Trustpilot-profiler, har det de sidste mange måneder regnet med negative anmeldelser, hvilket har givet dem et afskrækkende anmeldelsesgennemsnit.

På trods af shitstormens aktuelle omfang beroligede detailekspert Bruno Christensen samt digital medierådgiver David Ledstrup forleden i artiklen ”Shitstorm mod Ilva og IDEmøbler gør ondt nu men er ligegyldig på sigt” på finans.dk møbelvirksomhederne om, at problemerne hurtigt ville blive glemt, når shitstormen var blæst over.

Dette er en naiv tankegang, der ikke medtænker det digitale aspekt, mener ekspert i online omdømme William Atak fra virksomheden SAFEonNET.

Google ved bedst

- Når vi foretager en online søgning, hvad enten det omhandler produkter, firmaer eller personer, så stoler 94 % af os på, at det Google har fundet, er det mest relevante, udtaler konsulent hos SAFEonNET Tora Houe og fortsætter:

- I en undersøgelse lavet af YouGov viser det sig, at hele 72 % af de, der finder negativ omtale om et produkt, firma eller en person vil fravælge det. Det er derved ikke alderen på en artikel, der afgør om en nyhed er glemt, men om den viser sig i en Google søgning.

Ifølge omdømme eksperterne fra SAFEonNET husker flere, som i dag boykotter en virksomhed, måske på sigt slet ikke årsagen til, hvorfor de egentlig valgte at boykotte, men fravælger den blot ”af princip" eller på grund af en dårlig mavefornemmelse.
Endnu en dag i helvede
Lige nu bugner det med negative kommentarer som ”Endnu en dag i helvede”, ”ALDRIG MERE ILVA!!!!!” og ”Man bliver da helt dårlig af alle de tomme undskyldninger” på både Ilva og IDEmøblers Trustpilots og sociale medier.

Læs også: Ilvas millionunderskud er blevet 53 millioner mindre: Overordnet er jeg meget tilfreds

Alligevel mener både Bruno Christensen og David Ledstrup, at problemerne vil blive glemt, når virksomhederne har fået styr på deres leverancer igen. Dette mener William Atak er helt og aldeles forkert og misvisende:

- Det er direkte forkert, at de dårlige sager ryger i glemmebogen, og hvis man tror dette, så har man ikke forstået, hvordan medier fungerer i dag. Vi lever i en digital tidsalder, og der findes ikke én nyhed, der ikke enten er bragt digitalt eller gengivet digitalt, forklarer William Atak og fortsætter:

- I den digitale verden bliver intet glemt, og særligt medierne er meget bevidste om at bevare alle nyheder som en del af det “store digitale nyhedsarkiv.

Læs også: Møbelkæde anklaget for ulovligt kundekartotek

Ifølge William Atak er det korrekt, at sager, der kommer i medierne, med tiden bliver udvisket fra hukommelsen, men her glemmes det dog, at den digitale tidsalder aldrig glemmer noget samt at intet bliver udvisket på nettet - med mindre at en virksomhed gør noget aktivt for det.

Danskerne stoler på Google
William Atak giver Bruno Christensen ret i, at kunderne måske vil være mere overbærende, når shitstormen er et resultat af fejlende IT. Han holder dog stadig fast i, at det på sigt vil skade virksomhedernes omdømme.

Ifølge ham kan en potentiel kunde, der aldrig har hørt om Ilva og IDEmøblers IT- og leveringsproblemer, støde på omtalen online og overveje et alternativ.

- Sådan er vores psyke bare skruet sammen. Vi kender det alle fra hverdagen. Har man én gang læst en dårlig anmeldelse eller hørt om én dårlig oplevelse på fx et spisested fra en bekendt, så har man ikke lyst til at komme der igen - og man har en meget stærk holdning til det, forklarer han.
Mere om: Ide Møbler |Ilva
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Designa-direktør trodser corona: ”Første kvartal er det bedste nogensinde”

Søstrene Grene åbner webshop midt i krisen

Leverandører afviser Starks ønske om betalingsfrihed

Byggemarkeder mærker ikke corona-effekt

Jysk begynder at sende medarbejdere hjem

Digitalt Salg: Få nøglen til fremtidens detailhandel

Nyhedsbrev

13.072 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Møbelkæde anklaget for ulovligt kundekartotek

Byggemarkedskæde sætter svanemærke på egne døre

Må lørdagslukke tømmerhandel: Har aldrig oplevet så stort rykind

Byggecenterkæde vil hjælpe håndværksfirmaer med likviditeten

Jysk beder om lejenedsættelse på 107 butikker

Faldet fortsætter for Fritz Hansen

Aubo-direktør efter rekordår: Vi er længe videre

Ikea-hackere frygter skræmte forbrugere: Det eneste, der kan sende økonomien helt til bunds

BoConcept: Asien er begyndt at vågne igen

BoConcept sender 125 medarbejdere hjem

Storcenter må aflyse koncerter og stort påskesalg

Paragraf kan komme kriseramte erhvervslejere til undsætning

City Vejle har skabt en handelsplatform til den hårde tid

Butikker forsøger sig med Facetime og levering under coronakrisen

Coronakrise og det gode vejr giver omsætning i byggemarked

Detailhandel går ind til coronakrisen med rekordhøj tomgang

Udlejere vil redde butikkerne ved at sænke huslejen

1

Butik lukker ned på grund af vrede kommentarer

Voldsom vækst hos køkkenfirma: Fem ansatte omsætter for 30 millioner

Blå Kors lukker alle sine genbrugsbutikker

Svane Køkkenet åbner sin tiende butik i Norge

XL-Byg skal udvide - tre år gammelt dige skal flyttes

Tvis styrker positionen i Trekantsområdet

Januar-salget overgår sidste år

Byens oplevelser skal skabe salg i forretningerne, fortæller direktør

Byggemarkeder bliver mere end et afhentningslager

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bliv opkvalificeret i salgsteknik online og få godtgørelse

Måske verdens bedste forretningsform for vækst?

Expression er flyttet ind hos ByMakers i Skanderborg

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Ny ordre til Stender

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

PALOMAT® holder påskeferie

Netto forbygger mod dyre driftstop med serviceaftale til 518

Fra smugkig til ny kassevasker

En usikker tid for design- og modevirksomheder

Schneider Electric lancerer nye LK designstikdåser i høj kva

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Hold afstand – bare ikke når det gælder dialog og ledelse

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

EuroShop var en stor succes for CTcoin

Har du kunder i Nordtyskland?

Virtuelt tekstil event maj 2020

Corona Skilte og Folier?

Fødevareafsætningen i akut forandring

Onlinekursus i Butikkens budget

Løsning til mennesker med kommunikationsvanskeligheder

Producent søger leverandører af læder

Solen skinner

Desinficerende ozonbehandling

Send til en kollega

0.486