23948sdkhjf

Ilva og IDEmøblers shitstorm ikke glemt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ekspert i online omdømme mener, at møbelgiganterne i høj grad vil kunne mærke stormens skader efterfølgende.

Møbelgiganterne Ilva og IDEmøbler har de sidste par måneder været i uvejr på grund af utilfredse kunder, der har ventet længe på deres møbler. Det hele skyldes en implementering af et nyt IT-system, hvilket har skabt store leveranceproblemer for både Ilva og IDEmøbler.

Kunderne raser i frustration, og kaster man et blik på de to virksomheders Trustpilot-profiler, har det de sidste mange måneder regnet med negative anmeldelser, hvilket har givet dem et afskrækkende anmeldelsesgennemsnit.

På trods af shitstormens aktuelle omfang beroligede detailekspert Bruno Christensen samt digital medierådgiver David Ledstrup forleden i artiklen ”Shitstorm mod Ilva og IDEmøbler gør ondt nu men er ligegyldig på sigt” på finans.dk møbelvirksomhederne om, at problemerne hurtigt ville blive glemt, når shitstormen var blæst over.

Dette er en naiv tankegang, der ikke medtænker det digitale aspekt, mener ekspert i online omdømme William Atak fra virksomheden SAFEonNET.

Google ved bedst

- Når vi foretager en online søgning, hvad enten det omhandler produkter, firmaer eller personer, så stoler 94 % af os på, at det Google har fundet, er det mest relevante, udtaler konsulent hos SAFEonNET Tora Houe og fortsætter:

- I en undersøgelse lavet af YouGov viser det sig, at hele 72 % af de, der finder negativ omtale om et produkt, firma eller en person vil fravælge det. Det er derved ikke alderen på en artikel, der afgør om en nyhed er glemt, men om den viser sig i en Google søgning.

Ifølge omdømme eksperterne fra SAFEonNET husker flere, som i dag boykotter en virksomhed, måske på sigt slet ikke årsagen til, hvorfor de egentlig valgte at boykotte, men fravælger den blot ”af princip" eller på grund af en dårlig mavefornemmelse.
Endnu en dag i helvede
Lige nu bugner det med negative kommentarer som ”Endnu en dag i helvede”, ”ALDRIG MERE ILVA!!!!!” og ”Man bliver da helt dårlig af alle de tomme undskyldninger” på både Ilva og IDEmøblers Trustpilots og sociale medier.

Læs også: Ilvas millionunderskud er blevet 53 millioner mindre: Overordnet er jeg meget tilfreds

Alligevel mener både Bruno Christensen og David Ledstrup, at problemerne vil blive glemt, når virksomhederne har fået styr på deres leverancer igen. Dette mener William Atak er helt og aldeles forkert og misvisende:

- Det er direkte forkert, at de dårlige sager ryger i glemmebogen, og hvis man tror dette, så har man ikke forstået, hvordan medier fungerer i dag. Vi lever i en digital tidsalder, og der findes ikke én nyhed, der ikke enten er bragt digitalt eller gengivet digitalt, forklarer William Atak og fortsætter:

- I den digitale verden bliver intet glemt, og særligt medierne er meget bevidste om at bevare alle nyheder som en del af det “store digitale nyhedsarkiv.

Læs også: Møbelkæde anklaget for ulovligt kundekartotek

Ifølge William Atak er det korrekt, at sager, der kommer i medierne, med tiden bliver udvisket fra hukommelsen, men her glemmes det dog, at den digitale tidsalder aldrig glemmer noget samt at intet bliver udvisket på nettet - med mindre at en virksomhed gør noget aktivt for det.

Danskerne stoler på Google
William Atak giver Bruno Christensen ret i, at kunderne måske vil være mere overbærende, når shitstormen er et resultat af fejlende IT. Han holder dog stadig fast i, at det på sigt vil skade virksomhedernes omdømme.

Ifølge ham kan en potentiel kunde, der aldrig har hørt om Ilva og IDEmøblers IT- og leveringsproblemer, støde på omtalen online og overveje et alternativ.

- Sådan er vores psyke bare skruet sammen. Vi kender det alle fra hverdagen. Har man én gang læst en dårlig anmeldelse eller hørt om én dårlig oplevelse på fx et spisested fra en bekendt, så har man ikke lyst til at komme der igen - og man har en meget stærk holdning til det, forklarer han.
Mere om: Ide Møbler |Ilva
Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Han er Bygmas yngste trælastdirektør

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Global transportvirksomhed får bøde for levering af kopimøbler

Møbelkoncern fyrer 45: Frygter ny corona-bølge

Multiform vil sælge brugte køkkener

Nyhedsbrev

13.184 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

2

Fra 12-tals-student til elev i grønlandsk byggemarked

Muuto samler hele baduljen i Benløse

Corona-projekter løfter salget hos Flügger

Køkkenbutik slår dørene op til loungestemning og vinkælder

Jysk bygger nyt i Nordjylland

Trygt tæppe, smarte bokse og en smuk foldestol løb med Bolias designpriser

Henrik skifter møbler ud med søm og skruer

HTH-stifter og familien vender tilbage til køkkenerne

Holch Povlsen-selskab føjer 13 millioner til bundlinjen

Topchef forlader Nobia Danmark

Ungt møbelfirma skifter showroom ud med lagersalg

Dansk sanger smidt ud af Illums Bolighus: Direktør beklager

Sikkerhedsvagter må omstille sig – Benjamin er ”dørmand” i et byggemarked

H&M-salg halveret under coronakrise

April og maj udviklede sig som et mareridt for butikskæden H&M som følge af udbruddet af coronavirus.

Østjysk tømmerhandel i tilbagegang

Byggecenter fylder 100 år i en corona-tid: Klar med branchens første virtuelle messe

Bygma runder 6 milliarder på centrene: Vi kigger stadig efter opkøb

Keramiker får erstatning i sag om kopikrukker fra Netto

Det er ikke lykkedes Salling Group og Ronald A/S at blive renset for anklager om krænkelse af ophavsretten

Wendelbo åbner nyt showroom

Lars Larsen-selskaber sender kompensationskroner retur

KPK åbner showroom både ubemandet og digitalt

Stadig salg i klassikerne: Carl Hansen & Søn igen på vej op

Massiv vækst i salget af berøringsfri produkter under coronakrisen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Columbus først med ny Verifone betalingsløsning

Send til en kollega

0.172