23948sdkhjf

Ilva og IDEmøblers shitstorm ikke glemt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ekspert i online omdømme mener, at møbelgiganterne i høj grad vil kunne mærke stormens skader efterfølgende.

Møbelgiganterne Ilva og IDEmøbler har de sidste par måneder været i uvejr på grund af utilfredse kunder, der har ventet længe på deres møbler. Det hele skyldes en implementering af et nyt IT-system, hvilket har skabt store leveranceproblemer for både Ilva og IDEmøbler.

Kunderne raser i frustration, og kaster man et blik på de to virksomheders Trustpilot-profiler, har det de sidste mange måneder regnet med negative anmeldelser, hvilket har givet dem et afskrækkende anmeldelsesgennemsnit.

På trods af shitstormens aktuelle omfang beroligede detailekspert Bruno Christensen samt digital medierådgiver David Ledstrup forleden i artiklen ”Shitstorm mod Ilva og IDEmøbler gør ondt nu men er ligegyldig på sigt” på finans.dk møbelvirksomhederne om, at problemerne hurtigt ville blive glemt, når shitstormen var blæst over.

Dette er en naiv tankegang, der ikke medtænker det digitale aspekt, mener ekspert i online omdømme William Atak fra virksomheden SAFEonNET.

Google ved bedst

- Når vi foretager en online søgning, hvad enten det omhandler produkter, firmaer eller personer, så stoler 94 % af os på, at det Google har fundet, er det mest relevante, udtaler konsulent hos SAFEonNET Tora Houe og fortsætter:

- I en undersøgelse lavet af YouGov viser det sig, at hele 72 % af de, der finder negativ omtale om et produkt, firma eller en person vil fravælge det. Det er derved ikke alderen på en artikel, der afgør om en nyhed er glemt, men om den viser sig i en Google søgning.

Ifølge omdømme eksperterne fra SAFEonNET husker flere, som i dag boykotter en virksomhed, måske på sigt slet ikke årsagen til, hvorfor de egentlig valgte at boykotte, men fravælger den blot ”af princip" eller på grund af en dårlig mavefornemmelse.
Endnu en dag i helvede
Lige nu bugner det med negative kommentarer som ”Endnu en dag i helvede”, ”ALDRIG MERE ILVA!!!!!” og ”Man bliver da helt dårlig af alle de tomme undskyldninger” på både Ilva og IDEmøblers Trustpilots og sociale medier.

Læs også: Ilva og Idemøbler i bunkebryllup

Alligevel mener både Bruno Christensen og David Ledstrup, at problemerne vil blive glemt, når virksomhederne har fået styr på deres leverancer igen. Dette mener William Atak er helt og aldeles forkert og misvisende:

- Det er direkte forkert, at de dårlige sager ryger i glemmebogen, og hvis man tror dette, så har man ikke forstået, hvordan medier fungerer i dag. Vi lever i en digital tidsalder, og der findes ikke én nyhed, der ikke enten er bragt digitalt eller gengivet digitalt, forklarer William Atak og fortsætter:

- I den digitale verden bliver intet glemt, og særligt medierne er meget bevidste om at bevare alle nyheder som en del af det “store digitale nyhedsarkiv.

Læs også: Ilva-butik tilbage på oprindelige hænder

Ifølge William Atak er det korrekt, at sager, der kommer i medierne, med tiden bliver udvisket fra hukommelsen, men her glemmes det dog, at den digitale tidsalder aldrig glemmer noget samt at intet bliver udvisket på nettet - med mindre at en virksomhed gør noget aktivt for det.

Danskerne stoler på Google
William Atak giver Bruno Christensen ret i, at kunderne måske vil være mere overbærende, når shitstormen er et resultat af fejlende IT. Han holder dog stadig fast i, at det på sigt vil skade virksomhedernes omdømme.

Ifølge ham kan en potentiel kunde, der aldrig har hørt om Ilva og IDEmøblers IT- og leveringsproblemer, støde på omtalen online og overveje et alternativ.

- Sådan er vores psyke bare skruet sammen. Vi kender det alle fra hverdagen. Har man én gang læst en dårlig anmeldelse eller hørt om én dårlig oplevelse på fx et spisested fra en bekendt, så har man ikke lyst til at komme der igen - og man har en meget stærk holdning til det, forklarer han.
Mere om: Ide Møbler |Ilva
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stark-direktør får en ekstra stjerne på skulderen

23-årig står i spidsen for ny Jem & fix i Hobro

Lukker møbelbutik efter Ilva-køb

Dansk køkkenkæde åbner tredje butik på et år i Norge

Midtjysk møbelbutik i stor udvidelse

Jysk åbner første butik med nyt koncept

Nyhedsbrev

Ilva-butik tilbage på oprindelige hænder

Silvans vending koster dyrt – låner tocifret millionbeløb

Han skal styre BoConcept for en stund

94-årig nægter at opgive sin butik på trods af sygdom og overfald

Et langvarigt sygdomsforløb og et overfald har ikke kunnet sætte en stopper for 94-årige Anna Larsen. Hun passer fast sin antikbutik i Kippervig.

Byggemarked i Hjørring lukker: Det er ikke rentabelt

Irland og Belgien giver Jysk pladsmangel i Uldum

Handlen er på plads: 5000 nye medarbejdere til Stark

Matas er højdespringer på popularitetsliste blandt de unge

Rema 1000 er kæden med den bedste "word of mouth"-placering blandt unge mellem 18 og 34.

Muuto får plads i dansk top-1000

Fra 0 til 13 butikker på tre år: Nu er Kids Coolshop den største legetøjskæde på Fyn

Et dusin nøglemedarbejdere har forladt Silvan efter direktørskifte

Lars Larsen får vej opkaldt efter sig i Nordjylland

Centervej i Gatten omdøbes til Lars Larsens Vej, efter at Jysk-stifteren for syv uger siden døde.

Spritnyt byggevarehus slår dørene op

Sverige har bygget verdens første genbrugsshoppingcenter

Det er vigtigt, at butikkerne ikke ligner klassiske genbrugsbutikker, siger centerchef.

Ny direktør skrotter pyntepude-strategi i Silvan

Topchef i Silvan tager opgør med forgængerens strategi

I dag overdrages Optimera til Davidsens Tømmerhandel

Konkurrencemyndighederne har nu godkendt salget af byggemarkedskæden Optimera.

Brand hos Multiform: Det har været rigtig tæt på

Byggekæde holder på ung arbejdskraft med personlige mentorer

Medie: Silvan fyrer topchef efter 60 dage

Garant-butik lukket med øjeblikkelig virkning

El-center får kædefordel

Bolighus lukker: Et år efter salg bliver lejemålet ophævet

20-årig er fjerde generation i møbelvirksomhed

Møblér-forretning fejrer 110-års jubilæum

Dårligt nyt: Juletræspriser for i år presser producenterne

Generationsskifte i Invita Odense

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Find den rigtige balance i din jobsøgning

Har du styr på dit GTIN-varenummer?

Bliv klar til Halloween med gratis skabeloner fra Avery!

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

Send til en kollega

0.265