23948sdkhjf

Ilva og IDEmøblers shitstorm ikke glemt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ekspert i online omdømme mener, at møbelgiganterne i høj grad vil kunne mærke stormens skader efterfølgende.

Møbelgiganterne Ilva og IDEmøbler har de sidste par måneder været i uvejr på grund af utilfredse kunder, der har ventet længe på deres møbler. Det hele skyldes en implementering af et nyt IT-system, hvilket har skabt store leveranceproblemer for både Ilva og IDEmøbler.

Kunderne raser i frustration, og kaster man et blik på de to virksomheders Trustpilot-profiler, har det de sidste mange måneder regnet med negative anmeldelser, hvilket har givet dem et afskrækkende anmeldelsesgennemsnit.

På trods af shitstormens aktuelle omfang beroligede detailekspert Bruno Christensen samt digital medierådgiver David Ledstrup forleden i artiklen ”Shitstorm mod Ilva og IDEmøbler gør ondt nu men er ligegyldig på sigt” på finans.dk møbelvirksomhederne om, at problemerne hurtigt ville blive glemt, når shitstormen var blæst over.

Dette er en naiv tankegang, der ikke medtænker det digitale aspekt, mener ekspert i online omdømme William Atak fra virksomheden SAFEonNET.

Google ved bedst

- Når vi foretager en online søgning, hvad enten det omhandler produkter, firmaer eller personer, så stoler 94 % af os på, at det Google har fundet, er det mest relevante, udtaler konsulent hos SAFEonNET Tora Houe og fortsætter:

- I en undersøgelse lavet af YouGov viser det sig, at hele 72 % af de, der finder negativ omtale om et produkt, firma eller en person vil fravælge det. Det er derved ikke alderen på en artikel, der afgør om en nyhed er glemt, men om den viser sig i en Google søgning.

Ifølge omdømme eksperterne fra SAFEonNET husker flere, som i dag boykotter en virksomhed, måske på sigt slet ikke årsagen til, hvorfor de egentlig valgte at boykotte, men fravælger den blot ”af princip" eller på grund af en dårlig mavefornemmelse.
Endnu en dag i helvede
Lige nu bugner det med negative kommentarer som ”Endnu en dag i helvede”, ”ALDRIG MERE ILVA!!!!!” og ”Man bliver da helt dårlig af alle de tomme undskyldninger” på både Ilva og IDEmøblers Trustpilots og sociale medier.

Læs også: Direktør i møbelkæde-fusion: - Vi kan gøre det bedre

Alligevel mener både Bruno Christensen og David Ledstrup, at problemerne vil blive glemt, når virksomhederne har fået styr på deres leverancer igen. Dette mener William Atak er helt og aldeles forkert og misvisende:

- Det er direkte forkert, at de dårlige sager ryger i glemmebogen, og hvis man tror dette, så har man ikke forstået, hvordan medier fungerer i dag. Vi lever i en digital tidsalder, og der findes ikke én nyhed, der ikke enten er bragt digitalt eller gengivet digitalt, forklarer William Atak og fortsætter:

- I den digitale verden bliver intet glemt, og særligt medierne er meget bevidste om at bevare alle nyheder som en del af det “store digitale nyhedsarkiv.

Læs også: Kø fra klokken 5, da Ilva åbnede i Esbjerg

Ifølge William Atak er det korrekt, at sager, der kommer i medierne, med tiden bliver udvisket fra hukommelsen, men her glemmes det dog, at den digitale tidsalder aldrig glemmer noget samt at intet bliver udvisket på nettet - med mindre at en virksomhed gør noget aktivt for det.

Danskerne stoler på Google
William Atak giver Bruno Christensen ret i, at kunderne måske vil være mere overbærende, når shitstormen er et resultat af fejlende IT. Han holder dog stadig fast i, at det på sigt vil skade virksomhedernes omdømme.

Ifølge ham kan en potentiel kunde, der aldrig har hørt om Ilva og IDEmøblers IT- og leveringsproblemer, støde på omtalen online og overveje et alternativ.

- Sådan er vores psyke bare skruet sammen. Vi kender det alle fra hverdagen. Har man én gang læst en dårlig anmeldelse eller hørt om én dårlig oplevelse på fx et spisested fra en bekendt, så har man ikke lyst til at komme der igen - og man har en meget stærk holdning til det, forklarer han.
Mere om: Ide Møbler |Ilva
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Kunder evakueret i Ikea

Sorte tal fra Designa: Vi er ikke i mål endnu

Startskud med jernrør og dagens avis

Møbelkæde har knækket koden: Overskuddet er ottedoblet på fem år

Danbo Møbler er vokset – både på bundlinjen og i antallet af butikker

Kunderne har talt: Her er den bedste Aubo – for andet år i træk

Nyhedsbrev

Flæskesteg og toiletpapir: Stark fylder hullerne, når der skal nye byggematerialer til Grønland

Designa har fundet sin nye chef til flagship butik i København

Magasin du Nords britiske ejer overgiver sig til kreditorer

Kreditorerne i britiske Debenhams sætter selskabet under administration og til salg i håb om at få penge hjem.

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Lamper med lyd i: Ikea og Sonos får et kærlighedsbarn

Møbelgiganten Ikea samarbejder med lydfirmaet Sonos om at skabe interiør med højttalere i. De første er klar.

Jysk åbner på Cypern

Byggeleverandør køber tidligere tømmerhandel og syvdobler pladsen

Bygma er klar til flere opkøb

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Bygma leverer rekord-overskud

Ikea og ISS kritiserer regeringen for paradigmeskift

Regeringens paradigmeskift i udlændingepolitikken skader ansatte med flygtningebaggrund, mener Ikea og ISS.

Jysk fik massiv jubilæums-succes i Irland

Ikea prøver nyt tiltag i Danmark: I 2020 kan du leje møbler

Bauhaus åbner 12.500 m2 byggevarehus i Gladsaxe

Stærkt regnskab: Trendsales og Tradono bliver nu til én stor markedsplads

Møbel-køb hitter på nettet – særligt i foråret

Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at flere og flere danskere handler møbler online

Konkursramte Biva solgt

Jysk-gæster donerer 200.000 kroner til dansk parasport

Gæsterne ved Jysks 40-års jubilæums reception donerede 200.000 kroner til Parasport Danmark.

1

Mand fængslet for massiv svindel mod byggemarkeder

Bæredygtige møbel-iværksættere åbner det første showroom

Erfarne kræfter træder ind i TCMs top

Møbelhandler er gået konkurs

Ikea tilbagekalder Sötsak Skumtopp-flødeboller

Optimera når ambitiøs bæredygtig milepæl

Her er den bedst-sælgende Aubo-butik

Efter 30 år på privatadressen: Møbelbutik får lokaler i Assens

Tidligere Velux-chef bliver tiltalt for industrispionage

Gardinvirksomhed vil åbne bølge af showrooms

Salling Group placerer 15 genopståede BR-butikker

Byggemarked åbner igen efter brand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.164