23948sdkhjf

Ilva og IDEmøblers shitstorm ikke glemt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ekspert i online omdømme mener, at møbelgiganterne i høj grad vil kunne mærke stormens skader efterfølgende.

Møbelgiganterne Ilva og IDEmøbler har de sidste par måneder været i uvejr på grund af utilfredse kunder, der har ventet længe på deres møbler. Det hele skyldes en implementering af et nyt IT-system, hvilket har skabt store leveranceproblemer for både Ilva og IDEmøbler.

Kunderne raser i frustration, og kaster man et blik på de to virksomheders Trustpilot-profiler, har det de sidste mange måneder regnet med negative anmeldelser, hvilket har givet dem et afskrækkende anmeldelsesgennemsnit.

På trods af shitstormens aktuelle omfang beroligede detailekspert Bruno Christensen samt digital medierådgiver David Ledstrup forleden i artiklen ”Shitstorm mod Ilva og IDEmøbler gør ondt nu men er ligegyldig på sigt” på finans.dk møbelvirksomhederne om, at problemerne hurtigt ville blive glemt, når shitstormen var blæst over.

Dette er en naiv tankegang, der ikke medtænker det digitale aspekt, mener ekspert i online omdømme William Atak fra virksomheden SAFEonNET.

Google ved bedst

- Når vi foretager en online søgning, hvad enten det omhandler produkter, firmaer eller personer, så stoler 94 % af os på, at det Google har fundet, er det mest relevante, udtaler konsulent hos SAFEonNET Tora Houe og fortsætter:

- I en undersøgelse lavet af YouGov viser det sig, at hele 72 % af de, der finder negativ omtale om et produkt, firma eller en person vil fravælge det. Det er derved ikke alderen på en artikel, der afgør om en nyhed er glemt, men om den viser sig i en Google søgning.

Ifølge omdømme eksperterne fra SAFEonNET husker flere, som i dag boykotter en virksomhed, måske på sigt slet ikke årsagen til, hvorfor de egentlig valgte at boykotte, men fravælger den blot ”af princip" eller på grund af en dårlig mavefornemmelse.
Endnu en dag i helvede
Lige nu bugner det med negative kommentarer som ”Endnu en dag i helvede”, ”ALDRIG MERE ILVA!!!!!” og ”Man bliver da helt dårlig af alle de tomme undskyldninger” på både Ilva og IDEmøblers Trustpilots og sociale medier.

Læs også: Direktør i møbelkæde-fusion: - Vi kan gøre det bedre

Alligevel mener både Bruno Christensen og David Ledstrup, at problemerne vil blive glemt, når virksomhederne har fået styr på deres leverancer igen. Dette mener William Atak er helt og aldeles forkert og misvisende:

- Det er direkte forkert, at de dårlige sager ryger i glemmebogen, og hvis man tror dette, så har man ikke forstået, hvordan medier fungerer i dag. Vi lever i en digital tidsalder, og der findes ikke én nyhed, der ikke enten er bragt digitalt eller gengivet digitalt, forklarer William Atak og fortsætter:

- I den digitale verden bliver intet glemt, og særligt medierne er meget bevidste om at bevare alle nyheder som en del af det “store digitale nyhedsarkiv.

Læs også: Nyt partnerskab: Stor møbelkæde og forhandler af brudekjoler

Ifølge William Atak er det korrekt, at sager, der kommer i medierne, med tiden bliver udvisket fra hukommelsen, men her glemmes det dog, at den digitale tidsalder aldrig glemmer noget samt at intet bliver udvisket på nettet - med mindre at en virksomhed gør noget aktivt for det.

Danskerne stoler på Google
William Atak giver Bruno Christensen ret i, at kunderne måske vil være mere overbærende, når shitstormen er et resultat af fejlende IT. Han holder dog stadig fast i, at det på sigt vil skade virksomhedernes omdømme.

Ifølge ham kan en potentiel kunde, der aldrig har hørt om Ilva og IDEmøblers IT- og leveringsproblemer, støde på omtalen online og overveje et alternativ.

- Sådan er vores psyke bare skruet sammen. Vi kender det alle fra hverdagen. Har man én gang læst en dårlig anmeldelse eller hørt om én dårlig oplevelse på fx et spisested fra en bekendt, så har man ikke lyst til at komme der igen - og man har en meget stærk holdning til det, forklarer han.
Mere om: Ide Møbler |Ilva
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gardinvirksomhed vil åbne bølge af showrooms

Køkkenbutik vokser: Roskildegensernes kærlighed til snedkerkøkkener smitter

Salling Group placerer 15 genopståede BR-butikker

Forskere udvikler nyt våben der kan afsløre kopivarer

Forskere fra Københavns Universitet har opfundet et kemisk fingeraftryk, der kan afsløre en kopivare.

Byggemarked åbner igen efter brand

Handvärk åbner showroom

Nyhedsbrev

Familiefonde får deres vilje: Egetæpper forlader fondsbørsen

EU strammer grebet om platformsgiganter

Natten til torsdag blev Kommissionen, Rådet og Parlamentet enige om at indføre nye krav til online platforme som for eksempel Amazon og booking.com.

Tvilums Ikea-aftale bliver langt større end forventet

Ikea vil sælge møbler sammen med konkurrenterne

Dundrende millionunderskud vokser hos IDdesign

1

Flying Tiger sætter stop for nye butikker

Den eksplosive vækst i Flying Tiger gav høje ambitioner, men nu træder ledelsen på bremsen.

Ny direktør hos Nordens største JKE-forhandler

Dømt for bedrageri: Kunderne betalte til møbelsælgers egen konto

Direktør om Eva Solos første møbelkollektion: - Vi gør det for at udfordre os selv

Isenkræmmer lukker efter 20 år

Ny Jem & Fix i Gørlev

Klimatilpasningsprojekt hårdt for møbelbutik

Tre uger efter brand hos Kvalitetsmøbler.dk: Ejeren har tabt fem kilo af bare spekulationer

Aubo fuldender hattrick

Familie sælger dansk møbelfirma

Se billederne: Formland Spring 2019

Vi har været på interiørmesse i Herning, hvor 390 udstillere kappedes om de besøgendes opmærksomhed.

Davidsens Tømmerhandel tredobler bundlinjen

Den familieejede byggemarkedskæde afsætter millioner til ekspansion på erhvervsmarkedet

My Home erstatter Jysk i Holstebro

Bahne indtager 900 kvadratmeter i storcenter

Danskerne skal kunne styre uden om farlige kopivarer

Byggemarked får et løft i ny bygning

Tyske luksuskøkkener kommer til Danmark

Kæde har haft succes med salg af maling

Tæppecenter lukker efter 27 år

Livsstilsbutik har flere interesserede købere

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Butikscenter har endelig fuldt udlejet

Ny Jem & Fix er klar til foråret

Jysk skaber 200 nye jobs i Irland

Grønt lys: Bygma opkøber konkurrenten

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CO2 neutralt website

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

RollDolly fra DT Rullecontainer

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

Twister - den farverige spot

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

Kø nummersystem hos Bruun Rasmussen Auktioner

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT/bank omkostninger

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker ...

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den off...

Send til en kollega

0.24