23948sdkhjf

Ilva og IDEmøblers shitstorm ikke glemt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ekspert i online omdømme mener, at møbelgiganterne i høj grad vil kunne mærke stormens skader efterfølgende.

Møbelgiganterne Ilva og IDEmøbler har de sidste par måneder været i uvejr på grund af utilfredse kunder, der har ventet længe på deres møbler. Det hele skyldes en implementering af et nyt IT-system, hvilket har skabt store leveranceproblemer for både Ilva og IDEmøbler.

Kunderne raser i frustration, og kaster man et blik på de to virksomheders Trustpilot-profiler, har det de sidste mange måneder regnet med negative anmeldelser, hvilket har givet dem et afskrækkende anmeldelsesgennemsnit.

På trods af shitstormens aktuelle omfang beroligede detailekspert Bruno Christensen samt digital medierådgiver David Ledstrup forleden i artiklen ”Shitstorm mod Ilva og IDEmøbler gør ondt nu men er ligegyldig på sigt” på finans.dk møbelvirksomhederne om, at problemerne hurtigt ville blive glemt, når shitstormen var blæst over.

Dette er en naiv tankegang, der ikke medtænker det digitale aspekt, mener ekspert i online omdømme William Atak fra virksomheden SAFEonNET.

Google ved bedst

- Når vi foretager en online søgning, hvad enten det omhandler produkter, firmaer eller personer, så stoler 94 % af os på, at det Google har fundet, er det mest relevante, udtaler konsulent hos SAFEonNET Tora Houe og fortsætter:

- I en undersøgelse lavet af YouGov viser det sig, at hele 72 % af de, der finder negativ omtale om et produkt, firma eller en person vil fravælge det. Det er derved ikke alderen på en artikel, der afgør om en nyhed er glemt, men om den viser sig i en Google søgning.

Ifølge omdømme eksperterne fra SAFEonNET husker flere, som i dag boykotter en virksomhed, måske på sigt slet ikke årsagen til, hvorfor de egentlig valgte at boykotte, men fravælger den blot ”af princip" eller på grund af en dårlig mavefornemmelse.
Endnu en dag i helvede
Lige nu bugner det med negative kommentarer som ”Endnu en dag i helvede”, ”ALDRIG MERE ILVA!!!!!” og ”Man bliver da helt dårlig af alle de tomme undskyldninger” på både Ilva og IDEmøblers Trustpilots og sociale medier.

Læs også: Direktør i møbelkæde-fusion: - Vi kan gøre det bedre

Alligevel mener både Bruno Christensen og David Ledstrup, at problemerne vil blive glemt, når virksomhederne har fået styr på deres leverancer igen. Dette mener William Atak er helt og aldeles forkert og misvisende:

- Det er direkte forkert, at de dårlige sager ryger i glemmebogen, og hvis man tror dette, så har man ikke forstået, hvordan medier fungerer i dag. Vi lever i en digital tidsalder, og der findes ikke én nyhed, der ikke enten er bragt digitalt eller gengivet digitalt, forklarer William Atak og fortsætter:

- I den digitale verden bliver intet glemt, og særligt medierne er meget bevidste om at bevare alle nyheder som en del af det “store digitale nyhedsarkiv.

Læs også: Nyt partnerskab: Stor møbelkæde og forhandler af brudekjoler

Ifølge William Atak er det korrekt, at sager, der kommer i medierne, med tiden bliver udvisket fra hukommelsen, men her glemmes det dog, at den digitale tidsalder aldrig glemmer noget samt at intet bliver udvisket på nettet - med mindre at en virksomhed gør noget aktivt for det.

Danskerne stoler på Google
William Atak giver Bruno Christensen ret i, at kunderne måske vil være mere overbærende, når shitstormen er et resultat af fejlende IT. Han holder dog stadig fast i, at det på sigt vil skade virksomhedernes omdømme.

Ifølge ham kan en potentiel kunde, der aldrig har hørt om Ilva og IDEmøblers IT- og leveringsproblemer, støde på omtalen online og overveje et alternativ.

- Sådan er vores psyke bare skruet sammen. Vi kender det alle fra hverdagen. Har man én gang læst en dårlig anmeldelse eller hørt om én dårlig oplevelse på fx et spisested fra en bekendt, så har man ikke lyst til at komme der igen - og man har en meget stærk holdning til det, forklarer han.
Mere om: Ide Møbler |Ilva
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Jagten på erhvervskunder giver gevinst for Bauhaus

50 mister jobbet: Boligvare-grossist går konkurs

Konkursramt Bovictus-ejer: Jeg arbejder på en løsning

Medarbejder satte ny rekord hos Søstrene Grene

Disse julegaver hitter hos Imerco

Første Jysk-butik i Thailand er kun startskuddet: 30 butikker på vej

Nyhedsbrev

1

Store drømme for kæmpe center i Nyborg

Brugt og klimavenligt: Vi køber mere og mere genbrug

Første madkollektion fra Søstrene Grene

XL-Byg i Allinge udvider

XL-BYG Allinge Byggemarked & Trælasthandel håber på yderligere lokal opbakning, når firmaet fra årsskiftet er eneste tilbageværende XL-BYG på Bornholm.

FDB Møbler fordobler omsætningen

Danskerne køber klassisk og ny design som aldrig før.

Ikea belønner loyale medarbejdere med 11.111 kr. til hver

Designa-butik lukker: Forhandlere ligger for tæt

Malerkæmpe taber på omsætning og bundlinje

Harald Nyborg lukker 10 ud af 11 butikker i Sverige

Kun filialen i Löddeköpinge får lov at overleve.

Julegaveprognose: Det ønsker danskerne sig til jul

Erfarne køkkenfolk åbner Svane Køkkenet i sjællandsk hovedby

Imerco bruger salgstale som middel mod tyveri

Se billederne: Paustian åbner designunivers i gamle banklokaler

Køkkenkæde åbner i København: Her er Designas nye flagskib

Jysk investerer 500 mio. kr. i digitalisering: 30 it-systemer skal ændres

Søstrene Grene vinder globaliseringspris

Søstrene Grene er lykkedes med at opbygge et retailkoncept, der skaber succes både herhjemme og internationalt – og det imponerer juryen.

Sikkerhedshul hos Bahne: Kunders betalingsoplysninger kan være misbrugt

Hverken Bahne eller Nets har på nuværende tidspunkt konstateret kortmisbrug. Endnu er omfang af brist ukendt.

Efter kriseår: Tvilum modtager kæmpeordre fra Ikea

Endeligt: Egetæpper-fond fremsætter købstilbud

Aubo-ejere splitter op: Én får hele ejerskabet

Ikonisk træabe bliver bæredygtig

Over forventning: Gabriel vokser med tyve procent

Flere butikker skal vende minus til plus i Lars Larsen-kæde

Legende bænk og meditationsskammel blandt årets designs

Familiefond fremsætter købstilbud for resten af biksen: 220 pr. aktie

Udskudt Ikea-plan: Grunden er netop købt

Efter udskudt Esbjerg-plan: Ikea kommer – men ingen ved hvornår

Praktikant vendte udviklingen hos møbelproducent

Aubo-forhandler skifter til konkurrent-kæde

Stor nedgang i indtjeningen hos Bilfakta i Odense

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brandsikring af det nye Regionshospital i Gødstrup

Carsten Petersen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON i Glostrup

Glædelig jul fra JEROS A/S

Per er udlært elektriker – og fortsætter hos EL:CON i Roskilde

PALOMAT® Forhandler 2018!

Ny chef for FORCE Technologys Product Compliance-afdeling i Aarhus

Du kan nå det endnu!

FlexPOS kassesystem er klar med intuitiv selvbetjening

Ring 8612 8855: Cabi rådgiver virksomheder i konkrete situationer - gratis

Brug for hjælp 12 timer om ugen?

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

Er dit medicinske udstyr klar til den nye EMC-standard 1. januar 2019?

Airco montageskinner til klimaanlæg og køleaggregater m.v.

Design dit eget gulv – sammen med fransk stjernearkitekt

Gerflor DLW har leveret 8.000 m2 akustik linoleumsgulve til Europaskolen

Fransk virksomhed søger CE-certificieret legetøjsproducent i Europa.

Kompakt motorafbryder fra Schneider Electric med høj ydelse og mange muligheder

PALOMATer i alle regnbuens farver

Dyreværnet: Hver en donation og pote tæller

Spørg os om handicap - gratis

Glæd dig til vintertrøflen

Nyheder om emballage – Gå ikke glip af alt det gode...

SummIT 2018

Retro lampen Abell

Kundernes sikkerhed er ALTID 1. prioritet

Send til en kollega

0.245