23948sdkhjf

Ilva og IDEmøblers shitstorm ikke glemt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En ekspert i online omdømme mener, at møbelgiganterne i høj grad vil kunne mærke stormens skader efterfølgende.

Møbelgiganterne Ilva og IDEmøbler har de sidste par måneder været i uvejr på grund af utilfredse kunder, der har ventet længe på deres møbler. Det hele skyldes en implementering af et nyt IT-system, hvilket har skabt store leveranceproblemer for både Ilva og IDEmøbler.

Kunderne raser i frustration, og kaster man et blik på de to virksomheders Trustpilot-profiler, har det de sidste mange måneder regnet med negative anmeldelser, hvilket har givet dem et afskrækkende anmeldelsesgennemsnit.

På trods af shitstormens aktuelle omfang beroligede detailekspert Bruno Christensen samt digital medierådgiver David Ledstrup forleden i artiklen ”Shitstorm mod Ilva og IDEmøbler gør ondt nu men er ligegyldig på sigt” på finans.dk møbelvirksomhederne om, at problemerne hurtigt ville blive glemt, når shitstormen var blæst over.

Dette er en naiv tankegang, der ikke medtænker det digitale aspekt, mener ekspert i online omdømme William Atak fra virksomheden SAFEonNET.

Google ved bedst

- Når vi foretager en online søgning, hvad enten det omhandler produkter, firmaer eller personer, så stoler 94 % af os på, at det Google har fundet, er det mest relevante, udtaler konsulent hos SAFEonNET Tora Houe og fortsætter:

- I en undersøgelse lavet af YouGov viser det sig, at hele 72 % af de, der finder negativ omtale om et produkt, firma eller en person vil fravælge det. Det er derved ikke alderen på en artikel, der afgør om en nyhed er glemt, men om den viser sig i en Google søgning.

Ifølge omdømme eksperterne fra SAFEonNET husker flere, som i dag boykotter en virksomhed, måske på sigt slet ikke årsagen til, hvorfor de egentlig valgte at boykotte, men fravælger den blot ”af princip" eller på grund af en dårlig mavefornemmelse.
Endnu en dag i helvede
Lige nu bugner det med negative kommentarer som ”Endnu en dag i helvede”, ”ALDRIG MERE ILVA!!!!!” og ”Man bliver da helt dårlig af alle de tomme undskyldninger” på både Ilva og IDEmøblers Trustpilots og sociale medier.

Læs også: Ilvas millionunderskud er blevet 53 millioner mindre: Overordnet er jeg meget tilfreds

Alligevel mener både Bruno Christensen og David Ledstrup, at problemerne vil blive glemt, når virksomhederne har fået styr på deres leverancer igen. Dette mener William Atak er helt og aldeles forkert og misvisende:

- Det er direkte forkert, at de dårlige sager ryger i glemmebogen, og hvis man tror dette, så har man ikke forstået, hvordan medier fungerer i dag. Vi lever i en digital tidsalder, og der findes ikke én nyhed, der ikke enten er bragt digitalt eller gengivet digitalt, forklarer William Atak og fortsætter:

- I den digitale verden bliver intet glemt, og særligt medierne er meget bevidste om at bevare alle nyheder som en del af det “store digitale nyhedsarkiv.

Læs også: Ilva-butik tilbage på oprindelige hænder

Ifølge William Atak er det korrekt, at sager, der kommer i medierne, med tiden bliver udvisket fra hukommelsen, men her glemmes det dog, at den digitale tidsalder aldrig glemmer noget samt at intet bliver udvisket på nettet - med mindre at en virksomhed gør noget aktivt for det.

Danskerne stoler på Google
William Atak giver Bruno Christensen ret i, at kunderne måske vil være mere overbærende, når shitstormen er et resultat af fejlende IT. Han holder dog stadig fast i, at det på sigt vil skade virksomhedernes omdømme.

Ifølge ham kan en potentiel kunde, der aldrig har hørt om Ilva og IDEmøblers IT- og leveringsproblemer, støde på omtalen online og overveje et alternativ.

- Sådan er vores psyke bare skruet sammen. Vi kender det alle fra hverdagen. Har man én gang læst en dårlig anmeldelse eller hørt om én dårlig oplevelse på fx et spisested fra en bekendt, så har man ikke lyst til at komme der igen - og man har en meget stærk holdning til det, forklarer han.
Mere om: Ide Møbler |Ilva
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Medarbejdere hos omstridt fynsk planteskole fyret efter lønstrid

Fyrværkerisalget er i gang - men det må ikke affyres endnu

145.000 stykker farligt fyrværkeri fjernet før salgsstart

Med næsten siden starten: Sidste lukkevagt i byggemarkedskæde

Stark frygter ikke nedgang i nybyggeri: Strategien sidder i skabet

Danske Byggecentre: Selvfølgelig skal vi bygge mere i træ

Nyhedsbrev

Byggecenterkæde udvider på Sjælland

Presset bolighus får julehjælp i millionstørrelsen - igen

Designa vender tilbage til Frederikshavn

Haveejere skruer op for forbruget af ukrudtsmidler

Designer sagsøger Jysk for at kopiere produkter

Mette Ditmer har allieret sig med den advokat, der vandt keramikers erstatningssag mod Netto.

Flügger sender indtjeningen i vejret trods omsætningsdyk

Stark melder klar til at fortsætte opkøbsbølgen

Stark når nye højder - bundlinjen næsten halveret

Lønstrid på Fyn: Planteskole mister stor kunde

Som konsekvens af konflikt sælges hækplanter fra Møllegårdens Planteskole nu ikke længere i Bauhaus.

Halvor har givet norsk rygstød til JKE

Fritz Hansen skifter topchef

Byggecenterkæde i grøn satsning

Nu kommer der færre plastikdimser i Flying Tiger

Flying Tiger vil arbejde på at blive mere bæredygtig og bruge mindre plastik.

Anders overtager Tvis i Randers

For to milliarder ny produktion til køkkenkæmpe

Ti år efter krisen: Den danske møbelbranche er tilbage i topform

Hay finder Holch Povlsens efterfølger

Lars Larsen Group får ny direktør

Bonus på 19.500 kroner til alle Jysk-medarbejdere

Politiet finder kæmpe lager med to ton fyrværkeri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Producent af specialfremstillede møbler søger agent.

Smarte bordløsninger til arbejdspladsen og hjemmekontoret

Står din virsomhed og mangler udstyr til produktionen?

Mangler din byggeplads medarbejder?

Få et bedre arbejdsmiljø og spar energi

Vil din virksomhed være med til at gøre honning moderne?

Er vi ved at skylle godt business intelligence-håndværk ud?

Søg et rejselegat på 15.000 kr.

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Stort udvalg af pakketape til de rigtige priser

Søger du en producent af veganske og glutenfrie desserter?

Messetiden står for døren.

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

En virksomhed tilbyder "break-in" beskyttelses vinduer.

Arrangement med Amager Centret

Rebild Kommune mindsker madspild med Dankost Pro

Mangler din virksomhed nye køkkenprodukter?

PDF-scanning af fakturaer

Trykkeri service tilbydes.

PDF-scanning af ordrer

Producent af emballagemateriale, søger agent!

Leder du efter en PET-producent?

Få tips til at spare tid og penge!

Virksomhed tilbyder hårdt og flydende bitumen.

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Send til en kollega

0.182