23948sdkhjf

Jem & fix bekæmper svind for millioner

Intensiv træning af medarbejderne har ført til en svind-besparelse på hele 30 millioner kroner om året.
Varer, der ved en fejl ikke bliver scannet ved kassen. Varer, der ryger ned i kundernes bukselommer, og varer, der går i stykker eller bliver registreret forkert. Det hele kan betegnes som svind. Et problem, der har ført til enorme milliontab de år, hvor det var værst hos byggemarkedskæden jem & fix, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

- Svind er den faktor på vores regnskab, der gør mest ondt. Vores omsætning har været stærkt stigende de senere år, hvor vi har åbnet flere nye butikker. Men hvad nytter det, når badekarret ikke er tæt? Der skal sælges rigtig mange ekstra varer for at tjene svind-kronerne ind, siger Kennet Iversen, der er HR-chef i koncernen.

Et år var svindet helt oppe og ringe på 49 millioner. Et tal så lysende rødt, at det fik ledelsen i jem & fix til at beslutte, at nu måtte der gøres noget. Tidligere var butiksledelsen blev undervist i at bekæmpe svind, men kæden ville i stedet tage fat i medarbejderne og uddanne en svind-ambassadør i hver butik. Et kursusforløb blev tilrettelagt i samarbejde med HR-bureauet Zubstanz, der har undervist medarbejderne i at optimere butikkens arbejdsgange.

- Der er ikke nogen hemmelig formel på svindbekæmpelse. Det handler om at trække det ned på jorden og få medarbejderne til at have fokus og føle ejerskab. Hvis de ser en pose grillkul med hul i, skal de reagere ved at fjerne den straks, fordi de ønsker en butik, hvor der er styr på tingene. Det handler helt basalt om at vække deres faglige stolthed, fortæller Søren Kamp Mortensen, der er partner i Zubstanz.

Bekæmpelsen af problemet har ført til, at jem og fix nu sparer 30 millioner på svind om året.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094