23948sdkhjf

Forbrugerne er målrettede og trofaste på nettet

Særligt den ældre målgruppe er trofast og bliver hos webshoppen, hvis de føler sig trygge.
Forbrugerne oser ikke rundt på forskellige sider, når de handler på nettet, selvom det er nemt at sammenligne priser. Særligt den ældre målgruppe er trofast og bliver hos webshoppen, hvis de føler sig trygge, fortælller FDIH i en pressemeddelelse.

Godt halvdelen af forbrugerne (53%) undersøger ikke andre webshops, før de handler varer i samme kategori som deres seneste køb. Det viser FDIH E-handelsanalyse.

- Det er interessant, fordi det på nettet er hurtigt og nemt at sammenligne priser. Alligevel ser vi, at hvis kunderne har haft en god oplevelse med netbutikken, så er det også den, de benytter sig af næste gang – vel at mærke uden at ose rundt på andre sider, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Særligt den ældre del af forbrugerne er trofaste. Således tjekker 2 ud af 3 (63 pct.) pensionister (65 +) ikke andre netbutikker, før de klikker på købsknappen.

Undersøgelsen viser også, at der er forskel på, hvad forbrugeren lægger vægt på, når det kommer til tryghed. De unge læser brugeranmeldelser på eksempelvis Trustpilot.dk og kigger efter E-mærket. De er dog knap så tilbøjelige til at læse handelsbetingelserne. Den ældre generation læser tværtimod handelsbetingelserne grundigt, mens de fokuserer mindre på andre brugeres anmeldelser.

Netop den ældre generation er en målgruppe, som bør fylde mere og mere hos netbutikkerne, understreger Henrik Theil.

- Børnefamilier handler oftest på nettet, men de ældre forbrugere er faktisk den mest købestærke gruppe, og når de ligeledes er trofaste, så bliver de en meget attraktiv målgruppe for netbutikkerne. Samtidig bliver flere og flere ældre fortrolige med at handle på nettet, så vi forventer, at udviklingen vil fortsætte, siger han.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at andelen af danskere over 60 år, der handler på nettet, er steget med 189 pct, siden 2008. Til sammenligning er andelen af danskere mellem 20 og 39 år, der handler på nettet, steget med 22 pct.

- Netbutikkerne skal således ikke længere kæmpe for at få den ældre generation til at begynde at bruge nettet, for de er til stede i stor stil. Udfordringen er at give de ældre forbrugere en oplevelse, hvor de føler sig sikre og trygge. Det betyder nemlig mere end brugeranmeldelser og til dels pris. Det skal man som netbutik tænke ind, når man eksempelvis arbejder med at formulere sine handelsbetingelser, siger Henrik Theil.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094