23948sdkhjf

Færre restriktioner mod markedsførings-spam i ny lov

Det bliver lettere at markedsføre sig på mail overfor forbrugere og business-to-business-kunder efter lovrevision.
Danmark er på vej til at få en ny markedsføringslov. En omfattende rapport fra et sagkyndigt udvalg danner grundlag for et nyt lovforslag fra Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen, der bl.a. lemper de såkaldte spam-regler.

Bl.a. bliver det lettere at markedsføre sig overfor forbrugerne via e-mail uden forudgående samtykke.
Desuden bliver det lettere at markedsføre sig overfor business-to-businesskunder, hvis man i forvejen har en forretnings-relation til dem.

Årsagen til revisionen af markedsføringsloven er digitaliseringen, der har gjort en stor del af nutidens markedsføring elektronisk. Denne praksis skal markedsføringsloven tilpasses. Desuden skal loven tilpasses nye EU-regulativer på området.

Lettelsen af spam-reglen gælder ifølge advokat Jane Frederiksen fra advokatfirmaet Plesner lempelser i begrebet ”tilsvarende produkter og ydelser”

Loven indeholder i dag en regel om, at en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af produkter eller tjenesteydelser, må markedsføre egne tilsvarende produkter til kunden via elektronisk post, hvis det er oplyst over for kunden. I dag fortolkes dette meget snævert af forbrugerombudsmanden.

I oplægget til ny lov sker der en udvidelse af fortolkningen af ”egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser”.

Har en kunde f.eks. købt et par bukser i et stormagasin, der sælger mange forskellige typer af varer, og i forbindelse hermed afgivet sin elektroniske adresse, vil den erhvervsdrivende fremover kunne sende reklamer for stormagasinets øvrige varesortiment med elektronisk post, hvis det er oplyst over for kunden, anfører Jane Frederiksen.

En anden vigtig ændring er, at der fremover vil kunne sendes e-mail-markedsføring mellem erhvervsdrivende, hvis to erhvervsdrivende i forvejen har et kundeforhold.

Det samme gælder, hvis man har fået kontaktoplysninger ved. f. eks.at udveksle visitkort.

Et kundeforhold anses for at være gældende, hvis der har været transaktionerne mellem de to parter indenfor det sidste år.
Dog skal markedsføringen være relevant for kunden – dvs. ligge inden for hans arbejdsfelt og være tilpasset kundens funktion..

En ansat, der arbejder med it-sikkerhed, må tilsendes markedsføring, der er relevant for virksomhedens it-sikkerhed, mens en ansat, der arbejder med indkøb, må tilsendes markedsføring, der er relevant for virksomhedens indkøbsfunktion.

Du kan læse mere om ændringerne her: Konsekvenser af ny markedsføringslov
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094