23948sdkhjf

Dagligvarekæde fravælger markedsføring - slut med at promovere denne type produkter til særlig målgruppe

Markedsføring af usunde fødevarer til børn er snart fortid i dagligvarekæden Lidls butikker. 

Det skriver Lidl i en pressemeddelelse, som præciserer, at det er et fokus på bevidst ernæring, der ligger til grund for udfasningen af børnemarkedsføring. 

- Som et led i Lidls strategi om at sætte mere fokus på bevidst ernæring stopper dagligvarekæden inden udgangen af 2023 markedsføring af usunde fødevarer med en høj andel af mættede fedtsyrer, sukker eller salt rettet mod børn i tilbudsaviser, reklamespots med mere. 

- Derudover fjerner dagligvarekæden børnemotiver på flere end 55 usunde fødevarer fra eget sortiment, skriver Lidl og tilføjer, at man i samme ombæring har besluttet at beholde børnemotiverne på kædens sunde fødevarer. 

Til højtider som påske, halloween og jul gør man dog en undtagelse fra den regel, fortæller kæden. 

Også CEO i Lidl-koncernen i Danmark, Jens Stratmann, ser mange fordele i kædens nye markedsføringsinitiativ.

- Vi tager hele tiden skridt i den rigtige retning, og jeg håber, at vi kan bidrage positivt og inspirere andre til også at tage stilling til, hvordan vi som dagligvarekæde påvirker, hvad vores kunder putter i kurven, skriver han på LinkedIn

Samarbejde med Hjernesagen

Det er i et samarbejde med Hjernesagen og på foranledning af anbefalinger fra WHO, at Lidl foretager disse udfasninger af markedsføring til børn. Det fortæller indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.

- Som dagligvarekæde ser vi det som vores sociale ansvar ikke at reklamere til børn for usunde fødevarer med en for høj andel af mættede fedtsyrer, sukker eller salt, siger han. 

Dette består Lidls nyeste markedsførings- og ernæringsplan af

  • Fra 2023 vil Lidl ikke længere udsende reklamer for, hvad der af WHO vurderes for at være usunde fødevarer i egne mærker henvendt til børn
  • Inden udgangen af 2025 vil Lidl fjerne børnemotiver på produkter af eget mærke, der ifølge WHO kategoriseres som værende usunde. 
  • Inden udgangen af 2025 vil Lidl løbende øge fuldkornsandelen i produkterne i Lidls egne mærker.
  • Inden udgangen af 2025 vil Lidl skabe gennemsigtighed ved, at man løbende oplyser om produkternes kostfiberindhold i næringstabellen
  • Inden udgangen af 2025 vil Lidl udvide andelen af plantebaserede proteinkilder i deres sortiment og vil optage nye produkter, der understøtter en plantebaseret kost
  • Lidl vil tillade reststoffer ned til maksimalt en tredjedel af den lovmæssige maksimalværdi.

Kilde: Lidl

Hos Hjernesagen anerkender direktør Birgitte Hysse Forchhammer Lidls tiltag. 

- Mindre børn i aldersgruppen 0-15 år er ubetinget mere modtagelige, fordi deres frontallapper er mindre udviklet end hos unge og voksne mennesker, derfor er de generelt mere eksponeret for reklamepåvirkning, hvorfor vi bakker op om Lidls initiativ, siger hun. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.823