23948sdkhjf

Det danske musikmarked har taget et dyk, men er på vej op igen

Kraftig vækst i digitalt indspillet musik og streamingtjenester.
Siden 2011 har omsætningen i det danske musikmarked taget et dyk fra ca. 2,4 mia. kr. til ca. 2,3 mia. kr. i 2015.

Denne udvikling forventes dog at vende med en gennemsnitlig stigning på ca. 1,6 % om året frem mod 2020, hvor musikmarkedet forudses at lande på godt 2,5 mia. kr. i omsætning.

Streaming af musik driver væksten, viser en ny undersøgelse af det samlede musikmarked fra PwC.

Det fortæller analysehuset i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser, at omsætningen inden for indspillet musik i Danmark samlet set lå på ca. 590 mio. kr. i 2015, hvilket kun er marginalt højere end i 2014.

Det er særligt ’fysisk’ indspillet musik, der har oplevet en tilbagegang de senere år, og som får udviklingen til at stagnere en smule.

Omsætningen inden for digitalt indspillet musik forventes til gengæld at stige med godt 11 % i gennemsnit om året frem mod 2020, og samlet set forventes indspillet musik at opleve en vækst på 7 % i gennemsnit om året frem mod 2020 og dermed stige til 850 mio. kr. i omsætning.

- Det er tydeligt, at det er den digitalt indspillede musik, der driver væksten, og særligt streaming fortsætter med at få større rodfæste hos de danske forbrugere. Streaming af musik tegnede sig således for hele 85 % af de samlede indtægter sidste år, og denne andel forventes at stige til hele 97 % i 2020, fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner i PwC og ekspert i underholdnings- og medieindustrien.

Analysen viser desuden, at muligheden for at designe og selv sortere og styre indholdet fra forskellige medier er en af de mest magtfulde tendenser, der er dukket op i branchen i de senere år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098