23948sdkhjf

Black Friday: Det køber vi på nettet

Kunderne holder igen med indkøb lige nu - men de tager revanche fredag.
Forbrugerne er især på jagt efter tøj, elektronik og sportsudstyr og udskyder gerne køb til den store udsalgsdag.

- Vi har allerede mærket på vores salg, at kunderne lige trækker luft ind, så de er klar til de mange gode tilbud. Derfor tror jeg, at det kommer til at eksplodere i år. Vi udvider vores Black Friday til også at gælde i weekenden, og så tager vi lige Cyber Monday med også. Det bliver travlt, men også super fedt, siger partner og udviklingschef i Cykelpartner Søren Sieg Jensen.

Cykelpartner havde sidste år 754 % flere ordrer på Black Friday end på en normal fredag på årstiden og fordoblede deres tidligere omsætningsrekord. I år forventer Søren Sieg Jensen, at Black Friday giver en ordrestigning på 900 % i forhold til en normal dag på årstiden.

Elgiganten er ikke i tvivl. Black Friday vil endnu en gang slå rekord:

- Vi forventer, at Black Friday bliver den største nogensinde – og faktisk årets største handelsdag i det hele taget. Vi har forberedt os minutiøst i adskillige uger nu, og er helt klar til et massivt rykind natten til fredag på Elgiganten.dk, siger kommunikationsmanager Frederik Danvig.

Sidste år havde Elgiganten allerede kl. 10 fredag solgt for 30 mio. kr. alene på nettet, men Frederik Danvig forventer alligevel, at ”det i år bliver endnu vildere.”

Ifølge FDIHs analyse er den forventning ikke urealistisk. 9 ud af 10 forbrugere kender til den store udsalgsdag, og ud af dem forventer næsten hver tredje (28 %) at købe:

- Kendskabet er bare vokset hvert år, og i år er der markant flere forbrugere, der kender til Black Friday, hvilket også hænger sammen med, at butikkerne gør meget for at markedsføre dagen. Det smitter af på kunderne, hvor især de unge er klar til at trykke på købsknappen, siger Niels Ralund, adm. direktør FDIH.

Det køber vi på Black Friday

Forbrugerne er ikke overraskende særligt på udsalgsjagt efter elektronik og tøj, men også butikker med sportsudstyr kan se frem til en ekstraordinær travl dag. FDIHs undersøgelse viser, at 61 % flere forbrugere forventer at købe sports- og fritidsudstyr.

- Det er interessant, at forbrugerne nu tilsyneladende holder lidt igen inden den store dag, især fordi markant flere forbrugere kender til Black Friday. Det kan koste for butikken, som dog skal overveje, at forbrugerne er blevet forvænte, så hvis butikken ikke er med på Black Friday, så risikerer man, at forbrugerne finder en butik, der er – enten her i Danmark eller i udlandet, siger Niels Ralund.

Sidste år viste FDIHs analyse, at forbruget op til Black Friday i november var lavere end forrige år. I år er tendensen også, at flere udskyder køb og venter til Black Friday.

Selv om stigningen i antallet af forbrugere, der udskyder køb, ikke ser ud af meget, skal man huske, at andelen af de forbrugere, der kender til Black Friday, er vokset markant.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125