23948sdkhjf

E-handlen eksploderer

E-handelen er vokset på 30 mia. kr. på tre år - en tredjedel af alle danske e-handels indkøb sker i udlandet. De danske virksomheder har svært ved at følge med - bl.a. fordi deres omkostninger er højere end i udlandet-
De danske forbrugeres e-handel er eksploderet indenfor den seneste år.

Foreningen for Dansk Internet Handel og Dansk Erhverv vurderer, at danskernes e-handel i 2015 lå mellem 87 og 90 mia. kr. Tilbage i 2013 lød de tilsvarende tal på 62 og 68 mia. kr.

Dermed er e-handlen nu oppe at udgøre 10,3 pct. af det samlede privatforbrug.

Mellem en tredjedel og en fjerdedel af dette forbrug eller ca. 25 mia. er e-handel foretaget uden for landets grænser. 36 pct. af de danske forbrugere har e-handlet i udlandet indenfor det seneste år.

De danske virksomheder og forretninger har dog svært ved at følge med i denne udvikling.

28 pct. af dem, sælger på web. Deres samlede websalg udgør ca. 157 mia. kr. - heraf går de 113 Mia. til andre virksomheder, 44 Mia til forbrugerne. Det fremgår af en analyse af E-handels-området, som Erhvervsstyrelsen har lavet.

Kun ti pct. af det samlede websalg går til udlandet, mens danske forbrugere altså spenderer en tredjedel af deres webindkøb i udenlandske webbutikker.

Det fremgår af analysen, at mange udenlandske e-handels-virksomheder har en lavere omkostningsstruktur end de danske, og det er et problem, fordi priskonkurrencen på nettet er særlig hård.

Kun hver femte virksomhed udnytter sit e-handelspotentiale

Det fremgår ligeledes af analysen, at kun hver femte danske e-handelsvirksomhed udnytter det fulde potentiale ved e-handel. Særligt mange små e-butikker halter bagefter bl.a. på områder som lagerstyring, dataanalyse og dataopsamling.

Dansk Erhverv, Dansk Industri, Foreningen Dansk Internet Handel og IT-Branchen har i forbindelse med analysens udgivelse givet Regeringen og Erhvervsminister Brian Steen Mikkelsen en række anbefalinger til, hvordan danske virksomheder kan klare sig bedre på e-handelsmarkedet.

Krav om handling

Flere kompetencer inden for e-handel og digitalisering, bedre adgang til kapital til investering, klar og tidssvarende lovgivning nationalt og i EU samt lige konkurrencevilkår for danske og udenlandske net butikker er centrale temaer i de 10 anbefalinger, som erhvervsorganisationerne kommer med.

”Jeg vil tage partnerskabets indspil med mig i regeringens arbejde med en strategi for Danmarks digitale vækst, som også bør have fokus på, hvordan vi kan fremme dansk e-handel”, siger erhvervsminister Brian Steen Mikkelsen i en kommentar.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094