23948sdkhjf

Danskerne finder inspiration på nettet, men køber stadig lokalt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Godt hver femte dansker har inden for den seneste måned fundet inspiration i en fysisk butik for senere at købe varen på nettet. Men over dobbelt så mange har gjort det omvendte.

I de senere år er der talt meget om, hvordan internethandlen vinder frem på bekostning af de fysiske butikker i lokalområderne. Men faktisk er billedet slet ikke så sort/hvidt.

Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra søgevirksomheden Eniro Danmark. Ifølge undersøgelsen er der nemlig mere end dobbelt så mange, som bruger nettet som en inspirationskilde, men stadig køber lokalt, end der er danskere, som finder inspiration i fysiske butikker og handler på nettet.

Tendens til omvendt showrooming
Marketingfolk har ellers introduceret os for begrebet showrooming: et nyt købsmønster, hvor en kunde går ind i en butik, får vejledning og måske prøver varen – for derefter at gå hjem og købe produktet på nettet.

Ifølge den nye undersøgelse er det dog kun 21 procent af danskerne, der har praktiseret showrooming inden for den seneste måned. Mens hele 45 procent har gjort det omvendte og fundet inspiration i et digitalt showroom på nettet og senere købt produktet i en fysisk butik.

- Undersøgelsen nuancerer billedet af, hvad den fortsatte digitalisering og de unge digitale forbrugere betyder for de fysiske butikker i lokalområderne. Internettet er ikke en modspiller, men kan være en afgørende medspiller – hvis forretningerne forstår at udnytte mulighederne rigtigt, siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef hos Eniro Danmark.

Eniro: Butikker bør bruge nettet aktivt
Lidt overraskende er det især blandt de unge mellem 18 og 36 år, at der er en tendens til omvendt showrooming. Her har over halvdelen, 56 procent, inden for den seneste måned fundet inspiration på nettet og senere købt varen i en fysisk butik, mens blot 28 procent har gjort det omvendte og handlet online.

- Det viser, at købsmønstrene blandt de digitale unge ikke nødvendigvis er ensbetydende med de fysiske butikkers død. Det er klart, at digitaliseringen og nethandlen giver et vist pres på de fysiske butikker, men det er muligt at vende udviklingen til sin fordel, siger Kristoffer Apollo, og fortsætter:

- Det handler om at se på, hvordan forskellige digitale redskaber og kanaler på internettet kan være med til at understøtte forretningen. Hvordan kan de indgå i en målrettet markedsføringsindsats, og hvordan kan de bruges til at forbedre kundeoplevelsen på tværs af både digitale og fysiske kontaktpunkter mellem butik og kunde? Det er den slags spørgsmål, som man bør stille sig selv for at opnå succes.”

Fakta om undersøgelsen
  • 45 procent af danskerne har inden for den seneste måned mindst én gang fundet inspiration på nettet og senere omsat det til et køb i en fysisk butik.
  • 21 procent af danskerne har inden for den seneste måned mindst én gang fundet inspiration i en fysisk butik og senere omsat det til et køb på nettet.
  • 56 procent af danske unge mellem 18 og 36 år har inden for den seneste måned mindst én gang fundet inspiration på nettet og senere omsat det til køb i en fysisk butik, mens blot 28 procent mindst én gang har fundet inspiration i en fysisk butik og senere omsat det til et køb på nettet.
  • 71 procent af den danske befolkning har inden for den seneste måned handlet online, og hele 10 procent har i perioden gjort det mere end fem gange.
  • Når danskerne handler online, er det primært via computeren (68 procent), men også mobiltelefoner (25 procent) og tablets (24 procent) vinder frem som købskanaler.
  • Undersøgelsen om danskernes holdning til at købe lokalt er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 1. november til den 7. november 2016, hvor i alt 1.972 danskere har deltaget.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ikea åbner showroom på Vesterbro

Åbningen bliver startskuddet til Ikeas indtog i København, der også omfatter et varehus på Kalvebod Brygge.

Trods bøvl: Rema vil stadig åbne butik i Helsinge inden jul

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Forbrugeradfærd: Dårlige butikker får halvanden chance

En fysisk butik eller webshop har i gennemsnit 1,65 chancer for at levere en god kundeoplevelse, inden kunden forsvinder.

Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Nyhedsbrev

Virksomheder aner ikke hvad de skal gøre ved forbruger-ratings

Hæder til vestjysk køkkenbutik efter vellykket generationsskifte

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl

Hvis kunderne oplever en prisfejl, får de 10 procent rabat på hele næste køb i butikken.

Design-gruppe skaber rum ved vandet til salg af møbler og kunst

Endnu et trecifret millionminus

Vejarbejde har skabt krise for møbelbutik

Netto lancerer "deleposer" på Bornholm

Glemsomme kunder skal hjælpe hinanden i et nyt forsøg.

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Forbrugerrådet Tænk slår fast: Lidl er billigst på økovarer

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Slagtere droppede fire-dages arbejdsuge: "Fridagen blev fjollet væk"

Stor opbakning fra handlende til at fejre 1700-tallets Ringkøbing

Når 1700 Festivalen afvikles i Ringkøbing kan de tusindvis af gæster deltage i flere end 60 arrangementer.

Ugens grin: Arbejdskammerater

Ukronet konge af grænsehandel er død

En stolt og beskeden købmand byggede videre på sin fars kolonialhandel og skabte en institution ved grænsen.

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Gågadebutik lukker efter blot et halvt år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Send til en kollega

0.136