23948sdkhjf

Sociale medier er virksomheders nye bedste ven

To ud af tre virksomheder bruger nu de sociale medier aktivt, viser en ny undersøgelse. Blandt dem er Hotri Storkøkken i Skovlunde, der ellers ikke har markedsført sig selv i 186 år.
65 % af danske virksomheder er aktive på sociale medier som Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram.

Mange virksomheder ser det som billig reklame og en god måde at tiltrække medarbejdere, viser en ny rundspørge i DI’s virksomhedspanel, hvor 464 virksomheder har svaret.

Ifølge leder af DI’s digitale taskforce Christian Hannibal er det meget positivt, at så mange virksomheder har kastet sig over de sociale medier.

- Vi håber, at det er første skridt til at få flere af virksomhederne med i forreste digitale bølge. Målet er jo ikke, hvor mange likes man kan få, men at give virksomhederne de bedste muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser gennem digitalisering, siger han til erhvervsmediet DIBusiness.dk

186 år uden markedsføring
56 pct. af virksomhederne i DI’s rundspørge svarer, at de sociale medier bidrager til en bedre markedsføring, mens 36 procent oplever, at de sociale medier gør det billigere at reklamere for virksomheden og rekruttere nye medarbejdere.

Blandt de virksomheder, der har fået øjnene op for de sociale mediers markedsføringseffekt er Hotri Storkøkken i Skovlunde, der sælger storkøkkener i millionklassen. I de første 186 år af virksomhedens eksistens blev der ikke brugt en krone på markedsføring, men det har de sociale medier ændret på, fortæller direktør Anders Berg til DIBusiness.

– Indtil for et år siden havde vi aldrig markedsført vores produkter. Men vi kan mærke, at de sociale medier trækker nye kunder ind. Facebook har vi den allerhøjeste succesrate med, og vi er også på LinkedIn, siger han.

Skaber god stemning hos medarbejderne
Fremvæksten af de sociale medier har også påvirket arbejdsgangene i mange virksomheder. 23 procent af svarer, at medierne har bidraget til en øget vidensudveksling og 15 procent, at de er med til at skabe en bedre stemning blandt medarbejderne.

- Det understreger, at de sociale medier er andet og mere end en reklame på Facebook eller et stillingsopslag på LinkedIn. De kan også bruges til at fintune kerneforretningen, siger leder af DI’s digitale taskforce Christian Hannibal.

Samlet set mener 52 procent af virksomhederne i DI’s undersøgelse da også, at de sociale medier er en fordel for dem. Blot 6 procent mener, at de er en ulempe. De resterende har svaret ”hverken eller” eller ”ved ikke”.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112