23948sdkhjf

Dansk modeeksport står for 4,3 pct. af den samlede vareeksport

Dansk modeeksport har længe oplevet en gunstig udvikling. Tyskland er den største aftager af dansk mode.
I 2016 beløb den danske modeeksport sig til 27,4 mia. kr., en stigning på hele 30 pct. i forhold til 2007, hvilket er det dobbelte af den samlede danske vareeksport som i samme periode havde en stigning på 15 pct.

Det er Tyskland, der ligger i toppen af dansk modeeksport, skriver Dansk Erhverv .

Danske modefirmaer eksporterede for 8,2 mia. kr. til Tyskland i 2016, hvilket er en stigning på 8 pct. i forhold til 2015 - og samlet står Tyskland for 30 pct. af den samlede danske modeeksport i 2016.

På de efterfølgende pladser ser man Sverige med 3,5 mia. kr., Holland med 2,4 mia. kr., Norge med 2,3 mia. kr., og på femtepladsen er Storbritannien med 1,7 mia. kr. Samlet står de fem største eksportmarkeder for 18,1 mia. kr. eller hele 66 pct. af den samlede modeeksport i 2016.

- Vi klarer os godt på eksporten, dansk design er i høj kurs i udlandet. De seneste tre år har vist stabil vækst hvert år, og ud fra de eksporttal, vi ser på 1. kvartal i 2017, ser det ud til at fortsætte, siger Nikolai Klausen, direktør i WEAR.

Der, hvor eksporten oplever den største udfordring, er i Storbritannien. Fra 2007 til 2016 har dansk modeeksport haft en fremgang på hele 39 pct. til Storbritannien, og man ser nu en stagnation - og alt tyder på tilbagegang i 2017.

Eksporten til Storbritannien er kraftigt påvirket af Brexit og det faldende britiske pund.

- Eksporten er kraftig påvirket af forbrugernes lyst til at købe modetøj. Så med en detailhandel, der oplever stor konkurrence fra nethandlen, er det vigtigt, vi fortsat sikrer de rigtige afsætningskanaler. Vi oplever, at de mere traditionelle og mindre forretninger lukker, samtidig med at kædekoncepter vokser både i Danmark og internationalt. Handlen bliver i større grad foretaget på nettet og i kædekoncepter, siger Nikolai Klausen.

I 2016 solgte den samlede danske detailhandel beklædning og fodtøj for 26,1 mia. kr. mod 25,7 mia. kr. året før. Tager man højde for inflation, har udviklingen været endnu mindre gunstig for de danske detailhandlere på beklædnings- og modeområder. Ser man på fordelingen af danskernes e-handelsbeløb brugt på modetøj, bruger danskerne 41 pct. i udenlandske netbutikker.

- Vi må erkende, at branchen er international – og udfordret på afsætningsfronten. Vi vil se en kraftig udvikling i kollektioner og styles udviklet eksklusivt til kædekoncepter og store netbutikker. Det samme vil gøre sig gældende inden for kæder som fx ZARA og H&M. Vi ser, at forbrugerne i stigende grad søger noget unikt, som ikke kan købes i alle lande eller de samme kædebutikker. Det ser tydeligst i form af samarbejde mellem kendte designikoner og mere enkelt på udvalgte styles, hvor der er påtrykt et lande- eller bynavn, siger Nikolai Klausen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125