23948sdkhjf

Dansk bilsalg lider under uvished om afgift

Afgift skal i højere grad prioritere miljø, mener DI, der siger, at branchen bløder, mens emnet debatteres.
Bilbranchen skal ikke leve for længe i usikkerhed om, hvordan afgifterne er skruet sammen.

Derfor vil regeringen hurtigst muligt have en aftale om bilafgifterne på plads som et hasteelement i det store skatteudspil, der bliver præsenteret tirsdag. Det lover statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) mandag over for TV2.

Det glæder Thomas Møller Sørensen, direktør for bilbranchen i Dansk Industri, at registreringsafgiften er blevet et politisk debatemne.

Men han kan også allerede konstatere, at bilsalget ser ud til at være gået ned i løbet af den uge, debatten har ulmet. Derfor bifalder han Løkkes melding om, at man sigter mod et hurtigt indgreb.

- Lige siden man efter sommerferien så småt begyndte at tale om det, gik bilsalget nedad, og de sidste dage er bilhandlen gået mere eller mindre fuldstændig i stå, så vi skal have en afklaring hurtigst muligt, siger han.

Thomas Møller Sørensen forventer, at en politisk aftale med det samme vil føre til, at danskerne igen vil købe biler.

Han opfordrer samtidig til, at det nye afgiftssystem i højere grad prioriterer trafiksikkerhed og miljø.

- Bilproducenterne laver nogle gode biler miljøteknisk og sikkerhedsmæssigt. Men når vi laver en afgift på bilens pris, straffer vi ny teknologi. Ved at få prisen til at afhænge af, hvor trafiksikker og miljøvenlig den er, belønner vi ny teknologi, siger han.

Formanden for Ingeniørforeningen IDA, Thomas Damkjær Petersen, håber også, at miljøet bliver en prioritet ved en omlagt afgift.

- Der ingen grund til ikke at være ambitiøse på klimafronten, når man er i gang med at omlægge afgifter på et område, hvor CO2-udledningen er et regulært smertensbarn.

- Derfor bør en ny aftale om registreringsafgiften være baseret på, hvor meget bilen belaster både samfund og miljø, siger han i en skriftlig kommentar.

Han advarer til gengæld mod at haste en aftale igennem, da han frygter, at det så "ender med en hurtig aftale frem for en god og fremtidssikret aftale".
I dag er registreringsafgiften differentieret med en afgift på 105 procent af en bils værdi op til 106.600 kroner og 150 procent i afgift af resten.

Venstre ønsker ifølge Politiken en flad afgift på 100 procent af bilens pris, mens Dansk Folkeparti gerne vil beskatte på baggrund af flere kriterier som eksempelvis motorstørrelse, bilens vægt eller CO2-udledning.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203