23948sdkhjf

Kunderne vælger varer efter musikken

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Undersøgelser viser overbevisende sammenhæng mellem varevalg og baggrundsmusik.

Baggrundsmusikken i en butik kan være med til at afgøre, hvilke varer kunden vælger.

Det skriver virksomheden MindMovingMusic, der netop arbejder med, hvordan mennesker påvirkes af musik, i en pressemeddelelse.

I et engelsk forskningsforsøg blev det undersøgt, om musik kunne påvirke hvilken vin, kunderne i en vinhandel købte.

Forskerne lavede to identiske opstillinger af vin lige ved siden af hinanden - den ene fra Frankrig og den anden fra Tyskland.

Læs også: Hvordan får musik kunderne til at købe mere?

I forsøget blev der i vinhandlen hver anden dag spillet typisk fransk musik, og hver anden dag typisk tysk musik.

Resultatet var overbevisende. 75 pct. af kunderne valgte den franske vin på dage, hvor der blev spillet fransk musik, og 70 pct. købte den tyske vin på dagene med tysk musik.

Simon Kirk Nissen, der er indehaver af MindMovingMusic, forklarer:

Læs også: Test dig selv – har du styr musikken i din butik?

- Ved at spille musik fra et bestemt land, kan man udnytte en allerede eksisterende association i kundernes hjerner, som passer med det produkt, man gerne vil sætte fokus på, siger han og uddyber med et eksempel:

- Er der tilbud på en cubansk kvalitetsrom i den dyre ende, er det oplagt at trække kundernes opmærksomhed mod produktet ved at spille musik, der associeres mere med rommen end med resten af butikkens produkter.

Når musikken skal sælge et bestemt produkt, er målgruppen og dens brug af produktet også vigtig.

- Er køberen af den cubanske rom en mand i 40erne, som har planlagt at nyde den sammen med sine gode venner, skal musikken prøve at ramme den følelse, som han stræber efter. Det er for eksempel en følelse som er tilbagelænet, cool og ubekymret. Derfor skal den cubanske musik også være positiv og med en tilbagelænet energi, fortæller Simon Kirk Nissen.

Han advarer samtidig mod at bliver for kreativ i musikvalget:

- Det er væsentligt, at musikken ikke strider mod butikkens generelle image. Er det et musikvalg, som stikker helt af i forhold til resten af stemningen i butikken, vil kundernes hjerner registrere, at der er noget som ikke passer sammen, og derfor oplever de en følelse af mistillid eller forvirring.
Mere om: MindMovingMusic | musik
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Skoringen står bag populær tradition hos børnefamilierne

Magasins ejer er i knibe - får købstilbud på danske centre

Tendens: Loppevirksomheder går konkurs på stribe

Dårlig økonomi præger mange danske loppesupermarkeder, og i flere tilfælde er ejerne blevet politianmeldt.

Nu indvies to nye servicestationer langs Silkeborgmotorvejen

Kæmpekoncern vil have fat i danske veganere

Tre mænd dømt for stribevis af røverier ved lukketid

Tre familiemedlemmer begik på et halvt år samlet 15 røverier. En af mændene er udvist for bestandigt.

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Utilfredse tyve efterlod seddel til apoteker

"Næste gang må I godt have noget i bilen, vi kan bruge, tak."

Jysk trælast-kæde tager tocifret millionhop på bundlinjen

Henrik Sass afviser klimaafgifter på kød

Socialdemokratiets gruppeformand vil modsat flere andre partier i oppositionen ikke indføre kød- og flyafgifter.

Vingård klar med nyt madmarked

Intego opruster elbilsatsning markant

1

Keramiker afviste forlig med Netto i kopisag: Nu kommer retssagen

Danske familier ser skeptisk på udsigterne for økonomien

Forbrugertilliden ligger ifølge økonomer på lavt niveau. Forbrugerne er urolige for en økonomisk afmatning.

PostNord vil gøre det nemmere at hente pakker

Et netværk af 10.000 pakkebokse skal bringe pakker tættere på danskernes hjem, lyder det fra PostNord.

Nu skal Danmarks bedste lokale varer findes

For sjette år i træk samarbejder Coop og kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem om at opstøve nye lokale produkter.

Medie: Carlsberg risikerer milliardbøde i kartelsag

Monki genåbner i Friis Shoppingcenter

Ilva åbner bolighus i Holstebro

1

Mand fængslet for massiv svindel mod byggemarkeder

Tysk discountkæde vinder Forbrugerrådet Tænks økopristjek

Butikscenter i Aalborg solgt

Det populære og fuldt udlejede butikscenter er solgt til privat investor. Køber vil fortsætte driften med få ændringer.

Ny undersøgelse: Danskerne er vilde med at anmelde produkter

Kunderne er blevet sværere at påvirke med reklamebudskaber, og magtbalancen er ved at skifte til fordel for forbrugerne.

Selskaber bag kviklån politianmeldt for vildledende reklamer

Selskaber, der sælger forbrugslån, bryder markedsføringsloven og skal sikre, at kunder kan tilbagebetale lån.

Bæredygtige møbel-iværksættere åbner det første showroom

Erfarne kræfter træder ind i TCMs top

Kadeau vil sælge smørrebrød ved Hammershus

Nu sættes der loft over apotekernes medicinpriser

Dansk Folkeparti vil hæve priserne på cigaretter

Nyt bryghus lader Facebook-følgere få indflydelse

Salg til kapitalfond skærer stor luns af Nets' overskud

Kødkoncern ramt af nyt millionunderskud

Historisk varm sommer gav Bone's laveste resultat siden 2003

En mand er stukket med kniv i indkøbscenter

Ny formand for De Samvirkende Købmænd

Google finder seks millioner falske annoncer om dagen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Logistik på hjul kan lette mange processer for kædebutikkerne

Sølvpakken - Messeudstyr

Skal 2019 være forandringens år?

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Hvide solceller til administrationsbygning

Bronzepakken - Messeudstyr

HCS overtager Hashøj Biogas

Hvide facader med solceller

Færre sygedage pr. medarbejder

For blot kr. 26 om dagen undgår du kassedifferencer og minimere risikoen for tyveri

JEROS A/S udråbt som Årets virksomhed 2018 i Faaborg Midtfyn kommune

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

Julen varer lige til påske..tra la la!

Kompromisløst sortiment

Undgå den onde, digitale tvilling

Gratis webinar: Digitaliser forsyningskæderne i transporten og opnå en højere effektivitet

FKM uden kompromis

Udlært hos EL:CON - Jonas er elektriker med stort gå-på-mod

Genbrug er fremtiden, og vi er selvfølgelig hoppet med på bølgen!

DT Rullecontainer arbejder til stadighed med sikkerhed og ergonomi

Tæt samarbejde mellem universiteter og GTS-institutter

Thorsman kabeltromle vinder international designpris

Send til en kollega

0.156