23948sdkhjf

Kunderne vælger varer efter musikken

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Undersøgelser viser overbevisende sammenhæng mellem varevalg og baggrundsmusik.

Baggrundsmusikken i en butik kan være med til at afgøre, hvilke varer kunden vælger.

Det skriver virksomheden MindMovingMusic, der netop arbejder med, hvordan mennesker påvirkes af musik, i en pressemeddelelse.

I et engelsk forskningsforsøg blev det undersøgt, om musik kunne påvirke hvilken vin, kunderne i en vinhandel købte.

Forskerne lavede to identiske opstillinger af vin lige ved siden af hinanden - den ene fra Frankrig og den anden fra Tyskland.

Læs også: HiFi Klubben vil charmere kunderne med unik sanseoplevelse

I forsøget blev der i vinhandlen hver anden dag spillet typisk fransk musik, og hver anden dag typisk tysk musik.

Resultatet var overbevisende. 75 pct. af kunderne valgte den franske vin på dage, hvor der blev spillet fransk musik, og 70 pct. købte den tyske vin på dagene med tysk musik.

Simon Kirk Nissen, der er indehaver af MindMovingMusic, forklarer:

Læs også: Test dig selv – har du styr musikken i din butik?

- Ved at spille musik fra et bestemt land, kan man udnytte en allerede eksisterende association i kundernes hjerner, som passer med det produkt, man gerne vil sætte fokus på, siger han og uddyber med et eksempel:

- Er der tilbud på en cubansk kvalitetsrom i den dyre ende, er det oplagt at trække kundernes opmærksomhed mod produktet ved at spille musik, der associeres mere med rommen end med resten af butikkens produkter.

Når musikken skal sælge et bestemt produkt, er målgruppen og dens brug af produktet også vigtig.

- Er køberen af den cubanske rom en mand i 40erne, som har planlagt at nyde den sammen med sine gode venner, skal musikken prøve at ramme den følelse, som han stræber efter. Det er for eksempel en følelse som er tilbagelænet, cool og ubekymret. Derfor skal den cubanske musik også være positiv og med en tilbagelænet energi, fortæller Simon Kirk Nissen.

Han advarer samtidig mod at bliver for kreativ i musikvalget:

- Det er væsentligt, at musikken ikke strider mod butikkens generelle image. Er det et musikvalg, som stikker helt af i forhold til resten af stemningen i butikken, vil kundernes hjerner registrere, at der er noget som ikke passer sammen, og derfor oplever de en følelse af mistillid eller forvirring.
Mere om: MindMovingMusic | musik
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Coop skjuler cigaretter og donerer 2,7 millioner til kamp mod kræft

Kræftens Bekæmpelse får Coops ekstra fortjeneste på tobak overrakt på Folkemødet fredag kl. 11.30

Bomberyddere tilkaldt: Håndgranat fundet på taget af dagligvarebutik

Designa rykker ind i Københavns køkkenmekka

Åbner flagship store på hjørnet af Gl. Kongevej ved Vesterport.

Nyhedsbrev

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Jysk bruger millioner på modernisering og åbning af nye butikker

Møbelkæden Jysk har valgt at bruge et trecifret millionbeløb på at flytte og modernisere butikker. Jysk vil derudover åbne 100 nye butikker som led i en vækststrategi.

Hard Rock hårdt ramt på pengekassen

Norsk eksplosion lukker samtlige brinttankstationer i Danmark

Se videoen: Mandag eksploderede en ny brint-tankstation i Sandvika nær Oslo. Årsagen er endnu ikke kendt, men alle danske brinttankstationer er lukket over det seneste døgn.

Nordjysk møbelhus tjener fortsat millioner

Babytallerken tilbagekaldes: Uegnet til kontakt med fødevarer

Tallerken solgt i blandt andet BabySam og Salling tilbagekaldes. Den må ikke komme i kontakt med fødevarer.

Power åbner i Esbjerg

Endnu en ny direktør i Dansk Erhverv

Betina Hagerup skal blandt andet styrke rådgivningen inden for handel.

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn

Argurke-krise: Konflikt rammer stort gartneri

Rema 1000 og Lidl kan blive ramt efter, at 3F har iværksat en faglig konflikt mod Greengrow IVS.

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Kødfri måltidskasser giver tocifret millionunderskud

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

55 millioner kødbakker bliver miljøvenlige

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

150 parkeringspladser forsvundet i midtbyen: De handlende lider i Viborg

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Gågadebutik lukker efter blot et halvt år

Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

Sidste år kom de for sent, nu er jordbærplukkerne kommet for tidligt

Nobia tæt på rekorden: Investerer og sælger fra

5,8 mio. kr. fra Salling Fondene til gavn for hjertepatienter og pårørende

Færre tøjkøb lægger dæmper på detailsalget i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Nye efterårshold på Ejerlederuddannelsen

Skab tillid med klima ikon

Send til en kollega

0.162