23948sdkhjf

Kunderne vælger varer efter musikken

Undersøgelser viser overbevisende sammenhæng mellem varevalg og baggrundsmusik.
Baggrundsmusikken i en butik kan være med til at afgøre, hvilke varer kunden vælger.

Det skriver virksomheden MindMovingMusic, der netop arbejder med, hvordan mennesker påvirkes af musik, i en pressemeddelelse.

I et engelsk forskningsforsøg blev det undersøgt, om musik kunne påvirke hvilken vin, kunderne i en vinhandel købte.

Forskerne lavede to identiske opstillinger af vin lige ved siden af hinanden - den ene fra Frankrig og den anden fra Tyskland.

I forsøget blev der i vinhandlen hver anden dag spillet typisk fransk musik, og hver anden dag typisk tysk musik.

Resultatet var overbevisende. 75 pct. af kunderne valgte den franske vin på dage, hvor der blev spillet fransk musik, og 70 pct. købte den tyske vin på dagene med tysk musik.

Simon Kirk Nissen, der er indehaver af MindMovingMusic, forklarer:

- Ved at spille musik fra et bestemt land, kan man udnytte en allerede eksisterende association i kundernes hjerner, som passer med det produkt, man gerne vil sætte fokus på, siger han og uddyber med et eksempel:

- Er der tilbud på en cubansk kvalitetsrom i den dyre ende, er det oplagt at trække kundernes opmærksomhed mod produktet ved at spille musik, der associeres mere med rommen end med resten af butikkens produkter.

Når musikken skal sælge et bestemt produkt, er målgruppen og dens brug af produktet også vigtig.

- Er køberen af den cubanske rom en mand i 40erne, som har planlagt at nyde den sammen med sine gode venner, skal musikken prøve at ramme den følelse, som han stræber efter. Det er for eksempel en følelse som er tilbagelænet, cool og ubekymret. Derfor skal den cubanske musik også være positiv og med en tilbagelænet energi, fortæller Simon Kirk Nissen.

Han advarer samtidig mod at bliver for kreativ i musikvalget:

- Det er væsentligt, at musikken ikke strider mod butikkens generelle image. Er det et musikvalg, som stikker helt af i forhold til resten af stemningen i butikken, vil kundernes hjerner registrere, at der er noget som ikke passer sammen, og derfor oplever de en følelse af mistillid eller forvirring.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125