23948sdkhjf

Kunderne vælger varer efter musikken

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Undersøgelser viser overbevisende sammenhæng mellem varevalg og baggrundsmusik.

Baggrundsmusikken i en butik kan være med til at afgøre, hvilke varer kunden vælger.

Det skriver virksomheden MindMovingMusic, der netop arbejder med, hvordan mennesker påvirkes af musik, i en pressemeddelelse.

I et engelsk forskningsforsøg blev det undersøgt, om musik kunne påvirke hvilken vin, kunderne i en vinhandel købte.

Forskerne lavede to identiske opstillinger af vin lige ved siden af hinanden - den ene fra Frankrig og den anden fra Tyskland.

Læs også: Klassisk musik holder cd’en i live

I forsøget blev der i vinhandlen hver anden dag spillet typisk fransk musik, og hver anden dag typisk tysk musik.

Resultatet var overbevisende. 75 pct. af kunderne valgte den franske vin på dage, hvor der blev spillet fransk musik, og 70 pct. købte den tyske vin på dagene med tysk musik.

Simon Kirk Nissen, der er indehaver af MindMovingMusic, forklarer:

Læs også: Stereo Studio lukker og slukker

- Ved at spille musik fra et bestemt land, kan man udnytte en allerede eksisterende association i kundernes hjerner, som passer med det produkt, man gerne vil sætte fokus på, siger han og uddyber med et eksempel:

- Er der tilbud på en cubansk kvalitetsrom i den dyre ende, er det oplagt at trække kundernes opmærksomhed mod produktet ved at spille musik, der associeres mere med rommen end med resten af butikkens produkter.

Når musikken skal sælge et bestemt produkt, er målgruppen og dens brug af produktet også vigtig.

- Er køberen af den cubanske rom en mand i 40erne, som har planlagt at nyde den sammen med sine gode venner, skal musikken prøve at ramme den følelse, som han stræber efter. Det er for eksempel en følelse som er tilbagelænet, cool og ubekymret. Derfor skal den cubanske musik også være positiv og med en tilbagelænet energi, fortæller Simon Kirk Nissen.

Han advarer samtidig mod at bliver for kreativ i musikvalget:

- Det er væsentligt, at musikken ikke strider mod butikkens generelle image. Er det et musikvalg, som stikker helt af i forhold til resten af stemningen i butikken, vil kundernes hjerner registrere, at der er noget som ikke passer sammen, og derfor oplever de en følelse af mistillid eller forvirring.
Mere om: MindMovingMusic | musik
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aalborg får ny butik uden personale

Tyske luksuskøkkener kommer til Danmark

Tæppecenter lukker efter 27 år

Kæde har haft succes med salg af maling

Ecco: Bekæmpelse af kopivarer er mere presserende end nogensinde

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Nyhedsbrev

Legetøjsbutik har fået en afløser

Topresultater: Tre kvinder styrker Stark

Ny ledelse har skabt det bedste resultat i syv år i Danmark og udvidet med flere butikker

Salling vil opfinde BR på ny

Også i fremtiden skal legetøj kunne købes lokalt. Det forsikrer Salling Group, der har købt det konkursramte Top-Toys

BR-konkurs giver nye butikker i gågader og storcentre

Varehus sejrer for andet år i træk

Skidt nyt fra USA giver Pandora endnu en øv-dag

Tidligere bosætningskonsulent bliver ny citychef

Nyt city-byggemarked skal opfylde lejlighedsejernes behov

Fredag 18. januar slår Silvan dørene op for et af landets mindste butikker for gør-det-selv-folket

Ny direktør: - Vi kan kun øge danskernes bevidsthed om Fairtrade-mærket, hvis detailhandlen er med

Tonsvis af ulovlig krudt sendes til Danmark med posten

Medie: Salling opkøber resterne af Fætter BR

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Dårlig økonomi: Kæde lukker 15 butikker

Kæde er tættere på første butik på Bornholm

Storcenter får flere ledige butikker

DI: Håber på alternativ Brexit-løsning efter nej til aftale

Brugs fejrer 100-års jubilæum med ny lege- og børnetøjsbutik

2

Ejer får bøde for at dele tyveribillede på Facebook

Butikscenter har endelig fuldt udlejet

Vestager kaster sig over Nikes skattevilkår i Holland

Ny Jem & Fix er klar til foråret

Regeringen vil sikre Dankortets fremtid

Legetøj tilbagekaldes - risiko for kvælning

Jysk skaber 200 nye jobs i Irland

Bang & Olufsens salg krympet det sidste halve år

Nu kommer tv-skærmen der kan rulles sammen

Senior-boom i onlinehandel

Døende BR holder udvalgte butikker åbne til udsalg

Ledigheden faldt marginalt i november og holder lavt niveau

Torsdag blev værste børsdag for Apple i syv år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offline og online?

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Flere netbutikker får fokus på genbrug

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Flotte svendeprøvekarakterer til Jonathan fra EL:CON i Hornslet

TrueCommerce udnævnt som Challenger i Gartners Magic Quadrant!

Medalje til Mikkel - udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

3 tips til stabilt internet på arbejdspladsen

Ingmars er udlært elektriker hos EL:CON - med to flotte 12-taller

Send til en kollega

0.133