23948sdkhjf

Black Friday-tilbud var vildledende

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Forbrugerombudsmanden indskærper over for tre store butikskæder, at deres prismarkedsføring skal være retvisende.

Når en forretning sætter en vare på tilbud og reklamerer med besparelser, så skal besparelsen være baseret på en reel pris over en længere periode.

Det var ikke tilfældet med forskellige varer, som Jysk, Bauhaus og Skousen havde på tilbud under sidste års Black Friday i november.

Jysk tilbød en hovedpude til 600 kroner, som skulle svare til en rabat på 50 procent af normalprisen på 1199 kroner. Men puden havde allerede været til salg for 600 kroner tre fjerdedele af tiden i månederne op til Black Friday.

Jysk tilbød også sine kunder en dyne til 1000 kroner, hvilket skulle svare til en rabat på 50 procent i forhold til normalprisen på 2000 kroner.

Men dynen havde i de seneste seks måneder det meste af tiden kostet 1500 kroner. To dage før Black Friday blev dynen sat op til 2000 kroner.

Bauhaus tilbød en rabat på 20 procent på alle Swedor-døre i anledning af Black Friday. Det gav ifølge byggemarkedet en pris på 1079 kroner for en bestemt udhusdør.

Men få dage inden havde døren kun kostet 899 kroner. Døren havde desuden været til salg for 749 kroner få uger før Black Friday.

Læs også: Dankort bliver brandvarmt op til påske

Skousen reklamerede med et tilbud på 20 procent rabat på en vaskemaskine, som - bortset fra 5 dage umiddelbart inden kampagnen - var dyrere på Black Friday end i de forudgående 42 dage.

I alle fire tilfælde har butikkerne overtrådt reglerne for prismarkedsføring. Forbrugerombudsmanden indskærper derfor, at tilbud skal være retvisende.

Forbrugerombudsmanden har for nylig revideret sine retningslinjer for prismarkedsføring.

Læs også: Nyt varehus løfter Bauhaus' top- og bundlinje

På baggrund af en række lignende sager om kortvarige kampagnetilbud, som fx Black Friday, har reglerne på området både fået en ny ordlyd og mere fremtrædende placering.

Formålet har været at gøre det tydeligere for butikkerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud.

- Det nytter ikke noget, at forretningerne reklamerer med større besparelser, end der reelt er tale om. Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel Black Friday, så skal besparelsen naturligvis være reel. Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden Black Friday, er Black Friday besparelsen vildledende, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Jeg har modtaget en del klager over vildledende prismarkedsføring på Black Friday sidste år og over andre kortvarige kampagner. For at imødegå sådanne sager er reglerne nu præciseret i de nye retningslinjer. Der er ikke frit slag, bare fordi en kampagne er kortvarig - og slet ikke når kampagnens budskab er, at den dag er det ekstra billigt. Jeg håber derfor, at det nu er tydeligere for forretningerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud, tilføjer hun.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ikea åbner showroom på Vesterbro

Åbningen bliver startskuddet til Ikeas indtog i København, der også omfatter et varehus på Kalvebod Brygge.

Hæder til vestjysk køkkenbutik efter vellykket generationsskifte

Design-gruppe skaber rum ved vandet til salg af møbler og kunst

FDB Møbler afprøver ny international strategi med butik i Frederiksberg Centret

Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Jysk-grundlægger Lars Larsen er sygemeldt og vil ikke være på kontoret det næste stykke tid, oplyser Jysk

Vejarbejde har skabt krise for møbelbutik

Nyhedsbrev

Havemarkedet vokser – og havedyrkerne bliver yngre og grønnere

En ny generation har fundet vej til haven, og med sig tager de nye interesser og forbrugsmønstre.

Designa rykker ind i Københavns køkkenmekka

Åbner flagship store på hjørnet af Gl. Kongevej ved Vesterport.

Jysk bruger millioner på modernisering og åbning af nye butikker

Møbelkæden Jysk har valgt at bruge et trecifret millionbeløb på at flytte og modernisere butikker. Jysk vil derudover åbne 100 nye butikker som led i en vækststrategi.

Nordjysk møbelhus tjener fortsat millioner

Babytallerken tilbagekaldes: Uegnet til kontakt med fødevarer

Tallerken solgt i blandt andet BabySam og Salling tilbagekaldes. Den må ikke komme i kontakt med fødevarer.

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Endnu et millionunderskud til familie-ejet møbelkæde

Møbelfirma kan få millionbod for at gemme 385.000 kunders data

Bonusregn til medlemsbutikker

Lars Larsen dropper Idemøbler efter millionunderskud

Møbelkæden Idemøbler bliver til Ilva, efter koncernen har haft millionunderskud gennem flere år.

Østjyske boligbutikker konkurs

Danmarks største møbeldesign-outlet vender tilbage

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Kædedirektør for byggecentre: Vi har også rådgivning på hylderne

Claus Meyer skal demokratisere det nordiske køkken med Ikea

Keramiker vinder kopisag mod Netto og tidligere DR-direktør

Keramiker Anne Black får 1,5 millioner kroner i erstatning, fordi firmaet Ronald solgte kopier i Netto.

Louis Poulsen sparker til væksten

Den ikoniske belysningsproducent kan fejre sit 145. år med fremgang på alle fronter

Søstrene Grene sætter fokus på pigers rettigheder

Plan International og Søstrene Grene indgår et treårigt partnerskab.

Gågadebutik lukker efter blot et halvt år

Nobia tæt på rekorden: Investerer og sælger fra

Jysk åbner første butik i Aserbajdsjan

Sofakompagniet går efter milliarden

Lego kører op mod 50 kopisager om året

Jem & fix åbner tre nye butikker

Brandskadet byggemarked sætter dato på genåbning

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Møbelklassikere sender Carl Hansen & Søn langt over den halve milliard

Nettoline genåbner efter brand

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Elektronikgigant åbner 1000 kvadratmeter i Køge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Send til en kollega

0.205